Sikrere seilas inn mot Bodø havn
Innseilingen til Bodø havn blir enda tryggere og sikrere etter at Kartverket denne uken ga ut flere høyoppløselige kartfliser i det digitale sjøkartet, som gir bedre oversikt over dybdeforholdene i havnen.
Bodø havn er sist ut av flere norske havner som har fått nye elektroniske sjøkart (ENC) med mer detaljerte dybdekurver. Mer detaljerte dybdekurver gir skipene økt handlingsrom og bedre sikkerhetsmarginer ved manøvrering i havna. Dette er en del av et pågående arbeid med å forbedre sikkerheten og effektiv drift i norske havner. Dybdekurvene er fortettet til intervaller på én meter i området 0–30 meters dyp.
– Vi har de siste årene sluppet en portefølje med høyoppløselige, digitale sjøkart i norske havner. Disse detaljerte kartene har en omfattende dybdeinformasjon, som gir større skip bedre manøvreringsmuligheter og høy sikkerhet, selv ved små marginer i havnene. De som kommer sjøveien inn til Bodø havn får en sikrere og mer effektiv seilas, sier fungerende sjødirektør Gudmund Jønsson i Kartverket.
Økt sikkerhet med detaljerte kart
Fagansvarlig sjøkartmyndighet, Siri Reimers, trekker fram at Kartverket har lagt en plan og jobber for å få tettere dybdekurver i de største havnene i Norge. Havnene i Bergen og Stavanger var først ute med dette. Arbeidet gjøres i dialog med havnemyndighetene, og avgradering avklares med Forsvaret.
– Nå er Bodø havn inkludert i denne viktige porteføljen med detaljerte elektroniske sjøkart. De neste på lista er containerhavnen Risavika i stavangerregionen og Egersund havn, sier Reimers.
Viktig for regionen
Fylkeskartsjef i Nordland, Yngve Evjenth, mener dette bidrar til å styrke den trygge skipsfarten i Nordland, og særs i Bodø-regionen.
– Bodø er en by med mye skipstrafikk, både med cruisebåter, passasjerer og gods. Samtidig er det en avansert innseiling. Mer detaljerte digitale sjøkart for seilende her, gjør trafikken både tryggere og mer effektiv, sier fylkeskartsjefen.
Detaljer for en sikker seilas
Brukere av digitale sjøkart har lenge etterlyst mer detaljert dybdeinformasjon. En test fra 2018 i Lovisenbergsund viste den positive effekten det har for sikker seilas. Informasjonen gjør at navigatør kan legge inn sikkerhetskonturen tettere opp mot fartøyets skrogdybde, for effektiv og sikker seilas i havnen. Dette var ikke mulig med det digitale sjøkartets (ENC) standardiserte intervaller for dybdekurver.
– Dette anses å være til maksimal nytte i områder med minimal klaring under kjøl og/eller der manøvreringsevnen til fartøyet er begrenset, sier Jønsson.
Oppdaterte sjøkart
Denne informasjonen vil også være tilgjengelig i kartplottere som baserer seg på data fra Kartverket. Dybdeinformasjonen er også tilgjengelige i kartet i farvannsbeskrivelsen «Den norske los» (dnl.kartverket.no).
FAKTA
Områder hvor arbeidet med tettere dybdekurver er gjennomført:
- Bergen havn
- Bodø havn
- Galtesund – innseiling til Arendal
- Haugesund havn
- Husøy havn
- Kristiansand havn
- Kristiansund havn
- Mandal havn
- Oslo havn
- Stavanger havn
Neste områder ut er i Rogaland:
- Egersund havn
- Risavika havn
Offisielle elektroniske sjøkart (ENC) brukes til papirløs navigasjon i navigasjonssystemet ECDIS. Norske ENC-er produseres av sjødivisjonen i Kartverket.
Kartverket er Norges sjøkartmyndighet.
Nøkkelord
Kontakter
Sissel Kanstadkommunikasjonsrådgivar og presseansvarlegkommunikasjonsavdelinga i Kartverket
Tel:51 85 88 28Tel:99 51 38 48sissel.kanstad@kartverket.noBilder
Lenker
Om oss
Kartverket blei etablert i 1773 og er den eldste tekniske etaten i Noreg som framleis er i drift. Oppgåvene våre har endra seg i takt med digitaliseringa av samfunnet. Vi er ei moderne og innovativ verksemd med blikk for framtida.
Følg pressemeldinger fra Kartverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kartverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kartverket
Aldri målt høyere havnivå flere steder langs kysten14.1.2025 14:10:43 CET | Pressemelding
Vannstand og havnivå i Norge 2024 oppsummert: Vi opplevde rekordtidlig stormflo og høyere gjennomsnittlig vannstand langs deler av kysten. En ny rapport om havnivå viser at vi må forberede oss på at havet stiger også langs norskekysten.
Luftfartshindre registreres automatisk19.12.2024 18:48:56 CET | Pressemelding
Innen 1. juli skal alt av lavspentnettet og andre luftfartshindre være registrert i Nasjonalt register over luftfartshindre (NRL). Nå er prosessen for å rapportere inn automatisert og her leder nettselskapet Lede an.
Kartverket styrker global skipsfart17.12.2024 15:17:34 CET | Pressemelding
Kartverket gir internasjonal skipsfart tilgang til 99 prosent av verdens offisielle elektroniske sjøkart. Dekningen ble utvidet i desember da Marokko ble nytt medlemsland.
Vellykket test av laser mot satellitt11.12.2024 11:25:01 CET | Pressemelding
Snart kommer en SLR (satellite laser ranging) til jordobservatoriet i Ny-Ålesund. Instrumentet som NASA har utviklet, besto nylig testene. SLR måler avstanden til satellitter på millimeteren, og kan presist beregne havnivå og jordas massemiddelpunkt.
Kartverket styrker samarbeidet med DNT22.11.2024 12:43:54 CET | Pressemelding
Kartverket flytter kartløsningen fra sin egen app «Hvor?» til Den Norske Turistforening sin populære turplanlegger UT.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom