Nye sjøkart gir sikrere seilas i Hammerfest havn
Innseilingen til Hammerfest havn blir enda tryggere etter at Kartverket denne uken ga ut nye elektroniske sjøkart. Kartene gir en bedre og mer detaljert oversikt over dybdeforholdene i havna.

Hammerfest havn er én av flere norske havner som har fått nye elektroniske sjøkart (ENC) med mer detaljerte dybdekurver. Den økte detaljrikdommen gir fartøyene større handlingsrom og øker sikkerhetsmarginene ved manøvrering i havna.
Disse detaljerte sjøkartene er en del av et pågående arbeid med å forbedre sikkerheten og effektivisere driften i norske havner. Dybdekurvene er fortettet til intervaller på én meter i området 5–30 meters dyp.
Viktig for regionen
– Vi har sett nærmere på de nye kartene, som er svært detaljerte. De vil være et nyttig verktøy både for havna og for fartøyene som anløper. God kvalitet på dybdedata er avgjørende, særlig ved kaiene, der presis informasjon har stor betydning for sikre kaianløp med tanke på trygg dybde under skipene. Det er tydelig at sentrumskaiene nå er mer detaljerte enn tidligere, etter nye dybdemålinger i området, sier Harald Knudsen, havnedirektør for Hammerfest Havn KF.
Hammerfest Havn KF er en sentral servicehavn i nord innen logistikk, fiskeri, havbruk og energi. I tillegg har Hammerfest økende cruisetrafikk, samt faste anløp fra Hurtigruten og Havila Kystruten.
– De nye detaljerte elektroniske kartflisene over store norske havner er et viktig bidrag til økt sjøsikkerhet. Lostjenesten vil ta dem i aktiv bruk, særlig med tanke på stadig større fartøy og skjerpede krav til fri dybde under kjølen. Presis og oppdatert kartinformasjon er avgjørende for trygg navigasjon. Alle nye data er relevante for oss, og vi verdsetter samarbeidet med Kartverket høyt, sier losoldermann Roy Arne Rotnes i Kystverket.
Økt sikkerhet med detaljerte kart
Den detaljerte dybdeinformasjonen i kartet gjør at navigatøren om bord kan legge inn sikkerhetskonturen tettere opp mot fartøyets skrogdybde. Dette er særlig nyttig i områder med minimal klaring under kjølen på skip, og i farvann der det er vanskelig og begrenset med plass til å manøvrere.
– Som Norges sjøkartmyndighet har Kartverket de siste årene publisert en portefølje med høyoppløselige, digitale sjøkart i norske havner. Vi arbeider for å få tettere dybdekurver i de største havnene i Norge. Totalt 14 havner kan nå vise til slik navigasjonsstøtte, inkludert Hammerfest havn, sier Siri Reimers, fagansvarlig for sjøkartmyndighet i Kartverket.
Oppdaterte sjøkart
Alle norske offisielle elektroniske sjøkart (ENC) formidles via PRIMAR. Kartinformasjonen er også tilgjengelig i kartplottere som baserer seg på data fra Kartverket, forutsatt at de er oppdatert.
Den detaljerte dybdeinformasjonen er også tilgjengelig i kartet i farvannsbeskrivelsen «Den norske los».

Fakta
Produksjonen av detaljerte elektroniske sjøkart (ENC) er en del av et pågående arbeid med å forbedre sikkerheten og effektiv drift i norske havner.
Områder hvor arbeidet med tettere dybdekurver er gjennomført:
- Bergen havn
- Bodø havn
- Egersund havn
- Galtesund – innseiling til Arendal
- Hammerfest havn
- Haugesund havn
- Husøy havn
- Kristiansand havn
- Kristiansund havn
- Mandal havn
- Narvik havn
- Oslo havn
- Risavika havn
- Stavanger havn
Neste område ut er Trondheim havn.
Offisielle elektroniske sjøkart (ENC) brukes til papirløs navigasjon i navigasjonssystemet ECDIS. Norske ENC-er produseres av sjødivisjonen i Kartverket.
Kartverket er Norges sjøkartmyndighet.
Nøkkelord
Kontakter
Sissel Kanstadkommunikasjonsrådgivar og presseansvarlegkommunikasjonsavdelinga i Kartverket
Tel:51 85 88 28Tel:99 51 38 48sissel.kanstad@kartverket.noBilder




Lenker
Om oss
Kartverket blei etablert i 1773 og er den eldste tekniske etaten i Noreg som framleis er i drift. Oppgåvene våre har endra seg i takt med digitaliseringa av samfunnet. Vi er ei moderne og innovativ verksemd med blikk for framtida.
Følg pressemeldinger fra Kartverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kartverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kartverket
Hva skjer når satellittsignaler forsvinner?15.9.2025 13:12:06 CEST | Pressemelding
Norge settes på prøve. Denne uken tester Kartverket sårbarheter i den kritiske infrastrukturen for posisjonsdata under Jammertest 2025 på Andøya.
Slik skal Norge få mer oversikt over arealbruken3.7.2025 15:24:17 CEST | Pressemelding
Hvordan vi bruker arealene våre, har stor betydning for miljøet og kommende generasjoner. Nasjonalt grunnkart for arealanalyse gir avgjørende kunnskap. En samarbeidsavtale mellom Kartverket, NIBIO, Miljødirektoratet og SSB skal sikre videreutvikling av verktøyet.
Svalbard har fått nytt høydegrunnlag30.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
En ny vertikal referanseramme gir mer presise høyder på Svalbard. Dette styrker kartlegging, overvåking av klimaendringer og beredskap i Arktis.
Grensa mot Finland er gått opp for en generasjon24.6.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Etter tre år med feltarbeid langs den 736 km lange riksgrensa mellom Finland og Norge, ble den siste inspeksjonen av arbeidet i terrenget fullført i juni. Nå er grensa definert for de neste 25 årene.
Gir anbefalinger om eierskap til regjeringen19.6.2025 11:27:00 CEST | Pressemelding
Kartverket har overlevert anbefalinger til statsråd Kjersti Stenseng om hvordan samfunnet skal få bedre tilgang til riktige opplysninger om eierskap til fast eiendom.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom