Kan norske matematikklærere gi svaret på hvordan elevene kan bli mer engasjerte?
– Vi vet at det er mange dyktige mattelærere i hele Norge som kan bidra til at faget blir mer engasjerende for elevene, sier forsker Janne Fauskanger ved Universitetet i Stavanger.
Mange lærere opplever at elevene mister engasjementet for matematikk på mellomtrinnet. Nå vil Universitetet i Stavanger og Matematikksenteret gi lærere på 6. og 7. trinn gratis kurs i praktisk, variert og engasjerende matematikkundervisning. I tillegg vil de bidra til forskning på feltet.
De håper dette vil føre til nyttig kompetanseutvikling for engasjerte matematikklærere i hele landet.
– Mange lærere i distriktene forteller at de ikke får samme mulighetsom lærere i sentrale strøk til å delta på denne typen kompetanseutvikling . Samtidig er det mange dyktige og engasjerte lærere over hele landet, og vi trenger virkelig kunnskapen og erfaringene deres fra klasserommet for at vi skal utvikle matematikkfaget, sier professor Janne Fauskanger ved Universitetet i Stavanger.
– Vi vet at det er mange dyktige matematikklærere i hele Norge, og vi tror at vi sammen kan få verdifull kunnskap om hvordan matematikkfaget kan bli både mer praktisk, mer variert og mer engasjerende.
– Men vi vet også at lærerhverdagen er travel. Derfor har vi kombinert faglig utvikling med forskning i dette prosjektet.
Lærerne som deltar i dette prosjektet, får tilgang til gratis digitale kompetansepakker om praktisk, variert og engasjerende matematikkundervisning.
Matematikkfaget trenger et løft
Fauskanger forteller at norske elever har svakere resultater på internasjonale studier, som PISA og TIMSS. I tillegg er det velkjent at elevenes engasjement for matematikk er dalende på mellomtrinnet. Nå er søkelyset rettet på hvordan man kan snu denne trenden. Regjeringen lanserte i høst stortingsmeldingen «En mer praktisk skole. Bedre læring, motivasjon og trivsel.» Også det aktuelle forskningsprosjektet ved UiS, som heter Enact, handler altså om å vekke elevenes engasjement, spesifikt for matematikkfaget.
Tilpasset lærere i hele Norge
– Vi ønsker aller helst en lærer på 6. og en på 7. trinn fra hver skole. Dette er fordi vi vet hvor viktig det er å ha en kollega å diskutere med når man skal utvikle sin egen undervisningspraksis. Men dersom det er vanskelig, er det bare å kontakte oss. Digitalt samarbeid med lærere på andre skoler er også mulig, sier hun.
– I tillegg har vi som krav om at skolen skal legge til rette for at lærerne som deltar, skal kunne bruke trinntiden eller utviklingstiden på skolen til å jobbe med Enact. Det er ikke meningen at dette skal være noe lærerne skal gjøre på fritida. Men vi regner med alle skoleledere vil se nytten av å gi lærerne sine ny, forskningsbasert kunnskap om engasjerende undervisning!
– Vi på vår side får den kunnskapen fra lærerne som er helt avgjørende for at vi skal utvikle matematikkfaget på en måte som gjør at elever vil lykkes.
Nøkkelord
Kontakter
Elisabeth RongvedFakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Universitetet i Stavanger
Tel:90670855Tel:90670855elisabeth.rongved@uis.noJanne FauskangerProfessorInstitutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
janne.fauskanger@uis.noBilder
Om oss
Universitetet i Stavanger har en innovativ og internasjonal profil og er en drivkraft i kunnskapsutviklinga og endringsprosesser i samfunnet. Samfunnsoppdraget vårt er å utfordre det velkjente, utforske det ukjente.
Følg pressemeldinger fra Universitetet i Stavanger (UiS)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Universitetet i Stavanger (UiS) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Universitetet i Stavanger (UiS)
UiS lanserer kortere studier som kan gi flere lærere21.1.2025 09:00:11 CET | Pressemelding
Søkertallene til lærerutdanningene går ned, mens kortere og fleksible studier øker i popularitet. Universitetet i Stavanger lanserer derfor tre nye, kortere studietilbud.
De ti mest spennende arkeologiske funnene i Rogaland i år27.12.2024 07:03:00 CET | Pressemelding
Sølvskatt fra vikingtid, et 9500 år gammelt eple og biskopens Q-tip. Dette er våre topp ti funn i år.
Kan matematikkfaget bli mer praktisk, variert og engasjerende? Forskere tror svaret ligger i klasserommene – og vil ha lærerne med på lag.19.12.2024 10:54:04 CET | Pressemelding
– Vi vet at det er mange dyktige mattelærere i Nord-Norge, som får kombinert gratis kompetanseutvikling med å delta i prosjektet, sier forsker Janne Fauskanger ved Universitetet i Stavanger.
Kristin Armstrong-Oma er ny direktør ved Arkeologisk museum10.12.2024 09:09:42 CET | Pressemelding
Professor i arkeologi, Kristin Armstrong-Oma, er ny museumsdirektør på Arkeologisk museum ved Universitetet i Stavanger.
Når elevar brukar nettbrett, jobber dei meir åleine5.12.2024 10:50:29 CET | Pressemelding
Når elevane brukar nettbrett i klasserommet arbeider dei i stor grad åleine med læringsoppgåver, viser en fersk studie.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom