Kartverket

Sikrere seilas i Trondheim havn med nye sjøkart

Del

Nye elektroniske sjøkart fra Kartverket gir en mer presis og detaljert oversikt over dybdeforhold i Trondheim havn. Med dette blir innseilinga til havna enda tryggere for sjøtrafikken.

Stort cruiseskip lagt til kai i havnen i kystbyen med moderne bygninger og åser i bakgrunnen under overskyet himmel.
Trondheim Havn, uten de 13 andre havnene i kommunen, har 4000 anløp i året inkludert ferge og hurtigbåt. Her ligger Renaissance til kai 30 ved Ila. Foto: Felix Seifert / Trondheim havn. CC BY-SA 4.0 / fri bruk mot kreditering.

Trondheim havn er ett av 15 områder i Norge som har fått høyoppløselige elektroniske sjøkart (High Density (HD) ENC) med mer detaljerte dybdekurver. Denne nye detaljrikdommen gir fartøy større handlingsrom og øker sikkerhetsmarginene ved manøvrering av skip i havna. 

De detaljerte sjøkartene er en del av et pågående arbeid med å forbedre sikkerheten og effektiv drift i norske havner. Dybdekurvene er fortettet til intervall på én meter i området 5–30 meters dyp.

Se kartet på norgeskart.no.

Ei havn med mye trafikk 

Trondheim Havn er en av Midt-Norges største hamner. Dei har mye skipstrafikk, i tillegg til faste anløp fra Hurtigruten og Havila Kystruten. Maritim leder i Trondheim Havn, Bjørnar Horsgård, forteller at de tidligere i år fikk presentert en ringvirkningsanalyse hvor cruise- og kystrute i seg sjøl lager ringvirkninger på rundt 400 millioner kroner. 

– Vi har to anløp i uka av roro-/containerskip og flere stykkgodsruter. I tillegg er vi ei viktig havn for Forsvaret og blir jevnlig brukt i øvelser og som liggehavn, sier Horsgård. 

– Hva tenker du som maritim leder om de nye detaljerte sjøkartene? Er det noen overraskelser? 

– Det er spesielt gøy å se hvor nøyaktige slike sjøkart kan bli. All skipstrafikk, og spesielt Forsvaret og cruiseskip som ikke er her regelmessig, er avhengige av gode kart for å planlegge sine anløp. Ofte er det små marginer som avgjør om de tar sjansen på å komme, og da er det viktig å kunne stole på kartene! Trondheim Havn var ein del av Kystverket sitt prosjekt «Digital hamn». Da fikk vi dybdemålt alle våre havner, og oppdaga en del overraskelser, forteller Horsgård. 

Viktig for losen

– Mer detaljerte elektroniske kart er noe vi har ønsket oss lenge, så vi setter stor pris på at dette blir tilgjengelig i flere norske havner – nå også i Trondheim hamn. Dette er særlig viktig med tanke på anløp av stadig større fartøy og spesielle operasjoner. Oppdaterte og detaljerte kart er avgjørende for at alle sjøfarende skal kunne navigere trygt, og lostjenesten vil ta de aktivt i bruk, sier losoldermann i Møre og Trøndelag, Odd Marvin Holberg i lostjenesten til Kystverket. 

Økt sikkerhet med detaljerte kart 

Den detaljerte dybdeinformasjonen i kartet gjør at navigatøren om bord kan legge inn sikkerhetskonturen tettere opp mot skrogdybden til fartøyet. Dette er særlig nyttig i områder med minimal klaring under kjølen på skip, og i farvann der det er vanskelig og begrenset med plass til å manøvrere. 

– Som Norges sjøkartmyndighet har Kartverket de siste årene publisert en portefølje med høyoppløste, digitale sjøkart (HD ENC) i norske havner og smale innseglinger. Vi arbeider for å få tettere dybdekurver i områder der dette kan gi mest mulig nytteverdi for navigatørene i sammenheng med innseiling og havneanløp. Totalt 15 hamner kan nå vise til slik navigasjonsstøtte, inkludert Trondheim havn, sier Siri Reimers, fagansvarlig for sjøkartmyndighet i Kartverket. 

Norske havneområder er i stadig utvikling – det mudres og bygges nye kaier. Det kan være en utfordring for de sjøfarende når de detaljerte dybdedataene i kartet ikke lenger stemmer med terrenget. Kartverket oppfordrer havneeierne til å informere når de planlegger tiltak i havna som krever oppdatering av dybdeforhold i navigasjonsprodukt. 

Oppdaterte sjøkart 

Alle norske offisielle elektroniske sjøkart (ENC) blir formidlet via PRIMAR. Kartinformasjonen er også tilgjengelig i kartplottere som baserer seg på data fra Kartverket, forutsett at de er oppdatert. 

Den detaljerte dybdeinformasjonen er også tilgjengelig i kartet i farvannsbeskrivelsen «Den norske los»

Kart%20over%20Trondheim%20havn%20med%20dybdekurver%20og%20navigasjonsdetaljer.
Tettere dybdekurver i elektroniske sjøkart gir navigatøren økt handlingsrom, og store skip bedre sikkerhetsmarginer når de manøvrerer i Trondheim havn. Kartutsnitt: ©norgeskart.no Det er fritt å bruke skjermbilde/skjermdump av kart på norgeskart.no mot å kreditere kilden. Egne kartutsnitt kan hentes på norgeskart.no.

Fakta

Produksjonen av detaljerte elektroniske sjøkart (HD ENC) er en del av et pågående arbeid med å forbedre sikkerheten og effektiv drift i norske havner.

Områder hvor arbeidet med tettare dybdekurver er gjennomført:

  • Bergen hamn
  • Bodø hamn
  • Egersund hamn
  • Galtesund – innsegling til Arendal
  • Hammerfest hamn
  • Haugesund hamn
  • Husøy hamn
  • Kristiansand hamn
  • Kristiansund hamn
  • Mandal hamn
  • Narvik hamn
  • Oslo hamn
  • Risavika hamn
  • Stavanger hamn
  • Trondheim hamn

Offisielle elektroniske sjøkart (ENC) brukes til papirløs navigasjon i navigasjonssystemet ECDIS. Norske ENC-er produseres av sjødivisjonen i Kartverket.

Kartverket er Norges sjøkartmyndighet.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Stort cruiseskip lagt til kai i havnen i kystbyen med moderne bygninger og åser i bakgrunnen under overskyet himmel.
Trondheim Havn, uten de 13 andre havnene i kommunen, har 4000 anløp i året inkludert ferge og hurtigbåt. Her ligger Renaissance til kai 30 ved Ila.
Foto: Felix Seifert / Trondheim havn. CC BY-SA 4.0 / fri bruk mot kreditering.
Last ned bilde
Kart over Trondheim havn med dybdekurver og navigasjonsdetaljer.
Tettere dybdekurver i elektroniske sjøkart gir navigatøren økt handlingsrom, og store skip bedre sikkerhetsmarginer når de manøvrerer i Trondheim havn.
Kartutsnitt: ©norgeskart.no Det er fritt å bruke skjermbilde/skjermdump av kart på norgeskart.no mot å kreditere kilden. Egne kartutsnitt kan hentes på norgeskart.no.
Last ned bilde
Kvinne i rød og hvit bluse som smiler. Hun står foran en havn med båter.
Siri Reimers, fagansvarlig for sjøkartmyndighet i Kartverkets sjødivisjon.
Foto: Sissel Kanstad / Kartverket. Fri redaksjonell bruk mot kreditering.
Last ned bilde

Lenker

Om oss

Kartverket blei etablert i 1773 og er den eldste tekniske etaten i Noreg som framleis er i drift. Oppgåvene våre har endra seg i takt med digitaliseringa av samfunnet. Vi er ei moderne og innovativ verksemd med blikk for framtida.

Følg pressemeldinger fra Kartverket

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kartverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kartverket

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye