Salgstall 2024: Altfor dårlig satsing på elektriske nyttekjøretøy
Tallene er klare: Elektrifisering av både vare- og lastebiler fikk en knekk i 2024. – Nå må noe skje, mener Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

2024 ble en nedtur etter økt salgsandel for elektriske vare- og lastebiler i 2023.
En god nyhet er at den elektriske varebilen ID.Buzz Cargo fra Volkswagen var den meste solgte varebilen i Norge, men totalt sett var bare 29,6 prosent av nye varebiler elektriske i 2024, en nedgang på 1,3 prosentpoeng fra året før. Dermed er vi milevis unna å nå 2025-målet om nullutslipp i varebilsalget.
Salget av elektriske lastebiler imponerte heller ikke i 2024. Antall solgte elektriske lastebiler gikk faktisk ned, og med en salgsandel på 12,6 prosent ble det en økning på kun 0,3 prosentpoeng fra 2023.
– Dette er for dårlig. Med dette tempoet kommer vi ikke i mål med elektrifiseringen av nyttekjøretøy i Norge, sier Bu.
I 2030 skal alle nye lastebiler være nullutslipp eller gå på biogass. Klimamålene for vare- og lastebiler er viktige for kutte nok i klimagassutslippene i Norge.
– Nå må alarmklokkene virkelig begynne å ringe hos politikerne. Vi trenger sterkere virkemidler, sier Bu.
Økning i salget av elektriske lastebiler over 12 tonn
I salgsstatistikken registreres alle biler over 3,5 tonn som lastebiler, selv om folk flest nok vil tenke på mange av disse som store varebiler. Derfor er det interessant å se på tallene for lastebiler over 12 tonn. Et lyspunkt i 2024 var at salget av disse elektriske lastebilene økte, både i antall og andel.
I 2024 ble det solgt 371 elektriske lastebiler over 12 tonn, en økning på 91 prosent fra 2023.
– Det er gode nyheter at vi klarer å elektrifisere flere av de tunge lastebilene, fordi det viser at elektriske kjøretøy kan brukes til stadig flere transportoppgaver, sier Bu.
Volvo på topp
Av de elektriske lastebilene over 12 tonn som ble solgt i 2024 var 65 prosent fra Volvo, mens 18 prosent var fra Scania. Til tross for en klar seier til Volvo blant de elektriske lastebilene, var det Scania som solgte flest lastebiler totalt sett.
Det betyr at Volvo har en langt større elektrisk andel av sitt totale salg enn det Scania har. Volvo endte på 12,7 prosent, mens Scania var helt nede på 3 prosent.
2025 – et lite skritt framover for elektriske lastebiler
Flere ting som skjedde i 2024 kan sette fart på salget de kommende årene. Et eget ladenettverk med rundt 300 ladere for tunge kjøretøy er på vei, og elektriske lastebiler har fått bompengefritak fram til 2030.
I tillegg støtter staten gjennom Enova innkjøp av elektriske lastebiler, og Enova fikk 1,2 milliarder kroner over statsbudsjettet 2025 for å fortsette satsningen på tungtransport.
– Dette er positivt, men foreløpig ser vi altså ikke utslag i salgsstatistikken, og Elbilforeningen frykter at det ikke vil gi store nok utslag i 2025 heller, sier Bu.
Utregninger Elbilforeningen har gjort viser at tildelingspraksisen som Enova nå følger, trolig vil gi en elandel på rundt 17 prosent, gitt at det totale lastebilsalget holder seg på omtrent samme nivå som de siste to årene.
Knøttsmå endringer i politikken for elektriske varebiler
I 2025 er det ventet en rekke nye elektriske varebilmodeller på markedet, som gir lengre rekkevidde, økt ladefart og firehjulstrekk. Alt ligger til rette for kraftig økte salgsandeler, men politikken henger etter, selv om det kommer noe små positive endringer.
Regjeringen skal sende på høring et forslag om å gi elvarebiler generell adgang til kollektivfeltet, og engangsavgiften for nye fossile varebiler øker med om lag 8500 kroner.
– Vi mener at avgiftsnivået for nye fossile varebiler må økes mer for at det virkelig skal monne. Nå er det ikke lenger utvalget av elektriske varebiler det står på, det er prisen, sier Bu.
Avgiftsnivået for nye fossile varebiler er fortsatt mye lavere enn for fossile personbiler, til tross for at en varebil har omtrent dobbelt så høye utslipp per kilometer sammenlignet med en personbil.
Alle tall er hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Nøkkelord
Kontakter
Christina BuGeneralsekretær
Tel:+47 959 23 139christina@elbil.noInger Elisabeth SagedalKommunikasjonsrådgiver
Kontaktperson for nasjonale media
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Folk syns rekkevidde er aller viktigst27.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Av alt som er viktig ved kjøp av elbil, regnes rekkevidde som det viktigste, viser resultater fra undersøkelsen Elbilisten 2025.
Ny milepæl: Snittrekkevidde på over 500 km22.8.2025 07:30:47 CEST | Pressemelding
Elbilene som ble solgt i Norge første halvår 2025 har i snitt en rekkevidde på hele 500 kilometer. Dette er en økning på over 300 km på 10 år.
Spiker i kista for elbiler i kollektivfeltet?14.8.2025 07:56:22 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har nå sendt sin endelige anbefaling til regelendringer i kollektivfeltet. I forslaget sier vegvesenet nei til elbiler, ja til elvarebiler og tja til elektriske lastebiler. Elbilforeningen sender nå brev til samferdselsministeren der de krever endringer før endelig vedtak fattes.
Nå er det knapt kommuner igjen i Norge uten hurtiglader!4.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er kun 14 av 357 kommuner som nå ikke har en hurtiglader. I 2017 stod 300 kommuner uten.
Juli ga elbilrekord - høyeste elbilandel noensinne1.8.2025 10:27:09 CEST | Pressemelding
Elbilandelen i nybilsalget for juli endte på knallsterke 97,2 prosent, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Det er den høyeste andelen elbiler solgt i en måned noensinne, og gjør juli til rekordmåned for det elektriske nybilsalget i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom