Nye sjøkart gir sikrere seilas i Hammerfest havn
Innseilingen til Hammerfest havn blir enda tryggere etter at Kartverket denne uken ga ut nye elektroniske sjøkart. Kartene gir en bedre og mer detaljert oversikt over dybdeforholdene i havna.

Hammerfest havn er én av flere norske havner som har fått nye elektroniske sjøkart (ENC) med mer detaljerte dybdekurver. Den økte detaljrikdommen gir fartøyene større handlingsrom og øker sikkerhetsmarginene ved manøvrering i havna.
Disse detaljerte sjøkartene er en del av et pågående arbeid med å forbedre sikkerheten og effektivisere driften i norske havner. Dybdekurvene er fortettet til intervaller på én meter i området 5–30 meters dyp.
Viktig for regionen
– Vi har sett nærmere på de nye kartene, som er svært detaljerte. De vil være et nyttig verktøy både for havna og for fartøyene som anløper. God kvalitet på dybdedata er avgjørende, særlig ved kaiene, der presis informasjon har stor betydning for sikre kaianløp med tanke på trygg dybde under skipene. Det er tydelig at sentrumskaiene nå er mer detaljerte enn tidligere, etter nye dybdemålinger i området, sier Harald Knudsen, havnedirektør for Hammerfest Havn KF.
Hammerfest Havn KF er en sentral servicehavn i nord innen logistikk, fiskeri, havbruk og energi. I tillegg har Hammerfest økende cruisetrafikk, samt faste anløp fra Hurtigruten og Havila Kystruten.
– De nye detaljerte elektroniske kartflisene over store norske havner er et viktig bidrag til økt sjøsikkerhet. Lostjenesten vil ta dem i aktiv bruk, særlig med tanke på stadig større fartøy og skjerpede krav til fri dybde under kjølen. Presis og oppdatert kartinformasjon er avgjørende for trygg navigasjon. Alle nye data er relevante for oss, og vi verdsetter samarbeidet med Kartverket høyt, sier losoldermann Roy Arne Rotnes i Kystverket.
Økt sikkerhet med detaljerte kart
Den detaljerte dybdeinformasjonen i kartet gjør at navigatøren om bord kan legge inn sikkerhetskonturen tettere opp mot fartøyets skrogdybde. Dette er særlig nyttig i områder med minimal klaring under kjølen på skip, og i farvann der det er vanskelig og begrenset med plass til å manøvrere.
– Som Norges sjøkartmyndighet har Kartverket de siste årene publisert en portefølje med høyoppløselige, digitale sjøkart i norske havner. Vi arbeider for å få tettere dybdekurver i de største havnene i Norge. Totalt 14 havner kan nå vise til slik navigasjonsstøtte, inkludert Hammerfest havn, sier Siri Reimers, fagansvarlig for sjøkartmyndighet i Kartverket.
Oppdaterte sjøkart
Alle norske offisielle elektroniske sjøkart (ENC) formidles via PRIMAR. Kartinformasjonen er også tilgjengelig i kartplottere som baserer seg på data fra Kartverket, forutsatt at de er oppdatert.
Den detaljerte dybdeinformasjonen er også tilgjengelig i kartet i farvannsbeskrivelsen «Den norske los».

Fakta
Produksjonen av detaljerte elektroniske sjøkart (ENC) er en del av et pågående arbeid med å forbedre sikkerheten og effektiv drift i norske havner.
Områder hvor arbeidet med tettere dybdekurver er gjennomført:
- Bergen havn
- Bodø havn
- Egersund havn
- Galtesund – innseiling til Arendal
- Hammerfest havn
- Haugesund havn
- Husøy havn
- Kristiansand havn
- Kristiansund havn
- Mandal havn
- Narvik havn
- Oslo havn
- Risavika havn
- Stavanger havn
Neste område ut er Trondheim havn.
Offisielle elektroniske sjøkart (ENC) brukes til papirløs navigasjon i navigasjonssystemet ECDIS. Norske ENC-er produseres av sjødivisjonen i Kartverket.
Kartverket er Norges sjøkartmyndighet.
Nøkkelord
Kontakter
Sissel Kanstadkommunikasjonsrådgivar og presseansvarlegkommunikasjonsavdelinga i Kartverket
Tel:51 85 88 28Tel:99 51 38 48sissel.kanstad@kartverket.noBilder




Lenker
Om oss
Kartverket blei etablert i 1773 og er den eldste tekniske etaten i Noreg som framleis er i drift. Oppgåvene våre har endra seg i takt med digitaliseringa av samfunnet. Vi er ei moderne og innovativ verksemd med blikk for framtida.
Følg pressemeldinger fra Kartverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kartverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kartverket
Sikrere seilas i Trondheim havn med nye sjøkart11.11.2025 11:26:17 CET | Pressemelding
Nye elektroniske sjøkart fra Kartverket gir en mer presis og detaljert oversikt over dybdeforhold i Trondheim havn. Med dette blir innseilinga til havna enda tryggere for sjøtrafikken.
Tester utendørs posisjonering via 5G-nettet30.10.2025 15:04:17 CET | Pressemelding
Som noen av de første i Europa forsker Kartverket, Ericsson, Sintef og Telia på om 5G og satellitter sammen kan gi mer presis og pålitelig posisjon for nødetater, autonome kjøretøy og droner. Nå er første praktiske test av posisjonsbestemmelse via 5G-nettet gjennomført.
Vil ha utvikler-dialog om kartdata24.10.2025 14:20:04 CEST | Pressemelding
Kartløsningene som Kartverket forvalter, opplever kapasitetsproblemer parallelt med et teknologisk skifte. For å skape dialog rundt plattformen Geonorge, inviterer Kartverket nå utviklermiljøene til brukerkonferanse.
Første godkjente utdanning for eiendomslandmålere21.10.2025 13:22:04 CEST | Pressemelding
– Dette er en viktig milepæl for både utdanningssektoren og eiendomsforvaltningen i Norge, sier avdelingsdirektør Lars Elsrud i Kartverket. Norges miljø- og biovitenskapelige universitet blir den første utdanningsinstitusjonen i landet som får godkjent sitt studieprogram som kvalifiserende for autorisasjon av eiendomslandmålere.
Regjeringen vil oppgradere kartløsningene for en halv milliard15.10.2025 14:11:16 CEST | Pressemelding
– Dette vil sikre og forbedre samfunnskritiske kart og kartdata for fremtiden, som er viktige for søk- og redning, Forsvaret og en rekke andre samfunnsområder, sier fungerende kartverkssjef Knut Bjørgaas.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom