Lavutslippsområde etablert i Norskehavet
Norskehavet nord for 62. breddegrad blir lavutslippsområde for NOx og SOx, og er gjeldende fra 1. mars 2026.

Å verne om Norges kyst og havområder er avgjørende av både miljømessige, økonomiske og samfunnsmessige hensyn. Reduksjon i utslipp til luft fra skip er et av tiltakene for å oppnå dette.
– Utslipp av NOx, SOx og partikler fra skip er vist å ha negative helseeffekter og er skadelig for miljøet. For å redusere utslippene og de negative effektene innføres det fra 2026 strengere krav til utslipp i Norskehavet, sier Vidar A.T. Thorsen, seniorrådgiver på internasjonalt miljø i Sjøfartsdirektoratet.
Utslipp av svoveloksider (SOx), nitrogenoksider (NOx) og partikler (PM) er vist å ha negative konsekvenser for menneskers helse og økosystemer på land og i havet. Det kan igjen gi negative helsekonsekvenser som luftveisproblemer.I tillegg har Norge verdens nest, lengste kystlinje med en særegen natur, samt havområder som er hjem foret rikt økosystem.
I de norske havområdene finner en verdens største kaldtvannskorallrev og fastlands-Europas største sjøfuglkoloni. I tillegg er Norge en av verdens ledende sjømatnasjoner med oppdrettsvirksomhet og viktige vill-fiskebestander som torsk, lodde og sild som også må vernes om.
Under IMO’s konvensjon MARPOL er det åpnet opp for å etablere havområder der det er strengere kontroll med utslipp til luft fra skip, enn det som vanligvis gjelder i internasjonalt farvann. Disse områdene blir kalt Emission Control Area (ECA) og regulerer utslipp av svoveloksider (SOₓ ECA) og nitrogenoksider (NOₓ ECA), og en kan velge å regulere utslipp av en eller begge gruppene av gasser.
Hvilke områder blir omfattet av ECA-kravene?
Norge har allerede etablert et ECA i de norske havområdene sør for 62. breddegrad (Nordsjøen) og fikk i 2024 godkjent å også etablere et nytt ECA nord for 62. breddegrad, og dermed blir de norske havområder innenfor 200 nautiske mil et sammenhengende ECA-område.
Hva omfatter kravene?
Mengden svovelholdige gasser (SOx) som slippes ut ved forbrenning i motorer er et resultat av mengden svovel i drivstoffet. For å overholde kravene vil det derfor bare være tillatt med maksimum 0,10 prosent svovelinnhold i drivstoff som brukes innenfor ECA-områder. Som et alternativ til å bruke 0,10 prosent svovel i drivstoffet, kan skip implementere godkjente tiltak som eksosrensesystemer (scrubbere) for å redusere SOx-utslipp til tilsvarende 0,10 prosent svovel i drivstoff mens de opererer i disse områdene.
Kravene i et SOx ECA område gjelder for alle typer skip som opererer innenfor de angitte grensene av et ECA.
NOx-gasser som slippes ut fra marine dieselmotorer dannes ved at nitrogen reagerer med oksygen i luften inne i forbrenningskammeret, og høye forbrenningstemperaturer og trykk øker NOx-dannelsen. Marine diesel-motorer som er i bruk om bord på et skip som har byggekontrakt etter at regelverket for NOx ECA trådte i kraft og som seiler i et ECA-område må overholde Tier III NOx-standarder. Dette innebærer en betydelige reduksjoner i tillatte NOx-utslipp sammenlignet med Tier II-standarder. En teknologi som brukes for å overholde NOx Tier III standard er bruk av katalysator (SCR).
Utslipp av SOx og NOx bidrar på forskjellige måter til dannelse av små partikler, og en reduksjon i disse vil dermed også redusere mengden av partikler (PM).
Når gjelder kravene?
Det nye regelverket for ECA-områdene i Norskehavet vil tre i kraft fra 1. mars 2026.
For SOx ECA i Norskehavet, vil det bety at skip i ECA-området bare kan bruke drivstoff med 0,10 prosent svovel, eller alternative metoder som scrubber fra 1. mars 2027. Dette vil da gjelde for alle skip uansett byggeår.
For det nye NOx ECA i Norskehavet, vil regelverket gjelde for alle skip som har dieselmotorer større enn 130 kW og som:
- har en byggekontrakt som er inngått 1. mars 2026 eller senere; eller
- i mangel av en byggekontrakt, hvis kjøl er laget 1. september 2026 eller senere; eller
- hvis overlevering av skipet er 1. mars 2030 eller senere.
FAKTA:
- Området som blir regulert, ligger nord for 62. breddegrad og omfatter alle sjøområder innenfor 200 nautiske mil.
- SOx ECA:
Det er bare lov å bruke drivstoff med mindre enn 0,10 prosent svovel eller alternative metoder fra 1. mars 2027. Gjelder for alle skip. - NOx ECA:
Krav om NOx Tier III-standard for motorer større enn 130kW som er i bruk i NOx ECA for alle skip som har byggekontrakt som er inngått etter 1. mars 2026 eller som har leveringsdato 1. mars 2030 eller senere. - Se ellers til norsk regelverk/MARPOL for nøyaktige krav.
Nøkkelord
Kontakter
Marit NilsenKommunikasjonsrådgiverSjøfartsdirektoratet
Tel:95148127Tel:95148127mani@sdir.noBilder


Følg pressemeldinger fra Sjøfartsdirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sjøfartsdirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Sjøfartsdirektoratet
Vil gå foran som rollemodell for likestilling, mangfold og inkludering6.3.2025 14:30:51 CET | Aktuelt
Sjøfartsdirektoratet har signert samarbeidsavtalen mellom Nærings- og fiskeridepartementet og den maritime næringen. Likestilling, mangfold og inkludering er en forutsetning for bærekraftig skipsfart, mener direktoratets fagkoordinator for arbeids- og levevilkår, Marianne Warvik.
Økning i nestenulykker og ulykker med næringsfartøy12.2.2025 13:07:10 CET | Pressemelding
Sjøfartsdirektoratet rapporterer 1154 hendelser med næringsfartøy i 2024, en økning på seks prosent fra 2023. Økningen gjelder både nestenulykker og ulykker.
Auke i nestenulykker og ulykker med næringsfartøy12.2.2025 13:07:10 CET | Pressemelding
Sjøfartsdirektoratet rapporterer 1154 hendingar med næringsfartøy i 2024, ein auke på seks prosent frå 2023. Auken gjeld både nestenulykker og ulykker.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom