Luftfartshindre registreres automatisk
Innen 1. juli skal alt av lavspentnettet og andre luftfartshindre være registrert i Nasjonalt register over luftfartshindre (NRL). Nå er prosessen for å rapportere inn automatisert og her leder nettselskapet Lede an.

Alle luftfartshindre i Norge skal være registrert i Nasjonalt register over luftfartshindre (NRL). Registeret er det Kartverket som har ansvar for, mens lovverket ligger hos Luftfartstilsynet. De siste årene er NRL oppdatert og videreutviklet for å automatisere prosessene med å registrere luftfartshindrene.
– Kartverket er opptatt av å skape gode og trygge betingelser for luftfarten ved at vi får en god kvalitet i registeret og at det skal være trygt og enkelt å melde inn luftfartshindre. Dette er et nøkkelregister som norsk luftfart er avhengige av. Vi jobber nå opp mot Samferdselsdepartementet for at NRL skal kunne utvikles og ha gode rammebetingelser, slik at registeret er oppdatert og fullstendig, sier direktør Knut Bjørgaas i Kartverkets landdivisjon.
Å legge inn informasjon i registeret manuelt har vært en tungvint og tidkrevende prosess. Nettselskapet Lede har registrert over 13.000 luftfartshindre automatisk.
– Å kunne rapportere til NRL direkte fra maskin til maskin via Kartverkets API har forenklet rapporteringen for oss i Lede. Den automatiske løsningen har gjort det mulig for flere å rapportere, og selve rapporteringsprosessen er mye raskere, sier Erland Kringlåk, fagansvarlig for NIS i Lede.
Hindrer feilregistreringer
Kartverket har etablert en automatisk dataflyt fra anleggseier til NRL og videre til luftfarten.
– Dette har vært et mål for oss hele tiden og det en stor milepæl at vi er kommet så langt med automatiseringen. I tillegg til at innsendingsprosessen til databasen forenkles blir det enklere å holde eksisterende hinder løpende oppdatert, sier Geir Myhr Øien i Kartverket.
Eiere av luftfartshinder, i dette tilfellet nettselskapene, slipper å måtte gjøre de samme endringene på flere steder. Informasjon om hindre oppdateres i ett system, og disse vil bli automatisk synkronisert til NRL.
– Dette gjør det mulig for oss å raskt utbedre mangler og feil i datagrunnlaget og enkelt rapportere på nytt. Tilbakemeldingen fra de som har benyttet maskin til maskin-overføringen hos Lede så langt, er at dette fungerer bra, forteller Kringlåk.
Bedrer kvaliteten og sikrer flysikkerhet
Nettselskapene legger selv korrekte data inn i sine systemer. Den automatiserte prosessen gjør at Kartverket slipper manuell kontroll av hvert enkelt hinder som legges inn i registeret.
Kartverket vil likevel gjøre stikkprøvekontroller av innsendte data for å forhindre feil. Alle endringer i NRL loggføres for å kunne spore og dokumentere eventuelle feil.
Fakta
Sømløst fra anleggseier til register
Det er Kartverket som sammen med selskapet Elbits har jobbet med å forbedre Nasjonalt register over luftfartshindre (NRL) og utvikle en løsning for å gjøre det lettere for nettselskaper å registrere inn data i registeret. Elbits har implementert en teknisk løsning for kraftbransjen, opp mot et API, som gjør det enklere å levere data fra nettselskapene inn i registeret.
Anleggseiere kan nå selv levere data direkte fra egne forvaltningssystemer (NIS) til NRL. Manuell plotting av luftfartshindre kan nå gjøres sømløst gjennom nesten helautomatiserte prosesser.
Nøkkelord
Kontakter
Sissel Kanstadkommunikasjonsrådgivar og presseansvarlegkommunikasjonsavdelinga i Kartverket
Tel:51 85 88 28Tel:99 51 38 48sissel.kanstad@kartverket.noBilder



Lenker
Om oss
Kartverket blei etablert i 1773 og er den eldste tekniske etaten i Noreg som framleis er i drift. Oppgåvene våre har endra seg i takt med digitaliseringa av samfunnet. Vi er ei moderne og innovativ verksemd med blikk for framtida.
Følg pressemeldinger fra Kartverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kartverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kartverket
Stor kraft i kart og kartdata for samfunnet17.1.2025 14:57:39 CET | Pressemelding
Store nasjonale satsinger på effektivisering og digitalisering av Norge skjer fra Hønefoss, også data som er av samfunnskritisk betydning for nasjonal kontroll og sikkerhet og beredskap.
Sikrere seilas inn mot Bodø havn16.1.2025 14:58:23 CET | Pressemelding
Innseilingen til Bodø havn blir enda tryggere og sikrere etter at Kartverket denne uken ga ut flere høyoppløselige kartfliser i det digitale sjøkartet, som gir bedre oversikt over dybdeforholdene i havnen.
Aldri målt høyere havnivå flere steder langs kysten14.1.2025 14:10:43 CET | Pressemelding
Vannstand og havnivå i Norge 2024 oppsummert: Vi opplevde rekordtidlig stormflo og høyere gjennomsnittlig vannstand langs deler av kysten. En ny rapport om havnivå viser at vi må forberede oss på at havet stiger også langs norskekysten.
Kartverket styrker global skipsfart17.12.2024 15:17:34 CET | Pressemelding
Kartverket gir internasjonal skipsfart tilgang til 99 prosent av verdens offisielle elektroniske sjøkart. Dekningen ble utvidet i desember da Marokko ble nytt medlemsland.
Vellykket test av laser mot satellitt11.12.2024 11:25:01 CET | Pressemelding
Snart kommer en SLR (satellite laser ranging) til jordobservatoriet i Ny-Ålesund. Instrumentet som NASA har utviklet, besto nylig testene. SLR måler avstanden til satellitter på millimeteren, og kan presist beregne havnivå og jordas massemiddelpunkt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom