Flere bør levere nødnummertjenester i Norge
– Norge må få på plass løsninger som sikrer nødnummer bedre enn i dag.

Det sier direktør i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), John-Eivind Velure. I dag er det Telenor som håndterer alle nødnummeranrop i Norge, men i flere andre europeiske land planlegger de, eller har allerede på plass, flere leverandører av nødnummertjenester.
I høst har det vært flere hendelser der problemer i Telenors mobilnett blant annet har medført at nødsamtaler til 110, 112 og 113 ikke kom gjennom. I en delrapport utarbeidet i forbindelse med oppfølgingen av alle fire hendelsene hos Telenor, anbefaler nå Nkom at også Norge får nødnummersentraler hos flere teleoperatører.
– Nødnummer-tjenesten er av kritisk betydning for befolkningen, og det er åpenbart at nødetatene må sikre en løsning som gir andre muligheter enn i dag, og som gjør oss mindre avhengig av en leverandør, sier Velure.
Han sier videre:
– For å få en løsning på plass raskt er det viktig at norske myndigheter og bransjeaktører går sammen for å sikre Norge en tryggere løsning for nødnummertjenestene.
– Hvis nødnummer er nede, kan i verste fall liv gå tapt. Rapporten som Nkom har utarbeidet gir en god oversikt over mulige tiltak for å styrke sikkerheten til nødnummertjenesten, og er et godt utgangspunkt for vårt videre arbeid, sier digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung.
Slik er det i andre land
- I Frankrike har alle teleoperatørene en linje inn til nødetatene.
- I Sverige håndterer et offentlig eid selskap – SOS Alarm – 112 som et felles nummer for alle nødetatene, og tar imot nødnummeranrop fra alle teleoperatørene.
- I Belgia har man nylig gått fra en til to nødnummertilbydere.
- I Ungarn har man én leverandør i dag - som i Norge - men skal få et system med flere leverandører i 2025.
- I Nederland og Portugal har man én nødnummerleverandør i dag, men planlegger å gå over til et system med flere tilbydere.
Nøkkelord
Kontakter
Rita Lund ThuneKommunikasjonsdirektørNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noBilder



Dokumenter
Lenker
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Lykkehjul og bildemanipulering i markedsføring kan bli forbudt14.10.2025 10:41:18 CEST | Pressemelding
Bruk av lykkehjul, tidsbegrensede tilbud med nedtelling og automatisk påmeldinger kan bli forbudt med nytt regelverk. – Nødvendig for å motvirke manipulering, mener Nkom.
Overveldende støtte til aldersgrense på sosiale medier10.10.2025 08:12:37 CEST | Pressemelding
Nesten 9 av 10 mener det er en god idé med aldersgrenser på sosiale medier, viser ny undersøkelse. Nkom støtter å øke aldersgrensen for bruk av sosiale medier til 15 år.
Slik forbereder du deg på høststorm2.10.2025 13:12:59 CEST | Pressemelding
Årets første høststorm er ventet å treffe store deler av landet på fredag. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) advarer om at både mobil- og internett kan ryke.
Ønsker strenge KI-regler1.10.2025 11:02:16 CEST | Pressemelding
7 av 10 nordmenn ønsker strenge regler for hvordan kunstig intelligens skal kunne brukes. – Vi skal beskytte brukerne, uten å kvele muligheter for innovasjon, sier Nkom.
Stor tro på egen beredskap: - Menn mer naive enn kvinner1.10.2025 09:05:00 CEST | Pressemelding
Halve Norge mener de er forberedt på å miste mobil og internett i flere dager. – Det er en falsk trygghet, mener sikkerhetsdirektør.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom