Flere bør levere nødnummertjenester i Norge
– Norge må få på plass løsninger som sikrer nødnummer bedre enn i dag.

Det sier direktør i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), John-Eivind Velure. I dag er det Telenor som håndterer alle nødnummeranrop i Norge, men i flere andre europeiske land planlegger de, eller har allerede på plass, flere leverandører av nødnummertjenester.
I høst har det vært flere hendelser der problemer i Telenors mobilnett blant annet har medført at nødsamtaler til 110, 112 og 113 ikke kom gjennom. I en delrapport utarbeidet i forbindelse med oppfølgingen av alle fire hendelsene hos Telenor, anbefaler nå Nkom at også Norge får nødnummersentraler hos flere teleoperatører.
– Nødnummer-tjenesten er av kritisk betydning for befolkningen, og det er åpenbart at nødetatene må sikre en løsning som gir andre muligheter enn i dag, og som gjør oss mindre avhengig av en leverandør, sier Velure.
Han sier videre:
– For å få en løsning på plass raskt er det viktig at norske myndigheter og bransjeaktører går sammen for å sikre Norge en tryggere løsning for nødnummertjenestene.
– Hvis nødnummer er nede, kan i verste fall liv gå tapt. Rapporten som Nkom har utarbeidet gir en god oversikt over mulige tiltak for å styrke sikkerheten til nødnummertjenesten, og er et godt utgangspunkt for vårt videre arbeid, sier digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung.
Slik er det i andre land
- I Frankrike har alle teleoperatørene en linje inn til nødetatene.
- I Sverige håndterer et offentlig eid selskap – SOS Alarm – 112 som et felles nummer for alle nødetatene, og tar imot nødnummeranrop fra alle teleoperatørene.
- I Belgia har man nylig gått fra en til to nødnummertilbydere.
- I Ungarn har man én leverandør i dag - som i Norge - men skal få et system med flere leverandører i 2025.
- I Nederland og Portugal har man én nødnummerleverandør i dag, men planlegger å gå over til et system med flere tilbydere.
Nøkkelord
Kontakter
Rita Lund ThuneKommunikasjonsdirektørNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noBilder



Dokumenter
Lenker
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Inngår strategisk samarbeidsavtale om nytt nødnett18.12.2025 14:19:09 CET | Pressemelding
Norge skal få nytt nødnett i 2031. Nå inngår Nkom strategisk samarbeid med mobiloperatørene om å teste og utvikle nye tjenester i nytt nødnett.
Unngå kald hytte når 2G forsvinner16.12.2025 12:08:47 CET | Pressemelding
Når 2G-nettet fases ut, kan flere hytter miste kontakt med varmestyring, alarmer og sensorer. Nkom anbefaler hytteeiere å sjekke utstyret før kulda setter inn.
Elektroniske produkter kan spionere på deg hjemme – dette bør du tenke på før julehandelen12.12.2025 11:50:42 CET | Pressemelding
Nesten alle nye elektroniske hverdagsprodukter har mulighet til å koble seg til internett. Nå advarer myndighetene om å kjøpe usikre produkter under julehandelen.
Nkom varsler tilsyn etter danske SMS-avsløringer11.12.2025 10:56:41 CET | Pressemelding
Norske mobilselskaper må nå forklare hvordan de bruker KI-systemer som stopper svindel, etter at det ble kjent at ansatte i Danmark kan ha fått ulovlig innsyn i private SMS-er som ble markert som mistenkelige.
Prisfusk før Black Week kan lure deg: - Men svindlerne kan ruinere deg24.11.2025 08:41:55 CET | Pressemelding
Mange ser rødt etter prisjuks fra butikker før Black Week. Likevel advarer svindelekspert om at den største faren lurer i innboksen din.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom