30 år siden Mercedes-Benz introduserte det elektroniske stabilitetsprogrammet ESP®
Det elektroniske stabilitetsprogrammet ESP® er en milepæl innen aktiv bilsikkerhet. Systemet hadde verdenspremiere i S-Klasse Coupé (C140) i 1995 hvor det ble introdusert som standardutstyr på utgaven med V12-motor. I 1999 ble Mercedes-Benz det første merket til å utstyre alle sine personbilmodeller med ESP® som standard.

Sikkerhet i fokus
ESP® er et assistentsystem som støtter føreren i dynamisk kritiske kjøresituasjoner, som for eksempel en skrens, ved å bruke bremsekraft på ett eller flere hjul, og om nødvendig, ved å justere motorens dreiemoment. Systemet er basert på ABS (blokkeringsfrie bremser) og ASR (antispinnkontroll), men bruker enda mer omfattende sensorteknologi for blant annet sideveis akselerasjon, styrevinkel, og bilens vinkel. Sistnevnte sensor, produsert av Bosch, er en nøkkelkomponent i teknologien. Sensoren registrerer kjøretøyets rotasjonsbevegelse rundt egen akse nøyaktig og gjør at det elektroniske systemet kan kalkulere den korrigerende bremseresponsen i løpet av millisekunder.
ESP® ble utviklet i fellesskap av Daimler-Benz og Bosch, men de første utviklingsskrittene på 1980-tallet ble gjennomført uavhengige av hverandre. Utviklingsavdelingene i begge selskapene lette etter løsninger som hadde som mål å sikre bedre kjørestabilitet i kritiske kjøresituasjoner, og i 1992 samlet de to selskapene seg i ett felles team.
I mai 1995 ble ESP®-systemet introdusert til markedet i S 600 Coupé (C140) som fikk dette som standardutstyr. Deretter fulgte S 600 (W140) og SL 600 (R129), også disse med V12-motor, i september samme år. Samtidig ble systemet også tilgjengelig som ekstrautstyr for utgavene med V8-motor. I januar 1996 ble systemet tilgjengelig på E 420 (W210) ved modellens markedslansering.

Et av de viktigste sikkerhetssystemene
Ved siden av sikkerhetsbelter, kollisjonsputer og ABS, har ESP® etablert seg som et av de viktigste sikkerhetssystemene i moderne personbiler siden midten av 1990-tallet. Mercedes-Benz var verdens første produsent som introduserte ESP® som standardutstyr på personbilmodeller. Etter dette viste statistikk at antallet alvorlige ulykker med Mercedes-Benz personbiler falt med mer enn 42 %. Denne forbedringen overbeviste andre og flere produsenter begynte å følge etter. I november 2011 trådte en EU-regulering i kraft som gjorde det obligatorisk for alle nyregistrerte personbiler og nyttekjøretøy i EU å være utstyrt med ESP® som standardfunksjon.
Gjennombruddet i masseproduksjonen kom da ESP® ble introdusert som standard i A-Klasse i 1998 – et tilsvar fra Mercedes-Benz etter den såkalte elgtesten høsten før. I 1999 ble Mercedes-Benz det første merket til å utstyre alle sine personbilmodeller med ESP® som standard, lenge før EU-kravet trådte i kraft i 2011.

Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczInformasjonssjef
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noThorbjørn MyrhaugDirektør Mercedes-Benz Norge
thorbjorn.myrhaug@mercedes-benz.noBilder
Lenker
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz CLA13.3.2025 19:34:50 CET | Pressemelding
Nye Mercedes-Benz CLA byr på en imponerende rekkevidde på opptil 792 kilometer og en eksepsjonell ladehastighet på opptil 320 kW. Med avansert 800-volt arkitektur og det helt nye operativsystemet MB.OS, er nye CLA smartere, mer fleksibel og mer luksuriøs enn tidligere. Norsk salgsstart forventes tidlig i høst.
Nye Mercedes-Benz flerbruksbiler på vintertesting i Sverige10.3.2025 09:51:23 CET | Pressemelding
Mercedes-Benz Vans starter siste vintertesting av sine nye flerbruksbiler der testingen har fokus på kjøredynamikk, termisk styring og interiørkomfort. Både 4MATIC firehjulstrekk og bakakselstyring er bekreftet på de nye bilene, som til nå har bestått testsyklusene med glans.
Nye elektriske Mercedes-Benz GLC – testet under ekstreme vinterforhold5.3.2025 05:32:00 CET | Pressemelding
Med avansert 800-volts arkitektur, imponerende rekkevidde og ladehastighet på over 320 kW*, vil nye elektriske GLC by på en solid totalpakke. Etter omfattende tester i lave temperaturer i Arjeplog, Sverige, bekreftes det at GLC leverer på både effektivitet, komfort og sikkerhet.
Nå er luksuriøse Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series klar for bestilling26.2.2025 11:00:00 CET | Pressemelding
Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series er den mest sportslige modellen fra Mercedes-Maybach noensinne, samtidig som komfort og de klassiske og elegante detaljene er ivaretatt. Nå er de norske prisene klare, og starter på kr. 4.330.000,- ekskl. levering. Den unike modellen forventes på veien i løpet av sommeren.
Mercedes-Benz Sprinter fyller 30 år14.2.2025 10:07:53 CET | Pressemelding
I 1995 lanserte Mercedes-Benz modellen Sprinter, en varebil som gjennom årene har stått for kvalitet, innovasjon og variasjon. I 2025 er Sprinter mer allsidig enn noensinne der den også tilbys som helelektriske eSprinter med en rekkevidde på opptil 440 kilometer (WLTP).
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom