Kartverket

Luftfartshindre registreres automatisk

Del

Innen 1. juli skal alt av lavspentnettet og andre luftfartshindre være registrert i Nasjonalt register over luftfartshindre (NRL). Nå er prosessen for å rapportere inn automatisert og her leder nettselskapet Lede an.

Kraftlinjer ved Fjellhaugvatn i Matre, Kvinnherad.
LUFTFARTSHINDER: Innen 1. juli 2025 skal alt av lavspentnettet og andre luftfarthindre være registrert i Nasjonalt register over luftfartshindre (NRL). En automatisert dataflyt gjør det enklere for nettselskaper og andre hindereiere både å registrere og oppdatere informasjon i registeret. Foto: Iver Daaland Åse / Kartverket. Fri bruk mot kreditetering.

Alle luftfartshindre i Norge skal være registrert i Nasjonalt register over luftfartshindre (NRL). Registeret er det Kartverket som har ansvar for, mens lovverket ligger hos Luftfartstilsynet. De siste årene er NRL oppdatert og videreutviklet for å automatisere prosessene med å registrere luftfartshindrene.

– Kartverket er opptatt av å skape gode og trygge betingelser for luftfarten ved at vi får en god kvalitet i registeret og at det skal være trygt og enkelt å melde inn luftfartshindre. Dette er et nøkkelregister som norsk luftfart er avhengige av. Vi jobber nå opp mot Samferdselsdepartementet for at NRL skal kunne utvikles og ha gode rammebetingelser, slik at registeret er oppdatert og fullstendig, sier direktør Knut Bjørgaas i Kartverkets landdivisjon.  

Å legge inn informasjon i registeret manuelt har vært en tungvint og tidkrevende prosess. Nettselskapet Lede har registrert over 13.000 luftfartshindre automatisk.

– Å kunne rapportere til NRL direkte fra maskin til maskin via Kartverkets API har forenklet rapporteringen for oss i Lede. Den automatiske løsningen har gjort det mulig for flere å rapportere, og selve rapporteringsprosessen er mye raskere, sier Erland Kringlåk, fagansvarlig for NIS i Lede.

Hindrer feilregistreringer

Kartverket har etablert en automatisk dataflyt fra anleggseier til NRL og videre til luftfarten.

– Dette har vært et mål for oss hele tiden og det en stor milepæl at vi er kommet så langt med automatiseringen. I tillegg til at innsendingsprosessen til databasen forenkles blir det enklere å holde eksisterende hinder løpende oppdatert, sier Geir Myhr Øien i Kartverket.  

Eiere av luftfartshinder, i dette tilfellet nettselskapene, slipper å måtte gjøre de samme endringene på flere steder. Informasjon om hindre oppdateres i ett system, og disse vil bli automatisk synkronisert til NRL.  

– Dette gjør det mulig for oss å raskt utbedre mangler og feil i datagrunnlaget og enkelt rapportere på nytt. Tilbakemeldingen fra de som har benyttet maskin til maskin-overføringen hos Lede så langt, er at dette fungerer bra, forteller Kringlåk.

Bedrer kvaliteten og sikrer flysikkerhet

Nettselskapene legger selv korrekte data inn i sine systemer. Den automatiserte prosessen gjør at Kartverket slipper manuell kontroll av hvert enkelt hinder som legges inn i registeret.  
Kartverket vil likevel gjøre stikkprøvekontroller av innsendte data for å forhindre feil. Alle endringer i NRL loggføres for å kunne spore og dokumentere eventuelle feil.

Fakta

Sømløst fra anleggseier til register  

Det er Kartverket som sammen med selskapet Elbits har jobbet med å forbedre Nasjonalt register over luftfartshindre (NRL) og utvikle en løsning for å gjøre det lettere for nettselskaper å registrere inn data i registeret. Elbits har implementert en teknisk løsning for kraftbransjen, opp mot et API, som gjør det enklere å levere data fra nettselskapene inn i registeret.

Anleggseiere kan nå selv levere data direkte fra egne forvaltningssystemer (NIS) til NRL. Manuell plotting av luftfartshindre kan nå gjøres sømløst gjennom nesten helautomatiserte prosesser.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Kraftlinjer ved Fjellhaugvatn i Matre, Kvinnherad.
LUFTFARTSHINDER: Innen 1. juli 2025 skal alt av lavspentnettet og andre luftfarthindre være registrert i Nasjonalt register over luftfartshindre (NRL). En automatisert dataflyt gjør det enklere for nettselskaper og andre hindereiere både å registrere og oppdatere informasjon i registeret.
Foto: Iver Daaland Åse / Kartverket. Fri bruk mot kreditetering.
Last ned bilde
En person smiler foran et vindu med trær i bakgrunnen.
– Det er en milepæl å ha kommet så langt i automatiseringen av dataflyten fra anleggseier til NRL og videre til luftfarten, sier Geir Myhr Øien i NRL-teamet til Kartverket.
Foto: Iver Daaland Åse / Kartverket. Fri bruk mot kreditering.
Last ned bilde
Mann i dress med skog i bakgrunnen.
Landdirektør Knut K. Bjørgaas i Kartverket.
Foto: Morten Brun / Kartverket Fri bruk mot kreditering.
Last ned bilde

Lenker

Om oss

Kartverket blei etablert i 1773 og er den eldste tekniske etaten i Noreg som framleis er i drift. Oppgåvene våre har endra seg i takt med digitaliseringa av samfunnet. Vi er ei moderne og innovativ verksemd med blikk for framtida.

Følg pressemeldinger fra Kartverket

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kartverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kartverket

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye