Julehandelen overgår forventningene: Sterk vekst i kjøpesentrene
Forventningene om en lysere førjulstid har innfridd. Julehandelen har hatt en vekst på 3,8 prosent fra fjoråret, viser ferske tall fra julehandelsindeksen.

Allerede i november presenterte Virke prognoser for julehandelen med en vekst på 3,5 prosent fra fjoråret. Etter to år med høy prisvekst, rekordhøye strømregninger og negativ reallønnsvekst, lå det forventninger til en klar bedring i nordmenns økonomiske situasjon.
– Nå som vi nærmer oss fasiten kan vi allerede fastslå at forventningene til vekst ikke bare har innfridd, men overgått det vi ventet i våre prognoser. Nordmenn har brukt mer penger på julehandelen i år, som også gjenspeiler hvordan det står til med kjøpekraften. I 2024 har både prisveksten avtatt og lønnsveksten økt, som har bidratt til at vi sitter igjen med mer penger å rutte med, sier Bernt G. Apeland, administrerende direktør i Virke.
Solid vekst for kjøpesentrene
Julehandelsindeksen viser at butikkhandelen i kjøpesentrene har økt med 3,8 prosent de seks siste ukene, mot samme periode i fjor. De positive tallene for julehandelen gir grunn til optimisme i handelsnæringen.
– Den økonomiske bedringen er etterlengtet og gir nytt håp for forbrukerne og handelsstanden. Julen er en avgjørende periode for mange av bransjene, og årets vekst kan bidra til at mange butikker står bedre rustet fremover. Det er positivt for både arbeidsplasser og lokalsamfunn, sier Apeland.
Kjøpesentrene speiler trender i norsk detaljhandel
Julehandelsindeksen tar for seg butikkhandelen for 221 kjøpesentre på kryss og tvers av Norge. Det betyr at tallene ikke inkluderer butikkhandel utenfor kjøpesentrene eller netthandel.
– For mat og drikke kan det virke som at økt grensehandel og priskampanjer på julevarer har bidratt til mer moderat vekst enn vi hadde ventet. Vi tror kjøpesentertallene gir en god indikasjon på hvordan den totale detaljhandelen inklusiv netthandel og butikkhandel utenfor kjøpesentrene har gått i perioden, sier Apeland.
Utvikling per bransje, uke 47-52:
-
Hus og hjem: Økning på 6,7 prosent.
-
Spesialbutikker: Økning på 4,3 prosent.
-
Kles-, sko- og veskebutikker: økning på 3,8 prosent.
-
Mat og drikke: økning på 0,9 prosent.
Utvikling per landsdel, Uke 47–52:
-
Nord-Norge: Vekst på 5,4 prosent.
-
Østlandet: Vekst på 4,7 prosent.
-
Trøndelag: Vekst på 3,9 prosent.
-
Vestlandet: Vekst på 3,6 prosent.
-
Sørlandet: Vekst på 2,9 prosent.
Fakta om julehandelsindeksen:
Julehandelsindeksen omfatter tall fra 221 kjøpesentre fordelt på alle landsdeler, og tar bakgrunn i Kvarud Analyses julehandelsindeks.
Nøkkelord
Kontakter
Marthe Hestenes HåkonsenKommunikasjonsrådgiver
Tel:+4790050770marthe.hakonsen@virke.noPressetelefon
Tel:476 00 888Lenker
Om oss
Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Obs BYGG kåret til årets handelsbedrift 202518.9.2025 14:46:17 CEST | Pressemelding
Obs BYGG er vinner av Handelsprisen 2025. Med imponerende vekst, høy digital modenhet og en tydelig posisjon i en bransje preget av sterk konkurranse, har selskapet vist hvordan tradisjon kan kombineres med nyskaping og samfunnsansvar.
Maskineriet, Norrøna og Cobrief er vinnere av Virkeprisene 202518.9.2025 13:00:57 CEST | Pressemelding
Virke hedrer i år tre virksomheter som på hver sin måte bidrar til et mer inkluderende, bærekraftig og innovativt næringsliv.
Venter vekst i handelen18.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Ikke siden 2019 har Norge hatt færre lønnsomme handelsvirksomheter. Det viser Hovedorganisasjonen Virkes årlige handelsrapport. Nedgangen i lønnsomheten skyldes i hovedsak økte kostnader og svake salgsvolum. Virkes prognoser viser imidlertid at omsetningsveksten i større grad vil drives av bedrede salgsvolum fremover.
Prisveksten falt i august10.9.2025 08:16:49 CEST | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 5,4 prosent i august. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Det er en nedgang fra juli, hvor årsprisveksten lå på 5,9 prosent.
Prisvekst for mat og alkoholfri drikke i juli11.8.2025 08:25:54 CEST | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 5,9 prosent i juli. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Årsveksten i matvareprisene har i det siste ligget tett på våre naboland, som Sverige og Danmark.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom