Matskam øker i julen: Kvinner topper statistikken
En ny undersøkelse viser at stadig flere føler på dårlig samvittighet for maten de spiser i desember. Over halvparten av oss – 59 prosent – sier at vi kjenner på matskam i forbindelse med julen, en økning fra 51 prosent i fjor. Verst står det til for kvinner.

Kvinner kjenner mest på matskam
Kvinner er fortsatt de som sliter mest med dårlig samvittighet rundt mat. Hele 66 prosent av kvinnene svarer at de kjenner på dette i julesesongen, mot 52 prosent av mennene. Blant yngre kvinner (18-29 år) er det enda tydeligere: 74 prosent sier at de får dårlig samvittighet etter julemåltidene, en økning på 10 prosentpoeng fra i fjor.
Menn mellom 30-44 endrer seg mest
Selv om kvinner er de som opplever mest matskam, har menn også begynt å kjenne på dårlige følelser knyttet til mat. Menn i alderen 30-44 år har hatt den største økningen av alle grupper, med 15 prosentpoeng fra i fjor. Nå svarer 64 prosent av mennene i denne alderen at de kjenner på dårlig samvittighet i forbindelse med julens festmåltider.
– Julen skal handle om matglede, ikke skam.
Ernæringsrådgiver Terese Glemminge Arnesen i Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) synes det er synd at maten i julen i økende grad blir forbundet med dårlige følelser.
– Det er trist at så mange sitter igjen med dårlig samvittighet i en tid som egentlig skal handle om kos og hygge. Husk at det er det vi spiser mellom nyttår og jul som teller mest, ikke mellom jul og nyttår, sier hun.
Glemminge Arnesen anbefaler å fokusere på balanse i hverdagen framfor perfeksjon.
– Et sunt kosthold trenger ikke være komplisert. Vanlige måltider, fysisk aktivitet og en god miks av kornprodukter, meieriprodukter, kjøtt, fisk, frukt og grønnsaker er mer enn godt nok. Og i julen skal det være lov å unne seg noe ekstra uten dårlig samvittighet, avslutter hun.
Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter, november 2024, 1159 intervjuer
Nøkkelord
Kontakter
Terese Glemminge ArnesenErnæringsrådgiver, presseansvarlig
Tel:951 95 129terese@melk.noStine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noOm Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Melk med smak tar av – 37 % økning siden 202021.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Nordmenn elsker melk med smak! Salget har økt med 37 % på fire år, ifølge Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Den tradisjonelle sjokolademelken er fortsatt den store favoritten, men bransjen har vært rask til å følge nye trender og skape flere smakfulle alternativer.
Brunosten er tilbake – flere får smaken på nasjonalosten7.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Etter flere år med nedgang gjør brunosten comeback. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget har økt med 9,2 % de siste to årene. Nasjonalosten er igjen en favoritt på nordmenns brødskiver.
Melketrend: Økologisk helmelk opp 25 prosent20.2.2025 08:36:52 CET | Pressemelding
For første gang på mange år øker melkeforbruket i Norge, og økologisk melk leder an i veksten. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget av økologisk helmelk har skutt i været med hele 25,3 % i 2024, mens konvensjonell helmelk økte med solide 6,1 % fra året før. Helmelk er den største kategorien innen økologisk melk.
Salget av melk øker etter flere år med nedgang13.2.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Meieriprodukter har hatt et sterkt år med vekst i alle kategorier. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at forbruket økte gjennom hele 2024, med spesielt sterk vekst i første og fjerde kvartal. Smør (+7,6 %), fløte (+6 %) og ost (+5,8 %) var blant vinnerne, mens melk økte med 1 %, en positiv vending etter flere år med nedgang.
5 smarte tips for en sunn start på året17.1.2025 03:00:00 CET | Pressemelding
Et nytt år er ofte forbundet med nye mål og muligheter. Terese Glemminge Arnesen, ernæringsrådgiver ved Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK), deler sine beste råd for å kickstarte året med sunne vaner. Hun trekker frem både trender og forskning for å gi tips som er både praktiske og motiverende over tid.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom