Kan norske matematikklærere gi svaret på hvordan elevene kan bli mer engasjerte?
– Vi vet at det er mange dyktige mattelærere i hele Norge som kan bidra til at faget blir mer engasjerende for elevene, sier forsker Janne Fauskanger ved Universitetet i Stavanger.

Mange lærere opplever at elevene mister engasjementet for matematikk på mellomtrinnet. Nå vil Universitetet i Stavanger og Matematikksenteret gi lærere på 6. og 7. trinn gratis kurs i praktisk, variert og engasjerende matematikkundervisning. I tillegg vil de bidra til forskning på feltet.
De håper dette vil føre til nyttig kompetanseutvikling for engasjerte matematikklærere i hele landet.
– Mange lærere i distriktene forteller at de ikke får samme mulighetsom lærere i sentrale strøk til å delta på denne typen kompetanseutvikling . Samtidig er det mange dyktige og engasjerte lærere over hele landet, og vi trenger virkelig kunnskapen og erfaringene deres fra klasserommet for at vi skal utvikle matematikkfaget, sier professor Janne Fauskanger ved Universitetet i Stavanger.
– Vi vet at det er mange dyktige matematikklærere i hele Norge, og vi tror at vi sammen kan få verdifull kunnskap om hvordan matematikkfaget kan bli både mer praktisk, mer variert og mer engasjerende.
– Men vi vet også at lærerhverdagen er travel. Derfor har vi kombinert faglig utvikling med forskning i dette prosjektet.
Lærerne som deltar i dette prosjektet, får tilgang til gratis digitale kompetansepakker om praktisk, variert og engasjerende matematikkundervisning.
Matematikkfaget trenger et løft
Fauskanger forteller at norske elever har svakere resultater på internasjonale studier, som PISA og TIMSS. I tillegg er det velkjent at elevenes engasjement for matematikk er dalende på mellomtrinnet. Nå er søkelyset rettet på hvordan man kan snu denne trenden. Regjeringen lanserte i høst stortingsmeldingen «En mer praktisk skole. Bedre læring, motivasjon og trivsel.» Også det aktuelle forskningsprosjektet ved UiS, som heter Enact, handler altså om å vekke elevenes engasjement, spesifikt for matematikkfaget.
Tilpasset lærere i hele Norge
– Vi ønsker aller helst en lærer på 6. og en på 7. trinn fra hver skole. Dette er fordi vi vet hvor viktig det er å ha en kollega å diskutere med når man skal utvikle sin egen undervisningspraksis. Men dersom det er vanskelig, er det bare å kontakte oss. Digitalt samarbeid med lærere på andre skoler er også mulig, sier hun.
– I tillegg har vi som krav om at skolen skal legge til rette for at lærerne som deltar, skal kunne bruke trinntiden eller utviklingstiden på skolen til å jobbe med Enact. Det er ikke meningen at dette skal være noe lærerne skal gjøre på fritida. Men vi regner med alle skoleledere vil se nytten av å gi lærerne sine ny, forskningsbasert kunnskap om engasjerende undervisning!
– Vi på vår side får den kunnskapen fra lærerne som er helt avgjørende for at vi skal utvikle matematikkfaget på en måte som gjør at elever vil lykkes.
Nøkkelord
Kontakter
Elisabeth RongvedFakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Universitetet i Stavanger
Tel:90670855Tel:90670855elisabeth.rongved@uis.noJanne FauskangerProfessorInstitutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
janne.fauskanger@uis.noBilder


Om oss
Universitetet i Stavanger har en innovativ og internasjonal profil og er en drivkraft i kunnskapsutviklinga og endringsprosesser i samfunnet. Samfunnsoppdraget vårt er å utfordre det velkjente, utforske det ukjente.
Følg pressemeldinger fra Universitetet i Stavanger (UiS)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Universitetet i Stavanger (UiS) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Universitetet i Stavanger (UiS)
Mediestudentene ved UiS drifter en av Rogalands største nyhetsredaksjoner10.3.2025 13:30:06 CET | Presseinvitasjon
Mediestudentene ved Universitetet i Stavanger (UiS) drifter nå redaksjonen Utsnitt, en av Rogalands største nyhetsredaksjoner.
Endelig kan du studere museumspedagogikk!5.3.2025 13:57:57 CET | Pressemelding
Yrkestittelen «museumspedagog» har eksistert i kultursektoren i flere tiår. En egen og helhetlig utdanning har feltet likevel ikke hatt i Norge, før nå. Fra høsten 2025 blir det mulig å utdanne seg innen læring og formidling på museer, vitensentre, minnesteder og nasjonalparksentre. Studiet er det eneste av sitt slag i Norden.
Norsk prosjekt med internasjonalt gjennombrudd i nyfødtmedisin3.3.2025 06:00:00 CET | Pressemelding
Et stort norsk forsknings- og bistandsprogram kan vise til hele 75 prosent reduksjon i mødredødelighet og 40 prosent reduksjon i nyfødtdødelighet i Tanzania. Prosjektet er et unikt eksempel på hvordan innovasjon kan oppskaleres gjennom offentlig-privat samarbeid i bistand.
Framgang for skandinavisk barnehageforskning27.2.2025 15:05:08 CET | Pressemelding
Den ferske NB-ECEC-rapporten viser stabilitet både når det gjelder tema, metode og kvalitet innen barnehageforskningen i Norge, Sverige og Danmark i 2022 og 2023.
Barndomsminner skal vekke leselysten14.2.2025 10:27:45 CET | Pressemelding
Kan minner fra foreldres barndomslesing få fart på lesingen blant småbarnsforeldre? Det håper to forskere ved Nasjonalt lesesenter. Nå inviterer de hele landet til å dele sine leseminner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom