Melketrend: Økologisk helmelk opp 25 prosent
For første gang på mange år øker melkeforbruket i Norge, og økologisk melk leder an i veksten. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget av økologisk helmelk har skutt i været med hele 25,3 % i 2024, mens konvensjonell helmelk økte med solide 6,1 % fra året før. Helmelk er den største kategorien innen økologisk melk.

Naturlig mat i fokus
– Etter flere år med debatt rundt ultraprosessert mat ser vi at flere forbrukere ønsker enkle, naturlige produkter uten lange ingredienslister. Norsk melk er nettopp det – ekte og av høy kvalitet. Den økende interessen for økologisk melk viser at folk verdsetter valgmuligheter, sier Ida Berg Hauge, direktør i MELK.
Melk og matglede
En stor del av økningen i helmelk kan knyttes til trenden med mer hjemmelaget mat.
– Mange bruker helmelk i matlaging og bakst, og vi ser en positiv utvikling der flere lager mat fra bunnen av. Det er gledelig at melk har en naturlig plass i denne trenden, fortsetter Berg Hauge.
Hun understreker samtidig at helsemyndighetene anbefaler magrere melketyper som en del av et balansert kosthold.
– Vi er glade for at flere får i seg melkens viktige næringsstoffer som kalsium og jod, som mange får for lite av. Helsemyndighetene anbefaler tre porsjoner melk eller meieriprodukter daglig, hvorav minst to av tre bør være melk eller yoghurt, sier hun.
Økologisk melk vokser – men utgjør fortsatt en liten andel
Selv om veksten er sterk, utgjør økologisk melk fortsatt kun 6 % av det totale hvitmelksalget i Norge, mens økologisk helmelk står for 10 % av all helmelk som konsumeres.
– Økologisk melk vokser raskt, men vi har allerede et kvalitetsnivå på all melk i Norge som er i verdensklasse. Det blir spennende å følge utviklingen og se om denne trenden fortsetter, avslutter Berg Hauge.
2023 |
2024 |
Endring 2023 - 2024 |
|
Økologisk helmelk |
6 321 000 |
7 920 000 |
+ 25,3 % |
Konvensjonell helmelk |
68 177 000 |
72 341 000 |
+ 6,1 % |
Helmelk totalt |
74 498 000 |
80 261 000 |
+ 7,7 % |
Kilde: Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter
Nøkkelord
Kontakter
Ida Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noStine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noBilder


Om Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
Melk med smak tar av – 37 % økning siden 202021.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Nordmenn elsker melk med smak! Salget har økt med 37 % på fire år, ifølge Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Den tradisjonelle sjokolademelken er fortsatt den store favoritten, men bransjen har vært rask til å følge nye trender og skape flere smakfulle alternativer.
Brunosten er tilbake – flere får smaken på nasjonalosten7.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Etter flere år med nedgang gjør brunosten comeback. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget har økt med 9,2 % de siste to årene. Nasjonalosten er igjen en favoritt på nordmenns brødskiver.
Salget av melk øker etter flere år med nedgang13.2.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Meieriprodukter har hatt et sterkt år med vekst i alle kategorier. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at forbruket økte gjennom hele 2024, med spesielt sterk vekst i første og fjerde kvartal. Smør (+7,6 %), fløte (+6 %) og ost (+5,8 %) var blant vinnerne, mens melk økte med 1 %, en positiv vending etter flere år med nedgang.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom