Story House Egmont Norge tilbake med gode tall

Del

Story House Egmont i Norge kan glede seg over et godt resultat for fjoråret. Resultatregnskapet for 2024 viser et overskudd (EBIT) på 34 mill. NOK.

CEO i Story House Egmont Media, Per Kjellander.
CEO i Story House Egmont Media, Per Kjellander. Foto: Klaus Rudbæk

– Det er svært gledelig at vi nå ser resultatet av det arbeidet som alle de dyktige medarbeiderne i Story House Egmont i Norge utfører hver dag, og at vi tar vare på vår rolle som en sterk medieaktør med en tydelig kjernevirksomhet, nemlig historiefortelling som krysser både plattformer, merkevarer og land. I 2024 ble den norske enheten organisert inn sammen med resten av Story House Media, som utgir magasiner, ukeblader og tegneserier i 27 land. Det gir oss mange stordriftsfordeler og mulighet for å dele på innhold og kunnskap.  

– I 2024 endret vi også på vår strategi for å fokusere oss på innholdsproduksjon på alle plattformer og i alle kanaler. I den forbindelse ble Story Travel solgt, sier CEO i Story House Egmont Media, Per Kjellander. 

Gledelig oppgang 

Omsetningen i 2024 endte på 927,3 mill. NOK mot 997,5 mill. NOK i 2023. Driftsresultatet for året endte på 34 mill. NOK, en oppgang fra -3,5 mill. NOK i 2023. 

Resultat for 2024 før skatt for året var på 61,9 mill. NOK sammenlignet med 9,8 mill. NOK i 2023. Antall årsverk ved utgangen av 2024 var 143 sammenlignet med 237 i 2023.  

Dette resultatet er negativt påvirket av store ekstraordinære kostnader i forbindelse med organisatoriske endringer i selskapet. 

Stabilitet og vekst 

–Hjemmet, Norges største ukeblad, er den store vinneren både i opplag og omsetning. I tillegg har vi hatt en svært god utvikling på abonnementssalg av den tradisjonsrike merkevaren. Men også vår brede portefølje av nisjemagasiner som Lev Landlig, Hageliv & Uterom og Jakt bidrar til det gode resultatet. Vi Menn har også hatt en god utvikling innen både abonnement og løssalg.  

–Våre digitale satsninger, Klikk og Klikk+, fortsetter veksten. Sistnevnte hadde i 2024 23 000 betalende brukere.  

–Profil- og innholdsbyrået Egmont People har også hatt et godt 2024. Spesielt fornøyde er vi med at Norges største influenser, Jørgine Massa Vasstrand, er tilbake i stallen etter et kort opphold utenfor byrået. 

–Lisensiering er en viktig del av vår forretningside. Derfor er det gledelig at vi nylig signerte en viktig avtale som sikrer oss rettighetene for å publisere Disney, Pixar og MARVEL i hele 27 land. Det gir spennende muligheter for Egmont Kids Media i årene som kommer, avslutter Kjellander. 

Støtte til utsatte barn og unge 

Som en del av mediekonsernet og stiftelsen Egmont, bidro Story House Egmont med å hjelpe tusentalls barn og unge i utsatte situasjoner. Gjennom sitt samarbeid med blant andre Kronprinsparets Fond, Redd Barna og Guttas Campus i Norge, og tilsvarende organisasjoner i Sverige og Danmark, delte Egmont ut nesten 100 millioner DKK til veldedige formål.  

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om oss:

Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 27 land. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.

Følg pressemeldinger fra Story House Egmont

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Story House Egmont på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Story House Egmont

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye