Syv milliarder bompengekroner skal brukes i byene
Totalt skal over syv milliarder bompengekroner brukes på prosjekter i byvekstavtalene i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Tromsø i år.

Nylig gikk Samferdselsdepartementet ut med hvor mye staten skal bidra med inn i byvekstavtaler i år. Totalt er det satt av 7,5 milliarder kroner i statlige tilskudd, som blir matchet av 7,2 milliarder kroner i bompenger.
– Til tross for enorme summer både i statlige midler og bompenger er det faktisk slik at biltrafikken i storbyene går lite ned, og andelen som reiser kollektivt er knapt endret fra før pandemien, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF
Bompenger skal skaffe inntekter og få ned trafikken
Byene som har byvekstavtale har forpliktet seg til at biltrafikken ikke skal øke, og bompengene settes både for å finansiere prosjekter og for å få ned trafikken. I 2023 tok bomringene rundt disse fem byene inn 7,6 milliarder kroner fra bilistene.
– Hvor mye av bompengene som stilles til rådighet fra staten hvert år vil variere, og er ikke nødvendigvis det samme som inntektene i bomringene år for år. I år skal altså syv milliarder innbetalte bompenger brukes på prosjekter for å fremme at flere skal sykle, gå og reise kollektivt, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Oslo-bilister må betale dyrt
Det er store forskjeller i hvor mye penger som skal brukes i de ulike byene. Oslo mottar 3,4 milliarder statlige kroner, og skal også bruke 5,6 milliarder kroner i bompenger. Bidraget fra bilistene utgjør totalt 57 prosent av midlene som stilles til disposisjon i år.
I Bergen bidrar bilistene derimot med kun 18 prosent av pengene som er satt av til prosjekter innenfor byvekstavtalen. Se tabell nederst i saken.
– Byene med slike avtaler har alle samme mål, men veldig ulike behov. Det er også store forskjeller mellom hvilken type prosjekter som ligger inne i avtalene og hvordan midlene skal brukes, påpeker Handagard.
Hun peker på at i Stavanger bruker de penger på å fjerne rushtidsavgiften, mens i Oslo vil store summer gå til bygging av Fornebubanen.
NAF stiller nå spørsmål ved om nullvekstmålet fortsatt er et godt verktøy å styre etter.
– Prosjektene der midler i form av bompenger nå pøses inn, vil ikke gi et forbedret tilbud for trafikantene før de står ferdige om flere år. I mellomtiden ser vi bompengeregningene øke gang på gang, blant annet som følge av kostnadsoverskridelser eller stadige nye politiske ønsker. Vi etterlyser et nytt fokus på folks hverdagsreiser, sier Handagard.
Millioner kroner |
Andel bompenger av totale midler 2025 |
||||
Statlige midler |
Lokale midler |
Bompenger |
Totalt |
||
Oslo |
3396 |
760 |
5557 |
9713 |
57 % |
Bergen |
975 |
300 |
287 |
1562 |
18 % |
Trondheim |
1325 |
436 |
1761 |
25 % |
|
Stavanger |
1557 |
244 |
586 |
2387 |
25 % |
Tromsø |
209 |
121 |
297 |
627 |
47 % |
Totalt |
7462 |
7163 |
Nøkkelord
Kontakter
Ingunn HandagardPressesjef
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noLenker
Om oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
7 av 10 må snart finne fram vinterdekkene17.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fremdeles kjører sju av ti bilister på sommerdekk uavhengig av om de bor i Nord-Norge eller Oslo. - Nå er det meldt kaldere og fare for snø flere steder i landet. Da er det på tide å finne fram vinterdekkene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Statsbudsjettet 2026: – Mer bompenger, større veiforfall15.10.2025 11:31:18 CEST | Pressemelding
Hverken fylkesveiene, rassikring, byene eller nye store nye veiprosjekter blir prioritert i statsbudsjettet for 2026. – Her er det ingen store ambisjoner hverken for å fjerne forfallet på veinettet eller sette i gang store prosjekter. Samtidig skal det igjen settes ny bompengerekord de neste årene, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
Elbilmoms: – Avgiftsjokk for bilistene15.10.2025 10:10:38 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag om å øke momsen på elbiler vil bety avgiftssjokk for bilkjøperne. – De bilene som det selges mest av, kan over natta bli 50 000 kroner dyrere, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. I tillegg vil det bli dyrere med bensin- og dieselbiler.
Trenger 62 milliarder til rassikring av fylkesveiene – fikk én milliard i fjor13.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Mer enn fem hundre steder langs fylkesveiene har betydelig rasfare. I fylker som Vestland, Møre og Romsdal og Troms vil rassikring koste milliarder av kroner. – Det er et utømmelig behov for penger til rassikring og vedlikehold av fylkesveiene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: Kollektivkrisen kan bli en ond spiral10.10.2025 09:10:17 CEST | Pressemelding
Det kan bli dyrere billetter og kutt i kollektivtilbudet i mange fylker. – Det kan bety at flere må bytte fra kollektivtransport til bil, advarer NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom