Matskam øker i julen: Kvinner topper statistikken
En ny undersøkelse viser at stadig flere føler på dårlig samvittighet for maten de spiser i desember. Over halvparten av oss – 59 prosent – sier at vi kjenner på matskam i forbindelse med julen, en økning fra 51 prosent i fjor. Verst står det til for kvinner.

Kvinner kjenner mest på matskam
Kvinner er fortsatt de som sliter mest med dårlig samvittighet rundt mat. Hele 66 prosent av kvinnene svarer at de kjenner på dette i julesesongen, mot 52 prosent av mennene. Blant yngre kvinner (18-29 år) er det enda tydeligere: 74 prosent sier at de får dårlig samvittighet etter julemåltidene, en økning på 10 prosentpoeng fra i fjor.
Menn mellom 30-44 endrer seg mest
Selv om kvinner er de som opplever mest matskam, har menn også begynt å kjenne på dårlige følelser knyttet til mat. Menn i alderen 30-44 år har hatt den største økningen av alle grupper, med 15 prosentpoeng fra i fjor. Nå svarer 64 prosent av mennene i denne alderen at de kjenner på dårlig samvittighet i forbindelse med julens festmåltider.
– Julen skal handle om matglede, ikke skam.
Ernæringsrådgiver Terese Glemminge Arnesen i Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) synes det er synd at maten i julen i økende grad blir forbundet med dårlige følelser.
– Det er trist at så mange sitter igjen med dårlig samvittighet i en tid som egentlig skal handle om kos og hygge. Husk at det er det vi spiser mellom nyttår og jul som teller mest, ikke mellom jul og nyttår, sier hun.
Glemminge Arnesen anbefaler å fokusere på balanse i hverdagen framfor perfeksjon.
– Et sunt kosthold trenger ikke være komplisert. Vanlige måltider, fysisk aktivitet og en god miks av kornprodukter, meieriprodukter, kjøtt, fisk, frukt og grønnsaker er mer enn godt nok. Og i julen skal det være lov å unne seg noe ekstra uten dårlig samvittighet, avslutter hun.
Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter, november 2024, 1159 intervjuer
Nøkkelord
Kontakter
Terese Glemminge ArnesenErnæringsrådgiver, presseansvarlig
Tel:951 95 129terese@melk.noStine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noOm Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Økologisk melk skyter fart – opp 20 prosent i første halvår4.9.2025 05:13:00 CEST | Pressemelding
Økologisk hvit søtmelk er på full fart inn i norske kjøleskap. I første halvår 2025 økte salget med hele 20 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser ferske forbrukstall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Kvarg skyter fart – opp 43 prosent29.8.2025 07:59:19 CEST | Pressemelding
Kvarg er årets store overraskelse i meieridisken. Salget økte med hele 43 prosent i første halvår 2025, viser ferske volumtall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Oppgangen drives av nordmenns appetitt på proteinrike og allsidige meieriprodukter.
Yoghurt, helmelk og smør løfter meierisalget27.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn kjøpte merkbart mer yoghurt, helmelk og smør i første halvår 2025. Målt i volum økte yoghurt med nær åtte prosent, helmelk med 4,8 prosent og smør med 4,9 prosent, viser tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Når melk og brød blir kontroversielt – hva gjør kostholdsdebatten med ungdom?11.8.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
En ny landsrepresentativ undersøkelse blant ungdom avslører hvordan råd, trender og påvirkning skaper forvirring om mat og helse. Funnene slippes for første gang under Arendalsuka – etterfulgt av debatt med politikere, fagpersoner og influensere.
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom