Nordisk nybilsalg i 2024: Opp i Norge og Danmark – ned i Sverige og Finland
Etter et labert nybilsalg i 2023, ble det i 2024 en forsiktig økning i Norge på 1,4 prosent. Også danskene opplevde flere i bilbutikkene, og nybilsalget økte med snaut én prosent. I Sverige og Finland falt nybilsalget markant i 2024, med henholdsvis 7,1 prosent i Sverige, og hele 15,4 prosent i Finland.

- Vi har mye til felles med våre nordiske naboer, men valget av nye biler er ganske ulikt. Mens 9 av 10 i Norge valgte ny elbil, valgte mer enn 5 av 10 elbil i Danmark i 2024. Der har de raskt fått god fart i elbilsalget. Hovedforklaringen i våre to land er lave avgifter og gode insentiver ved kjøp av elbil, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Elbilsalget faller når insentiver fjernes
I Sverige er situasjonen annerledes. Der fjernet de elbilinsentivene og senket drivstoffprisene. Også i Finland mangler insentiver ved kjøp av elbiler, nybilsalget falt og elbilandelen i 2024 endte på snaut 30 prosent.
- Nå ser vi resultatet. I Sverige falt elbilandelen merkbart, og i Finland har også elbilsalget avtatt. Erfaringene fra to av våre naboer bør være et klart signal til norske politikere, - det understreker viktigheten av å opprettholde insentivene og en stabil avgiftspolitikk dersom vi skal nå 2025-målet om at alle nye biler skal være utslippsfrie, sier Solberg Thorsen.
Bedre tider kan gi fart i nybilsalget
Akkurat som i Norge, har også de andre nordiske landene hatt økonomiske utfordringer som har senket kjøpekraften og dermed påvirket nybilsalget.
- Selv om det er forskjeller mellom de nordiske naboene, kan vi slå fast at høye renter, inflasjon og kraftig prisstigning har gitt folk mindre å rutte med, noe næringslivet også i stor grad har merket. Nybilsalget er gjerne en slags temperaturmåler på folks økonomi. I gode tider kjøper vi flere nye biler enn når vi må prioritere strengere. Da beholder folk bilen de har lenger, og utsetter nybilkjøpet. Det er det ingen tvil om, sier han.
- Nå er det tegn til bedre økonomiske tider, blant annet som følge av at rentene skal ned. Sverige har allerede gjennomført flere rentesenkinger og de andre landene har planer for det samme. Det, i kombinasjon med insentiver ved elbilkjøp, vil trolig gi ny fart i nybilsalget. For Norges del tror vi at nybilsalget i 2025 ender på minst 135 000 nye personbiler, kanskje med elbilandel opp mot 96-97 prosent, sier Øyvind Solberg Thorsen.
2024 – dansk gjennombruddsår for elbilen
-Vi er meget tilfredse med at vi i Danmark klarte å holde et solid salgsnivå i 2024. Det viser at det fortsatt er en stor interesse for nye biler, og vi forventer at det fortsetter i 2025, sier adm. direktør Mads Rørvig i Mobility Denmark, som mener at 2024 var et gjennombruddsår for elbiler i Danmark.
- Med en elbilandel på over 50 prosent, tar danskene for alvor elbilene til seg. Det er en positiv utvikling som vi forventer vil fortsette. For ikke å bremse denne utviklingen, må politikerne opprettholde gode rammevilkår og insentiver som gjør elbilen attraktiv for danskene, sier Rørvig.
Atypisk i Sverige – tro på 2025
- 2024 ga en nedgang i nybilregistreringene for alle biltyper i det svenske markedet. Registreringer av elbiler sank med 16 prosent, og endte med en andel på 35 prosent av markedet, men det var en økning i andelen for ulike bensinbiler og hybrider. Det er en atypisk utvikling i et skandinavisk perspektiv, sier markedssjef Andrée Peters i bilstatistik.se.
- Nå er vi i 2025 og forventer en positiv vind over det svenske nybilmarkedet i og med at rentene er på vei ned og inflasjonen under kontroll. I Sverige utgjorde privatmarkedet 34 prosent av nybilregistreringene, og kanskje våger flere å åpne lommeboken i år, sier han.
- Elbilvekst i Finland krever politisk handling
Finland hadde i 2024 et nybilsalg som lå under gjennomsnittet og forventningene, men har forhåpninger til bedring i 2025.
- En av hovedårsakene til utfordringene var forbrukernes tillit til økonomien. I tillegg har forsinket effekt av fallende renter ikke påvirket statistikken positivt ennå. Det var i 2024 hele 15,4 prosent færre nye personbilregistreringer sammenlignet med fjoråret, selv om desember var en positiv måned, sier Teemu Rennola, administrerende direktør i Value Clinic.
I Finland er nesten halvparten av registreringene gjort av bedrifter. Det er en klar trend at en større andel av nybilregistreringene med lavere eller nullutslipp kommer fra bedrifter, mens forbrukere foretrekker rimelige hybrider. Av alle nye registrerte personbiler var 20 prosent ladbare hybrider og 29,6 prosent elbiler.
Ifølge Teemu Rennola krever en vekst i Finlands lavutslippsbilpark rask politisk handling:
- Elektrifiseringen av Finlands bilpark avtok i 2024 som følge av mangelen på elbilsubsidier, for eksempel «opphuggingsbonusen», samt en fortsatt svekket økonomi. Fremtidige reduksjoner i utslipp fra bilparken krever ny politisk innsats ved kjøp av elbiler og en forbedring av økonomiske forhold.


Ved gjengivelse av tall og data fra nyhetsbrevet skal følgende kildehenvisning brukes:
Norske data: OFV.no , Danske data: Bilstatistik.dk, Svenske data: Bilstatistik.se, Finske data: valueclinic.fi: Transport- og kommunikasjonsmyndigheten Traficom, Trafikk- og transportregisteret.
Nøkkelord
Kontakter
Øyvind Solberg ThorsenAdministrerende direktør
Tel:95926018ost@ofv.noMikkel FriisKommunikasjonssjef
Tel:950 57 659mf@ofv.noOm OFV
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.
Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo
www.ofv.no

Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Elbilandelen vokser på tvers av Norden, men landene møter årsavslutningen med ulik styrke16.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Utviklingen i nybilsalget viser tydelige forskjeller mellom de nordiske landene i november. Mens Norge og Danmark opplever vekst i registreringstallene inn mot årets siste måned, har aktiviteten sunket i både Sverige og Finland. Elbilandelen er fortsatt, og ikke så overraskende, betydelig høyere i Norge og Danmark enn i Sverige og Finland, men alle de nordiske landene ser en økning sammenlignet med 2024.
Historisk skifte: Flere elbiler enn dieselbiler i personbilparken5.12.2025 12:09:23 CET | Pressemelding
Elbilene har for første gang gått forbi dieselbilene i den norske personbilparken. Ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) 4. desember 2025 viser at elektrisitet nå er landets dominerende drivlinje, noe som markerer en viktig milepæl i utviklingen av den norske personbilparken.
Rekordsterk november – Tesla står for en tredjedel av alle nye personbiler1.12.2025 10:18:50 CET | Pressemelding
November ble en av de sterkeste månedene i norsk nybilsalg gjennom tidene, og satte ny månedsrekord i antall nyregistrerte personbiler så langt i år.
Elbilandelen holder seg høy i Norden – Danmark og Finland øker, Norge og Sverige bremser14.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Etter en sterk september holder elbilandelen seg høy i hele Norden. Danmark har fortsatt over 70 prosent elbilandel i nybilsalget, og avlysningen av den planlagte avgiftsøkningen for elbiler i 2026 gir nå dansk bilmarked økt forutsigbarhet fremover. Finland viser også vekst, mens Norge og Sverige hadde en roligere måned.
Nedgang etter rekord-september3.11.2025 12:02:08 CET | Pressemelding
Nybilregistreringene bremset noe opp i oktober. Det skjer samtidig som bilbransjen melder om økt interesse fra kunder som vil sikre seg elbil før nye momsregler innføres.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom