Ny effektstudie: Slik skaper du som annonsør effekt i den digitale jungelen
Visste du at bare 16 prosent av alle annonser blir husket og koblet til korrekt merkevare? En ny effektstudie fra Schibsted Media viser nå hvordan annonsører kan maksimere effekten av digital annonsering gjennom skreddersydde strategier.

Årets Schibsted Effect Study viser at det lønner seg både å ta utgangspunkt i merkevarens unike egenskaper og posisjon, samtidig som annonsens innhold tilpasses den eksponeringstid det faktisk er mulig å oppnå i ulike kanaler. Evner du samtidig å bruke et konsekvent formspråk og budskap, vil du kunne maksimere både oppmerksomhet og effekt.
– Studien viser at nøkkelen til suksess ligger i langsiktig merkevarebygging med tydelige og sterke identiteter. Men for at det skal være mulig å etablere en distinkt merkevareidentitet, er forutsetningen at annonsen faktisk blir sett. Hvis du med utgangspunkt i merkevarens unike styrker tilpasser annonsene med en klar bevissthet om hvor mye tid fra mottakeren de ulike kanalene og formatene faktisk gir deg til å formidle budskapet og merkevaren din, da øker både synlighet og mental tilgjengelighet, sier Pernille Vermedal Høgh, Head of Insights & Effect i Schibsted Media.
Blant de viktigste funnene fra studien er:
-
Tydelige merkevareelementer er nøkkelen. Effektive annonser må ha klare elementer som logo, farger og slagord for rask gjenkjennelse.
-
Tilpass annonsene til korte oppmerksomhetsvinduer ved å bruke tydelige budskap med maks 3–5 ord og sørg for at logoen vises tidlig.
-
Husk at det ikke bare handler om å fange oppmerksomhet, men også om å sikre budskapsforståelse og liking for å oppnå ønsket effekt.
– En annen viktig innsikt er at selv små justeringer kan gi signifikante resultater – dersom de gjøres med utgangspunkt i data, innsikt og et klart formål. Studien viste at små justeringer skapte en betydelig effekt på merkevaremål for 6 av 10 annonsører, fortsetter Vermedal Høgh.
Hun viser til følgende eksempler:
-
Bedre budskapsforståelse for 7 av 10 annonsører
-
Økt opplevd relevans for 5 av 10 annonsører
-
Større liking for 6 av 10 annonsører
– Det er ofte i detaljene de sterke resultatene skapes, avslutter hun.
Erik Modig, foreleser ved Handelshøyskolen i Stockholm, som har bidratt til studien, utdyper:
– Studien tilfører viktig kunnskap om hvordan digital annonsering fungerer. Mange virksomheter kan øke effekten av sine annonser ved å følge disse funnene. Den korte tiden forbrukerne ser på annonser, krever ekstrem tydelighet. For mange bedrifter kan det være vanskelig å akseptere behovet for et enkelt og klart budskap, men et tydelig utenfra-og-inn-perspektiv er alltid avgjørende, sier Erik Modig.
Effektstudien viser verdien av å teste, ta læring og justere annonsene deretter. Det finnes ikke noen universell strategi som passer alle og derfor er det avgjørende å ta utgangspunkt i merkevarens posisjon og de forutsetningene kanalen gir for å få gjennom budskapet og oppnå effekt.
Schibsted tester mer enn 300 kampanjer årlig og tilbyr annonsører å få testet annonsene også i forkant, ved hjelp av neuroverktøyet Neurons AI.
– I 2025 har vi ambisjoner om å “uppe gamet” enda et hakk på effekt- og kampanjerapportering og gjør nå en rekke tiltak for å gi annonsørene enda mer læring om hva de oppnår med annonseringen hos oss, sier Pernille Vermedal Høgh.
Schibsted Effect Study lanseres våren 2025. En forhåndsversjon kan allerede nå lastes ned fra: Schibsted Effect Study – Kortversjon
Faktaboks: Om Schibsted Effect Study
Schibsted Effect Study er utarbeidet av Schibsted Media i samarbeid med Erik Modig, foreleser ved Handelshøyskolen i Stockholm. Studien er en oppfølger til fjorårets Schibsted Attention Study. Sistnevnte satte fokus på oppmerksomhet og betydningen av design for å oppnå effekt i digitale kanaler.
Studien er gjennomført i samarbeid med ti annonsører fra ulike bransjer i det svenske markedet. Hver annonsør gjennomførte to kampanjer i Schibsted Medias nettverk, som deretter ble analysert gjennom teknisk kampanjemåling, oppmerksomhetsmåling og effektmåling.
Deltakende merkevarer:
SAS, Dina Forsikringer, Pågen, Skellefteå Kraft, Audi, Electrolux, Hertz, Cubus, Unionen og Nordnet.
For mer informasjon, vennligst kontakt:
-
Pernille Vermedal Høgh, Head of Insights & Effect, Schibsted Media, e-post: pernille.hogh@schibsted.com
-
Karolina Nilvang, Research & Insight Manager, Schibsted Media, e-post: karolina.nilvang@schibsted.com
-
Erik Modig, foreleser, Handelshøyskolen i Stockholm, e-post: erik.modig@hhs.se
Kontakter
Bjørn-Martin Bache NordbyHead of CommunicationsSchibsted Media
Tel:+47 977 00 019bjorn-martin.bache.nordby@schibsted.comLenker
Uavhengig journalistikk – det er vårt oppdrag
Schibsted Media (schibstedmedia.com) har noen av Nordens sterkeste mediemerkevarer i porteføljen, som VG, Aftenposten, E24, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni og Podme.
Hver dag bruker nesten syv millioner mennesker våre redaktørstyrte medier for å bli oppdatert, engasjert og underholdt – gjennom tekst, lyd, bilder og video. Tilliten fra brukerne våre er helt avgjørende for oss. Og for å opprettholde den tilliten, er vi opptatt av sannhet, verifiserbarhet og transparens.
Schibsted Media har 2700 ansatte i Norge, Sverige, Finland og Polen. Det som startet som Christian Schibsteds lille boktrykkervirksomhet i daværende Christiania (Oslo) i 1839, er i dag et av Nordens ledende medieselskaper. Vår journalistikk har opplyst folk, bygget fellesskap, avslørt maktmisbruk og styrket demokratier i nesten to århundrer.
Demokratiene våre er avhengig av uavhengig journalistikk. Det er vårt oppdrag.
Følg pressemeldinger fra Schibsted
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted
Schibsted fullfører oppkjøpet av TV4 og MTV fra Telia Company1.7.2025 10:12:19 CEST | Pressemelding
Schibsted kunngjør i dag at oppkjøpet av Telia Companys TV- og medievirksomhet (TVM) – TV4 i Sverige og MTV i Finland – er fullført. Transaksjonen markerer et viktig steg i retning av å bygge en sterkere og mer samlet nordisk medieportefølje som kombinerer nyhetsjournalistikk med engasjerende innhold på tvers av alle plattformer og formater.
Tore Nilssen skal lede avisdeskene i Schibsted30.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Sjefredaktørene i Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad har ansatt Tore Nilssen (51) som felles leder for avisdeskene i mediehusene.
Nytt produktløft i Schibsted — rigger for fremtidens mediebruk30.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Schibsted samler all produktutvikling i en ny organisasjon ledet av CPO Espen Sundve. Med 230 ansatte organisert i helt nye team, skal Schibsted bygge fremtidsrettet og skalerbar teknologi – med ambisjon om å forme Nordens ledende mediehus.
Schibsted legger ned driften i Inzpire.me – fortsetter satsing på Max Social25.6.2025 09:36:49 CEST | Pressemelding
Styret i Inzpire.me har besluttet å avvikle teknologiselskapet, som siden 2017 har utviklet en plattform for automatisert kjøp og salg av influencer marketing.
Schibsteds norske mediehus øker digitale inntekter – flere forbedrer lønnsomheten17.6.2025 11:09:35 CEST | Pressemelding
Flere av de norske selskapene i Schibsted både styrket den digitale posisjonen og forbedret økonomien i et krevende 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom