Salgstall 2024: Altfor dårlig satsing på elektriske nyttekjøretøy
Tallene er klare: Elektrifisering av både vare- og lastebiler fikk en knekk i 2024. – Nå må noe skje, mener Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

2024 ble en nedtur etter økt salgsandel for elektriske vare- og lastebiler i 2023.
En god nyhet er at den elektriske varebilen ID.Buzz Cargo fra Volkswagen var den meste solgte varebilen i Norge, men totalt sett var bare 29,6 prosent av nye varebiler elektriske i 2024, en nedgang på 1,3 prosentpoeng fra året før. Dermed er vi milevis unna å nå 2025-målet om nullutslipp i varebilsalget.
Salget av elektriske lastebiler imponerte heller ikke i 2024. Antall solgte elektriske lastebiler gikk faktisk ned, og med en salgsandel på 12,6 prosent ble det en økning på kun 0,3 prosentpoeng fra 2023.
– Dette er for dårlig. Med dette tempoet kommer vi ikke i mål med elektrifiseringen av nyttekjøretøy i Norge, sier Bu.
I 2030 skal alle nye lastebiler være nullutslipp eller gå på biogass. Klimamålene for vare- og lastebiler er viktige for kutte nok i klimagassutslippene i Norge.
– Nå må alarmklokkene virkelig begynne å ringe hos politikerne. Vi trenger sterkere virkemidler, sier Bu.
Økning i salget av elektriske lastebiler over 12 tonn
I salgsstatistikken registreres alle biler over 3,5 tonn som lastebiler, selv om folk flest nok vil tenke på mange av disse som store varebiler. Derfor er det interessant å se på tallene for lastebiler over 12 tonn. Et lyspunkt i 2024 var at salget av disse elektriske lastebilene økte, både i antall og andel.
I 2024 ble det solgt 371 elektriske lastebiler over 12 tonn, en økning på 91 prosent fra 2023.
– Det er gode nyheter at vi klarer å elektrifisere flere av de tunge lastebilene, fordi det viser at elektriske kjøretøy kan brukes til stadig flere transportoppgaver, sier Bu.
Volvo på topp
Av de elektriske lastebilene over 12 tonn som ble solgt i 2024 var 65 prosent fra Volvo, mens 18 prosent var fra Scania. Til tross for en klar seier til Volvo blant de elektriske lastebilene, var det Scania som solgte flest lastebiler totalt sett.
Det betyr at Volvo har en langt større elektrisk andel av sitt totale salg enn det Scania har. Volvo endte på 12,7 prosent, mens Scania var helt nede på 3 prosent.
2025 – et lite skritt framover for elektriske lastebiler
Flere ting som skjedde i 2024 kan sette fart på salget de kommende årene. Et eget ladenettverk med rundt 300 ladere for tunge kjøretøy er på vei, og elektriske lastebiler har fått bompengefritak fram til 2030.
I tillegg støtter staten gjennom Enova innkjøp av elektriske lastebiler, og Enova fikk 1,2 milliarder kroner over statsbudsjettet 2025 for å fortsette satsningen på tungtransport.
– Dette er positivt, men foreløpig ser vi altså ikke utslag i salgsstatistikken, og Elbilforeningen frykter at det ikke vil gi store nok utslag i 2025 heller, sier Bu.
Utregninger Elbilforeningen har gjort viser at tildelingspraksisen som Enova nå følger, trolig vil gi en elandel på rundt 17 prosent, gitt at det totale lastebilsalget holder seg på omtrent samme nivå som de siste to årene.
Knøttsmå endringer i politikken for elektriske varebiler
I 2025 er det ventet en rekke nye elektriske varebilmodeller på markedet, som gir lengre rekkevidde, økt ladefart og firehjulstrekk. Alt ligger til rette for kraftig økte salgsandeler, men politikken henger etter, selv om det kommer noe små positive endringer.
Regjeringen skal sende på høring et forslag om å gi elvarebiler generell adgang til kollektivfeltet, og engangsavgiften for nye fossile varebiler øker med om lag 8500 kroner.
– Vi mener at avgiftsnivået for nye fossile varebiler må økes mer for at det virkelig skal monne. Nå er det ikke lenger utvalget av elektriske varebiler det står på, det er prisen, sier Bu.
Avgiftsnivået for nye fossile varebiler er fortsatt mye lavere enn for fossile personbiler, til tross for at en varebil har omtrent dobbelt så høye utslipp per kilometer sammenlignet med en personbil.
Alle tall er hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Nøkkelord
Kontakter
Christina BuGeneralsekretær
Tel:+47 959 23 139christina@elbil.noInger Elisabeth SagedalKommunikasjonsrådgiver
Kontaktperson for nasjonale media
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Lyse utsikter for køfri lading i sommer-Sverige5.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Svenskene har fått fart på elbilsatsingen og har økt ladekapasiteten med hele 25 prosent siden juni i fjor sommer. – Dette gir lysere utsikter for elbilferie i nabolandet, sier Christina Bu.
Nybilsalg i mai: Topp Teslasalg tross omdømmefall2.6.2025 10:30:03 CEST | Pressemelding
I nybilsalget for mai ligger Tesla Model Y overlegent på topp. Elbilandelen endte på 93,9 prosent. 98,1 prosent av alle privatpersoner kjøper elbil, men for bedriftsmarkedet er elbilandelen bare 88,6 prosent. −Vi gleder oss over at så å si alle private husholdninger nå velger elbil, men det må bli slutt på nye fossilbiler også i næringslivet, sier Bu.
Politikk påvirker valg av bilmerke27.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
I en fersk utgave av spørreundersøkelsen Elbilisten, svarer flertallet at politikk har påvirkning på valget av bilmerke. Hele 43 prosent oppgir at de ikke vil kjøpe Tesla av politiske grunner. – Til tross for at Tesla fremdeles selger mange biler i Norge, viser undersøkelsen tydelig hvordan Elon Musks politiske arbeid påvirker Tesla negativt, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Noen har fortsatt rekkeviddeangst. Nå blir de kurert på ladeprat23.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Ny undersøkelse fra Elbilforeningen viser at 18 prosent av elbilistene opplever rekkeviddeangst. – Jeg er litt overrasket. Elbilene får stadig lenger rekkevidde og det er mange ladestasjoner langs veiene. Allikevel er det noen som har rekkeviddeangst, sier generalsekretær i Elbilforening, Christina Bu.
Et signal om stabil elbilpolitikk i 202615.5.2025 11:26:49 CEST | Pressemelding
Regjeringen varsler ingen avgiftsendringer for elbiler i revidert nasjonalbudsjett. – Når det er stille om elbilavgifter, tar vi det som et positivt tegn på at dagens elbilmoms ligger fast også i 2026, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom