Nordisk nybilsalg i 2024: Opp i Norge og Danmark – ned i Sverige og Finland
Etter et labert nybilsalg i 2023, ble det i 2024 en forsiktig økning i Norge på 1,4 prosent. Også danskene opplevde flere i bilbutikkene, og nybilsalget økte med snaut én prosent. I Sverige og Finland falt nybilsalget markant i 2024, med henholdsvis 7,1 prosent i Sverige, og hele 15,4 prosent i Finland.

- Vi har mye til felles med våre nordiske naboer, men valget av nye biler er ganske ulikt. Mens 9 av 10 i Norge valgte ny elbil, valgte mer enn 5 av 10 elbil i Danmark i 2024. Der har de raskt fått god fart i elbilsalget. Hovedforklaringen i våre to land er lave avgifter og gode insentiver ved kjøp av elbil, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Elbilsalget faller når insentiver fjernes
I Sverige er situasjonen annerledes. Der fjernet de elbilinsentivene og senket drivstoffprisene. Også i Finland mangler insentiver ved kjøp av elbiler, nybilsalget falt og elbilandelen i 2024 endte på snaut 30 prosent.
- Nå ser vi resultatet. I Sverige falt elbilandelen merkbart, og i Finland har også elbilsalget avtatt. Erfaringene fra to av våre naboer bør være et klart signal til norske politikere, - det understreker viktigheten av å opprettholde insentivene og en stabil avgiftspolitikk dersom vi skal nå 2025-målet om at alle nye biler skal være utslippsfrie, sier Solberg Thorsen.
Bedre tider kan gi fart i nybilsalget
Akkurat som i Norge, har også de andre nordiske landene hatt økonomiske utfordringer som har senket kjøpekraften og dermed påvirket nybilsalget.
- Selv om det er forskjeller mellom de nordiske naboene, kan vi slå fast at høye renter, inflasjon og kraftig prisstigning har gitt folk mindre å rutte med, noe næringslivet også i stor grad har merket. Nybilsalget er gjerne en slags temperaturmåler på folks økonomi. I gode tider kjøper vi flere nye biler enn når vi må prioritere strengere. Da beholder folk bilen de har lenger, og utsetter nybilkjøpet. Det er det ingen tvil om, sier han.
- Nå er det tegn til bedre økonomiske tider, blant annet som følge av at rentene skal ned. Sverige har allerede gjennomført flere rentesenkinger og de andre landene har planer for det samme. Det, i kombinasjon med insentiver ved elbilkjøp, vil trolig gi ny fart i nybilsalget. For Norges del tror vi at nybilsalget i 2025 ender på minst 135 000 nye personbiler, kanskje med elbilandel opp mot 96-97 prosent, sier Øyvind Solberg Thorsen.
2024 – dansk gjennombruddsår for elbilen
-Vi er meget tilfredse med at vi i Danmark klarte å holde et solid salgsnivå i 2024. Det viser at det fortsatt er en stor interesse for nye biler, og vi forventer at det fortsetter i 2025, sier adm. direktør Mads Rørvig i Mobility Denmark, som mener at 2024 var et gjennombruddsår for elbiler i Danmark.
- Med en elbilandel på over 50 prosent, tar danskene for alvor elbilene til seg. Det er en positiv utvikling som vi forventer vil fortsette. For ikke å bremse denne utviklingen, må politikerne opprettholde gode rammevilkår og insentiver som gjør elbilen attraktiv for danskene, sier Rørvig.
Atypisk i Sverige – tro på 2025
- 2024 ga en nedgang i nybilregistreringene for alle biltyper i det svenske markedet. Registreringer av elbiler sank med 16 prosent, og endte med en andel på 35 prosent av markedet, men det var en økning i andelen for ulike bensinbiler og hybrider. Det er en atypisk utvikling i et skandinavisk perspektiv, sier markedssjef Andrée Peters i bilstatistik.se.
- Nå er vi i 2025 og forventer en positiv vind over det svenske nybilmarkedet i og med at rentene er på vei ned og inflasjonen under kontroll. I Sverige utgjorde privatmarkedet 34 prosent av nybilregistreringene, og kanskje våger flere å åpne lommeboken i år, sier han.
- Elbilvekst i Finland krever politisk handling
Finland hadde i 2024 et nybilsalg som lå under gjennomsnittet og forventningene, men har forhåpninger til bedring i 2025.
- En av hovedårsakene til utfordringene var forbrukernes tillit til økonomien. I tillegg har forsinket effekt av fallende renter ikke påvirket statistikken positivt ennå. Det var i 2024 hele 15,4 prosent færre nye personbilregistreringer sammenlignet med fjoråret, selv om desember var en positiv måned, sier Teemu Rennola, administrerende direktør i Value Clinic.
I Finland er nesten halvparten av registreringene gjort av bedrifter. Det er en klar trend at en større andel av nybilregistreringene med lavere eller nullutslipp kommer fra bedrifter, mens forbrukere foretrekker rimelige hybrider. Av alle nye registrerte personbiler var 20 prosent ladbare hybrider og 29,6 prosent elbiler.
Ifølge Teemu Rennola krever en vekst i Finlands lavutslippsbilpark rask politisk handling:
- Elektrifiseringen av Finlands bilpark avtok i 2024 som følge av mangelen på elbilsubsidier, for eksempel «opphuggingsbonusen», samt en fortsatt svekket økonomi. Fremtidige reduksjoner i utslipp fra bilparken krever ny politisk innsats ved kjøp av elbiler og en forbedring av økonomiske forhold.


Ved gjengivelse av tall og data fra nyhetsbrevet skal følgende kildehenvisning brukes:
Norske data: OFV.no , Danske data: Bilstatistik.dk, Svenske data: Bilstatistik.se, Finske data: valueclinic.fi: Transport- og kommunikasjonsmyndigheten Traficom, Trafikk- og transportregisteret.
Nøkkelord
Kontakter
Øyvind Solberg ThorsenAdministrerende direktør
Tel:95926018ost@ofv.noMikkel FriisKommunikasjonssjef
Tel:950 57 659mf@ofv.noOm OFV
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.
Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo
www.ofv.no

Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Nordisk elbilsalg fortsetter å øke – bortsett fra i Sverige14.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nybilsalget i Norden hadde stort sett god fart i september. I Finland var økningen på hele 30 prosent, mens Sverige var alene om en svak nedgang. Danskene nådde igjen nye elektriske høyder med en elbilandel på over 73 prosent, mens elbilandelen i Sverige endte på drøyt 38 prosent - langt under september 2024.
Økt fart mot et normalår i nybilmarkedet13.10.2025 15:46:08 CEST | Pressemelding
Det norske nybilmarkedet fortsetter å styrke seg gjennom 3. kvartal 2025. Den samlede verdien av nyregistrerte personbiler økte med 4,2 milliarder kroner til 21,2 milliarder kroner, en vekst på 25 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Folket har stemt: Fylkesvei 33 er Norges dårligste fylkesvei8.10.2025 10:30:00 CEST | Pressemelding
Over 1500 nominasjoner kom inn – fordelt på rundt 250 ulike fylkesveier. En fagjury plukket ut de ti verste – og nesten 9000 personer har stemt frem sin favoritt. Nå er det avgjort: Fylkesvei 33 er kåret til Norges aller verste fylkesvei.
OFVs kalkyle 2025: Bilholdet koster mer – elbilen holder stand som billigst2.10.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
Det koster stadig mer å eie bil i Norge. De ferske beregningene i publikasjonen «Kostnader ved bilhold 2025» fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at bilholdet fortsatte å bli dyrere gjennom 2024 og videre inn i 2025 – selv om økningen ikke var like kraftig som rekordåret 2023.
To nye elbilrekorder i september1.10.2025 10:43:23 CEST | Pressemelding
September ga to nye elbilrekorder i Norge. 98,3 prosent av alle nye personbiler i september var elbiler – den høyeste andelen noensinne registrert i en enkeltmåned. Og etter årets første ni måneder er elbilandelen av nybilsalget på hele 95 prosent. Også det er ny rekord.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom