Ny rapport: Studenter i bygg, IKT, design og planfag lærer for lite om universell utforming
Fremtidens samfunn skal bygges av dagens studenter, men mange av dem får ikke viktig kompetanse for å utvikle inkluderende løsninger. En ny kartlegging viser at universell utforming fortsatt er svakt integrert i høyere utdanning.
En ny kartlegging viser at universell utforming fortsatt er svakt integrert i høyere utdanning. Av 157 studieprogrammer i bygg, IKT, design og planfag, har bare 37 prosent universell utforming i læringsmålene. Halvparten av studentene blir aldri testet i temaet.
Universell utforming handler om å lage produkter, bygninger og tjenester som kan brukes av alle, uansett funksjonsevne.
Best på design, svakest på planfag
Bygg-, design- og IKT-studier gjør det best. Rundt 40 prosent av studieplanene har direkte treff på begrepet universell utforming.
Universell utforming handler om å lage produkter, bygninger og tjenester som kan brukes av alle, uansett funksjonsevne.
Planfag, som samfunnsplanlegging og arkitektur, skiller seg ut. Bare 11 prosent av studieplanene nevner universell utforming.
– Når bare 11 prosent av planfagene nevner universell utforming, kan det føre til offentlige rom som ekskluderer deler av befolkningen, sier Bjørnar Kvernevik i Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.
Flere studenter bør bli testet i universell utforming
En spørreundersøkelse blant fagansvarlige viser en annen utfordring: mange studenter blir ikke vurdert i kunnskap om universell utforming.
40 prosent av de fagansvarlige sier at studentene ikke testes i universell utforming, mens 12,5 prosent er usikre. Litt under halvparten oppgir at de tester studentene.
– Uten testing av kunnskapen vet vi lite om hva studentene faktisk lærer. Å høre en forelesning er noe helt annet enn å løse en eksamensoppgave, sier Kvernevik.
I et stadig mer digitalt samfunn, er behovet for løsninger som fungerer for alle viktigere enn noen gang.
– Universiteter og høgskoler er viktige samfunnsutviklere. Vi forventer at de tar sin del av ansvaret for å utdanne studenter med tilstrekkelig kunnskap om universell utforming, sier Kvernevik.
Nøkkelord
Kontakter
Aleksander Aven ThirenRådgiverKommunikasjon
Pressekontakt HK-dir (09.00 - 16.00)
Bilder
Lenker
Om oss
Direktoratet for høgare utdanning og kompetanse (HK-dir) vart etablert 1. juli 2021, og er underlagt Kunnskapsdepartementet. Direktoratet er eit resultat av samanslåinga av Diku, Kompetanse Norge, Universell og deler av Unit og NSD, samt at direktoratet har overtatt flere oppgaver fra NOKUT.
Direktoratet har eit samla, nasjonalt ansvar for forvaltningsoppgåver innan høgare utdanning, høgare yrkesfagleg utdanning og kompetansepolitikk. Vi er fagleg rådgjevar for Kunnskapsdepartementet, set i verk politikken og samordnar verkemidla.
Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) skal arbeide for å løfte og mobilisere kompetansen i befolkningen. Dette skal skje gjennom å gjøre utdanning, læring og karriereveiledning av høy kvalitet tilgjengelig for alle hele livet, og sikre arbeidslivets tilgang på kompetent arbeidskraft.
Følg pressemeldinger fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir)
Ny digital tjeneste skal gjøre det lettere å dra på utveksling8.1.2025 14:48:33 CET | Pressemelding
I disse dager tar flere tusen norske ungdommer et valg om de skal dra på utveksling til utlandet. Nå lanserer Utdanning.no en ny tjeneste som skal gjøre det lettere å navigere i jungelen av informasjon.
Ny rapport: Små skoler sliter med å finne kompetente lærere8.1.2025 09:49:32 CET | Pressemelding
En kartlegging viser at 20 til 40 prosent av skolene sliter med å få tak i lærere med riktig kompetanse. Utfordringene er størst på små skoler, i distriktene og på de laveste trinnene.
Millionpris for handtering av farleg avfall13.11.2024 13:11:17 CET | Pressemelding
Fagskolen Vestfold og Telemark vann utdanningskvalitetsprisen for høgare yrkesfagleg utdanning 2024 for framifrå arbeidet med tilpassa utdanning i handtering av farleg avfall og miljøgifter. Prisen er på ein million kroner.
Millionpris til Høyskolen Kristiania26.9.2024 12:29:00 CEST | Pressemelding
– Vi er så stolte av at det omfattende arbeidet vi har gjort med utvikling av vurdering blir sett og satt pris på. Høyskolen Kristiania er tildelt Utdanningskvalitetsprisen for høyere utdanning 2024.
Fagskolene svarer på samfunnets behov3.6.2024 11:03:44 CEST | Pressemelding
Teknologiske fag og helsefag er de mest populære studieretningene ved årets samordnende opptak til fagskolene. Hele 75 prosent av alle som har fått tilbud om studieplass, har fått det innen disse fagområdene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom