Universitetet i Stavanger (UiS)

Kan matematikkfaget bli mer praktisk, variert og engasjerende? Forskere tror svaret ligger i klasserommene – og vil ha lærerne med på lag.

Del

– Vi vet at det er mange dyktige mattelærere i Nord-Norge, som får kombinert gratis kompetanseutvikling med å delta i prosjektet, sier forsker Janne Fauskanger ved Universitetet i Stavanger. 

Mann står foran en tavle. En gruppe ungdommer sitter ved pulter.
Mattelærere på 6. og 7. trinn kan kombinere gratis kompetanseheving og muligheten til å ta et masteremne med å delta i forskningsprosjektet Enact ved Universitetet i Stavanger. Marie von Krogh / UiS

Mange lærere opplever at elevene mister engasjementet for matematikk på mellomtrinnet. Nå vil Universitetet i Stavanger og Matematikksenteret gi lærere på 6. og 7. trinn gratis kurs i praktisk, variert og engasjerende matematikkundervisning. I tillegg vil de bidra til forskning på feltet.

– Vi vet at det er mange dyktige matematikklærere i Nord-Norge, og vi tror at vi sammen kan få verdifull kunnskap om hvordan matematikkfaget kan bli både mer praktisk, mer variert og mer engasjerende, sier Janne Fauskanger ved Universitetet i Stavanger.

– Samtidig vet vi at lærerhverdagen er travel. Derfor har vi kombinert faglig utvikling med forskning i dette prosjektet. Lærerne som deltar i dette prosjektet, får tilgang til 8 gratis, digitale kompetansepakker om praktisk, variert og engasjerende matematikkundervisning.

Matematikkfaget trenger et løft

Fauskanger forteller at norske elever har svakere resultater på internasjonale studier, som PISA og TIMSS. I tillegg er det velkjent at elevenes engasjement for matematikk er dalende på mellomtrinnet. Nå er søkelyset rettet på hvordan man kan snu denne trenden. Regjeringen lanserte i høst stortingsmeldingen «En mer praktisk skole. Bedre læring, motivasjon og trivsel.» Også det aktuelle forskningsprosjektet ved UiS, som heter Enact, handler altså om å vekke elevenes engasjement, spesifikt for matematikkfaget.

– Lærerne som blir med i Enact, får blant annet vite mer om hvordan de kan introdusere matematikkoppgaver på en måte som vekker elevenes interesse, hvordan de kan holde elevene engasjert og ikke gi opp når det blir vanskelig, og hvordan de kan bruke feilsvar som en ressurs i undervisningen. Dette er noen av temaene i de digitale kompetansepakkene som lærerne får hvis de deltar, sier Fauskanger.

I tillegg kan lærere som ønsker det, bruke deltakelsen som arbeidskrav inn mot et masteremne i praktisk, variert og engasjerende matematikkundervisning.

Ønsker lærere i Nord-Norge

Fauskanger forteller at Enact har et design som vil fungere for lærere, uansett hvor de bor i landet. Hun håper derfor mange matematikklærere i Nord-Norge melder seg på prosjektet.

– Mange nordnorske lærere forteller at de ikke får samme mulighet til å delta på denne typen kompetanseutvikling, som lærere lenger sør. Samtidig er det mange dyktige og engasjerte lærere i nord, og vi trenger virkelig kunnskapen og erfaringene deres fra klasserommet for at Enact skal gi gode resultater som kommer matematikkfaget til gode.

Lærerne vil få 4 kompetansepakker høsten 2025, og 4 våren 2026. Hver pakke inneholder en refleksjonsøkt, ideer lærerne skal prøve ut i eget klasserom, og en økt der lærerne reflekterer sammen om det de har prøvd ut. Kompetansepakkene er digitale, og det er lagt opp til at deltakerne samarbeider med en kollega.

Skal gjøres i arbeidstida

– Vi ønsker aller helst en lærer på 6. og en på 7. trinn fra hver skole. Dette er fordi vi vet hvor viktig det er å ha en kollega å diskutere med når man skal utvikle sin egen undervisningspraksis. Men dersom det er vanskelig, er det bare å kontakte oss. Digitalt samarbeid med lærere på andre skoler er også mulig, sier hun.

– I tillegg har vi som krav om at skolen skal legge til rette for at lærerne som deltar, skal kunne bruke trinntiden eller utviklingstiden på skolen til å jobbe med Enact. Det er ikke meningen at dette skal være noe lærerne skal gjøre på fritida. Men vi regner med alle skoleledere vil se nytten av å gi lærerne sine ny, forskningsbasert kunnskap om engasjerende undervisning! 

– Vi på vår side får den kunnskapen fra lærerne som er helt avgjørende for at vi skal utvikle matematikkfaget på en måte som gjør at elever vil lykkes.

Nøkkelord

Kontakter

Janne FauskangerProfessorInstitutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk

janne.fauskanger@uis.no

Bilder

Tre gutter i klasserom
Det er mulig å vekke og holde på elevenes engasjement for matematikkfaget. Nå tilbyr Universitetet i Stavanger digitale kurs til mattelærere på 6. og 7. trinn som en del av forskningsprosjektet Enact.
Marie von Krogh / UiS
Last ned bilde
Portrett av kvinne med briller.
Janne Fauskanger er professor i matematikkdidaktikk ved UiS, og forsker i Enact, et forskningsprosjekt som nå ønsker å samarbeide med nord-norske matematikklærer på 6. og 7. trinn.
UiS
Last ned bilde

Om oss

Universitetet i Stavanger har en innovativ og internasjonal profil og er en drivkraft i kunnskapsutviklinga og endringsprosesser i samfunnet. Samfunnsoppdraget vårt er å utfordre det velkjente, utforske det ukjente.

Følg pressemeldinger fra Universitetet i Stavanger (UiS)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Universitetet i Stavanger (UiS) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Universitetet i Stavanger (UiS)

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye