Kan trygt velge billigste verksted
Bileiernes kunnskap om egen frihet ved valg av verksted øker, viser ny undersøkelse. Viktig med prisbevissthet nå i dyrtiden, mener Forbrukerrådet.
Nå er 64 prosent av bileierne klar over at også frittstående verksted eller verkstedkjede har adgang til å stemple for utført intervallservice i serviceheftet, viser undersøkelsen, som er foretatt av YouGov for Autobransjens Leverandørforening (ABL).
Det er fire prosent flere enn ved forrige måling i 2023. Kun 10 prosent tror at denne retten ikke gjelder andre enn merkeverkstedene. De øvrige krysser av for vet ikke.
– Vi har kartlagt bileiernes kunnskap om valgfriheten de har som verkstedkunder de siste 15 årene. Nå ser vi en positiv utvikling, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.
Bare to av ti tror bilfabrikkens garanti bortfaller hvis service eller reparasjon foretas hos andre enn merkeverkstedene i garantiperioden.
– At valgfriheten gjelder fra dag én, er noe vi har jobbet målbevisst med å formidle. Når mange er kjent med dette, skjerpes også konkurransen på både pris og kvalitet, sier Hansen.
Viktig med prisbevissthet
I en periode med dyrtid er det viktig at forbrukerne er prisbevisste, noe som betyr å sjekke med flere verksteder før de bestemmer seg, påpeker Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver og fagsjef for forbrukerrettigheter i Forbrukerrådet.
– Med fritt verkstedsvalg trenger ikke forbrukerne tenke på om verkstedene de vurderer er merkeverksteder eller frittstående. De kan selv velge det verkstedet som leverer best tjeneste til en pris de er fornøyd med, sier Iversen.
Han viser til at Forbrukerrådet alltid har fremsnakket det frie verkstedsvalget, siden økt konkurranse ofte vil drive kvaliteten opp og prisen ned for forbrukerne.
– Verksteder som leverer gode og rimelige tjenester og ivaretar alle garantiene som følger med bilen, vil da også få et fortrinn i markedet.
Sjekker med flere tilbydere
På spørsmål om hvor man får best reparasjon og service, svarer 35 prosent av de spurte i ABLs undersøkelse at det ikke er noen forskjell mellom kategoriene. 28 prosent holder en knapp på merkeverkstedene. 19 prosent mener frittstående verksteder eller kjeder er best.
Fire av ti mener pris er den mest avgjørende faktoren ved valget av verksted. 23 prosent svarer service. Hvorvidt det er et merkeverksted havner på tredjeplass, tett fulgt av tilgjengelighet.
– 51 prosent oppgir at de undersøker priser hos flere verksteder før de bestiller time. Også her er andelen opp fire prosent siden forrige måling, og viser at folk etablerer sunne vaner. Det kan gi magre tider for dyre verksteder, sier Arild Hansen.
I februar arrangerer ABL Automessen i samarbeid med Nova Spektrum på Lillestrøm. Messen arrangeres hvert tredje år, og er landets største bilbransjeutstilling. Her vil en rekke verkstedkjeder samt frittstående importører og grossister presentere sine nyheter for 2025.
Kontakter
Arild HansenDaglig leder
Tel:907 74 601arild.hansen@autobransjen.noBilder
Om Autobransjens leverandørforening (ABL)
Autobransjens leverandørforening (ABL) er organisasjonen for frittstående importører og grossister innen bil- og motorbransjen. Medlemmene representerer storparten av de internasjonale produsentene innen områdene verkstedutstyr, deler og rekvisita. ABL deltar i en rekke nasjonale og internasjonale fora på bransjens vegne, og arrangerer hvert tredje år landets største bilbransjeutstilling, Automessen, i samarbeid med Norges Varemesse.
Følg pressemeldinger fra Autobransjens Leverandørforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Autobransjens Leverandørforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Autobransjens Leverandørforening
Tørker ikke av etter forrige bruker19.11.2024 08:07:00 CET | Pressemelding
De fleste dropper å rengjøre kupeen før de setter seg inn i en bil med mange brukere, viser ny måling. Lurt å tenke mer på hygiene, råder bransjefolk.
Mener bilen trenger bedre lys20.9.2024 08:12:00 CEST | Pressemelding
Fire av ti synes egen bil kunne trenge mer eller sterkere lys enn den var utstyrt med fra fabrikken, viser ny undersøkelse. Én gruppe er særlig misfornøyd.
Seks av ti bileiere sliter med dette7.3.2024 08:20:00 CET | Pressemelding
Kunnskapen om dekk er begrenset blant bileierne, viser en ny undersøkelse. Men én gruppe føler seg langt mer opplyst enn gjennomsnittet.
Bileierne frykter ikke hackere16.1.2024 08:17:00 CET | Pressemelding
Bare et lite fåtall bilister anser hacking som en risiko, viser ny undersøkelse. Samtidig blir det stadig viktigere å beskytte seg, mener bransjeeksperter.
Mange eiere lar bilen ruste27.10.2023 08:05:00 CEST | Pressemelding
Bare to av ti eiere passer på at bilen er beskyttet mot rust, viser en ny undersøkelse. Svært uheldig at dette blir glemt, mener bransjefolk.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom