Kartverket

Sikrere seilas inn mot Bodø havn

Del

Innseilingen til Bodø havn blir enda tryggere og sikrere etter at Kartverket denne uken ga ut flere høyoppløselige kartfliser i det digitale sjøkartet, som gir bedre oversikt over dybdeforholdene i havnen.

Utsnitt av digitalt sjøkart over Bodø havn viser nye tettere dybdekurver i kartet.
TETTERE DYBDEKURVER: Tettere dybdekurver i elektroniske sjøkart gir navigatøren økt handlingsrom og store skip bedre sikkerhetsmarginer når de manøvrerer i Bodø havn. Kilde: Kartverket. Fri bruk mot kreditering.

Bodø havn er sist ut av flere norske havner som har fått nye elektroniske sjøkart (ENC) med mer detaljerte dybdekurver. Mer detaljerte dybdekurver gir skipene økt handlingsrom og bedre sikkerhetsmarginer ved manøvrering i havna. Dette er en del av et pågående arbeid med å forbedre sikkerheten og effektiv drift i norske havner. Dybdekurvene er fortettet til intervaller på én meter i området 0–30 meters dyp.

– Vi har de siste årene sluppet en portefølje med høyoppløselige, digitale sjøkart i norske havner. Disse detaljerte kartene har en omfattende dybdeinformasjon, som gir større skip bedre manøvreringsmuligheter og høy sikkerhet, selv ved små marginer i havnene. De som kommer sjøveien inn til Bodø havn får en sikrere og mer effektiv seilas, sier fungerende sjødirektør Gudmund Jønsson i Kartverket.

Økt sikkerhet med detaljerte kart

Fagansvarlig sjøkartmyndighet, Siri Reimers, trekker fram at Kartverket har lagt en plan og jobber for å få tettere dybdekurver i de største havnene i Norge. Havnene i Bergen og Stavanger var først ute med dette. Arbeidet gjøres i dialog med havnemyndighetene, og avgradering avklares med Forsvaret. 

– Nå er Bodø havn inkludert i denne viktige porteføljen med detaljerte elektroniske sjøkart. De neste på lista er containerhavnen Risavika i stavangerregionen og Egersund havn, sier Reimers.

Viktig for regionen

Fylkeskartsjef i Nordland, Yngve Evjenth, mener dette bidrar til å styrke den trygge skipsfarten i Nordland, og særs i Bodø-regionen.

– Bodø er en by med mye skipstrafikk, både med cruisebåter, passasjerer og gods. Samtidig er det en avansert innseiling. Mer detaljerte digitale sjøkart for seilende her, gjør trafikken både tryggere og mer effektiv, sier fylkeskartsjefen.

Detaljer for en sikker seilas

Brukere av digitale sjøkart har lenge etterlyst mer detaljert dybdeinformasjon. En test fra 2018 i Lovisenbergsund viste den positive effekten det har for sikker seilas. Informasjonen gjør at navigatør kan legge inn sikkerhetskonturen tettere opp mot fartøyets skrogdybde, for effektiv og sikker seilas i havnen. Dette var ikke mulig med det digitale sjøkartets (ENC) standardiserte intervaller for dybdekurver.

– Dette anses å være til maksimal nytte i områder med minimal klaring under kjøl og/eller der manøvreringsevnen til fartøyet er begrenset, sier Jønsson.

Oppdaterte sjøkart

Denne informasjonen vil også være tilgjengelig i kartplottere som baserer seg på data fra Kartverket. Dybdeinformasjonen er også tilgjengelige i kartet i  farvannsbeskrivelsen «Den norske los» (dnl.kartverket.no).

FAKTA

Områder hvor arbeidet med tettere dybdekurver er gjennomført:

  • Bergen havn
  • Bodø havn
  • Galtesund – innseiling til Arendal
  • Haugesund havn
  • Husøy havn
  • Kristiansand havn
  • Kristiansund havn
  • Mandal havn
  • Oslo havn
  • Stavanger havn

Neste områder ut er i Rogaland:

  • Egersund havn
  • Risavika havn

Offisielle elektroniske sjøkart (ENC) brukes til papirløs navigasjon i navigasjonssystemet ECDIS. Norske ENC-er produseres av sjødivisjonen i Kartverket.

Kartverket er Norges sjøkartmyndighet.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Utsnitt av digitalt sjøkart over Bodø havn viser nye tettere dybdekurver i kartet.
TETTERE DYBDEKURVER: Tettere dybdekurver i elektroniske sjøkart gir navigatøren økt handlingsrom og store skip bedre sikkerhetsmarginer når de manøvrerer i Bodø havn.
Kilde: Kartverket. Fri bruk mot kreditering.
Last ned bilde
Alt tekst: En mann i grønn skjorte står foran en geometrisk bakgrunn.
FYLKESKARTSJEF: Yngve Evjenth er fylkeskartsjef i Kartverket Nordland.
Foto: Louise Larsen / Kartverket. Fri bruk mot kreditering.
Last ned bilde
Smilende mann i dressjakke foran en nøytral bakgrunn.
SJØDIREKTØR: Gudmund Jønsson, fungerende direktør for sjødivisjonen i Kartverket.
Foto: Morten Brun / Kartverket Fri bruk mot kreditering.
Last ned bilde
Kart over Bodø havn med tettere dybdekurver for forbedret navigasjon.
TETTERE DYBDEKURVER: Tettere dybdekurver i offisielle elektroniske sjøkart gir navigatøren økt handlingsrom og store skip bedre sikkerhetsmarginer når de manøvrerer i Bodø havn
Kilde: Kartverket. Fri bruk mot kreditering.
Last ned bilde

Lenker

Om oss

Kartverket blei etablert i 1773 og er den eldste tekniske etaten i Noreg som framleis er i drift. Oppgåvene våre har endra seg i takt med digitaliseringa av samfunnet. Vi er ei moderne og innovativ verksemd med blikk for framtida.

Følg pressemeldinger fra Kartverket

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kartverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kartverket

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye