Syv milliarder bompengekroner skal brukes i byene
Totalt skal over syv milliarder bompengekroner brukes på prosjekter i byvekstavtalene i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Tromsø i år.

Nylig gikk Samferdselsdepartementet ut med hvor mye staten skal bidra med inn i byvekstavtaler i år. Totalt er det satt av 7,5 milliarder kroner i statlige tilskudd, som blir matchet av 7,2 milliarder kroner i bompenger.
– Til tross for enorme summer både i statlige midler og bompenger er det faktisk slik at biltrafikken i storbyene går lite ned, og andelen som reiser kollektivt er knapt endret fra før pandemien, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF
Bompenger skal skaffe inntekter og få ned trafikken
Byene som har byvekstavtale har forpliktet seg til at biltrafikken ikke skal øke, og bompengene settes både for å finansiere prosjekter og for å få ned trafikken. I 2023 tok bomringene rundt disse fem byene inn 7,6 milliarder kroner fra bilistene.
– Hvor mye av bompengene som stilles til rådighet fra staten hvert år vil variere, og er ikke nødvendigvis det samme som inntektene i bomringene år for år. I år skal altså syv milliarder innbetalte bompenger brukes på prosjekter for å fremme at flere skal sykle, gå og reise kollektivt, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Oslo-bilister må betale dyrt
Det er store forskjeller i hvor mye penger som skal brukes i de ulike byene. Oslo mottar 3,4 milliarder statlige kroner, og skal også bruke 5,6 milliarder kroner i bompenger. Bidraget fra bilistene utgjør totalt 57 prosent av midlene som stilles til disposisjon i år.
I Bergen bidrar bilistene derimot med kun 18 prosent av pengene som er satt av til prosjekter innenfor byvekstavtalen. Se tabell nederst i saken.
– Byene med slike avtaler har alle samme mål, men veldig ulike behov. Det er også store forskjeller mellom hvilken type prosjekter som ligger inne i avtalene og hvordan midlene skal brukes, påpeker Handagard.
Hun peker på at i Stavanger bruker de penger på å fjerne rushtidsavgiften, mens i Oslo vil store summer gå til bygging av Fornebubanen.
NAF stiller nå spørsmål ved om nullvekstmålet fortsatt er et godt verktøy å styre etter.
– Prosjektene der midler i form av bompenger nå pøses inn, vil ikke gi et forbedret tilbud for trafikantene før de står ferdige om flere år. I mellomtiden ser vi bompengeregningene øke gang på gang, blant annet som følge av kostnadsoverskridelser eller stadige nye politiske ønsker. Vi etterlyser et nytt fokus på folks hverdagsreiser, sier Handagard.
Millioner kroner |
Andel bompenger av totale midler 2025 |
||||
Statlige midler |
Lokale midler |
Bompenger |
Totalt |
||
Oslo |
3396 |
760 |
5557 |
9713 |
57 % |
Bergen |
975 |
300 |
287 |
1562 |
18 % |
Trondheim |
1325 |
436 |
1761 |
25 % |
|
Stavanger |
1557 |
244 |
586 |
2387 |
25 % |
Tromsø |
209 |
121 |
297 |
627 |
47 % |
Totalt |
7462 |
7163 |
Nøkkelord
Kontakter
Ingunn HandagardPressesjef
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noLenker
Om oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: Vil koste 72 milliarder kroner å fjerne bompengegjelda6.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Bompengeselskapene har nå hele 72,1 milliarder kroner i gjeld. Gjelden har økt fra 64,2 milliarder kroner året før. – Dette må til slutt betales av bilistene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Elbilbatteriene holder seg godt2.5.2025 09:09:58 CEST | Pressemelding
Skjulte skader og svekket batteri er en stor bekymring blant folk som vurderer å kjøpe brukt elbil. Nå kan NAF trygge bilkjøperne: – Vi har testet mer enn 3000 elbilbatterier, og det er liten grunn til å være bekymret for at batteriet ikke holder, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Elbilbatteriene holder seg godt2.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Skjulte skader og svekket batteri er en stor bekymring blant folk som vurderer å kjøpe brukt elbil. Nå kan NAF trygge bilkjøperne: – Vi har testet mer enn 3000 elbilbatterier, og det er liten grunn til å være bekymret for at batteriet ikke holder, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Skiltene må vekk når veiarbeidet er avsluttet30.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Sommeren står for tur og med den følger mye veiarbeid. NAF frykter bilister mister respekten for skilting som blir stående etter at arbeidet er avsluttet.
NAF henter Tina Rødahl som direktør for kommunikasjon og samfunn29.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Tina Rødahl er ansatt som ny direktør for kommunikasjon og samfunn i NAF, Norges Automobil-Forbund. NAF har nær 500 000 medlemmer og et stort frivillig apparat som dekker hele Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom