Flere bør levere nødnummertjenester i Norge
– Norge må få på plass løsninger som sikrer nødnummer bedre enn i dag.

Det sier direktør i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), John-Eivind Velure. I dag er det Telenor som håndterer alle nødnummeranrop i Norge, men i flere andre europeiske land planlegger de, eller har allerede på plass, flere leverandører av nødnummertjenester.
I høst har det vært flere hendelser der problemer i Telenors mobilnett blant annet har medført at nødsamtaler til 110, 112 og 113 ikke kom gjennom. I en delrapport utarbeidet i forbindelse med oppfølgingen av alle fire hendelsene hos Telenor, anbefaler nå Nkom at også Norge får nødnummersentraler hos flere teleoperatører.
– Nødnummer-tjenesten er av kritisk betydning for befolkningen, og det er åpenbart at nødetatene må sikre en løsning som gir andre muligheter enn i dag, og som gjør oss mindre avhengig av en leverandør, sier Velure.
Han sier videre:
– For å få en løsning på plass raskt er det viktig at norske myndigheter og bransjeaktører går sammen for å sikre Norge en tryggere løsning for nødnummertjenestene.
– Hvis nødnummer er nede, kan i verste fall liv gå tapt. Rapporten som Nkom har utarbeidet gir en god oversikt over mulige tiltak for å styrke sikkerheten til nødnummertjenesten, og er et godt utgangspunkt for vårt videre arbeid, sier digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung.
Slik er det i andre land
- I Frankrike har alle teleoperatørene en linje inn til nødetatene.
- I Sverige håndterer et offentlig eid selskap – SOS Alarm – 112 som et felles nummer for alle nødetatene, og tar imot nødnummeranrop fra alle teleoperatørene.
- I Belgia har man nylig gått fra en til to nødnummertilbydere.
- I Ungarn har man én leverandør i dag - som i Norge - men skal få et system med flere leverandører i 2025.
- I Nederland og Portugal har man én nødnummerleverandør i dag, men planlegger å gå over til et system med flere tilbydere.
Nøkkelord
Kontakter
Rita Lund ThuneKommunikasjonsdirektørNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noBilder



Dokumenter
Lenker
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Fem mobilvett-reglar i påska16.4.2025 08:27:32 CEST | Pressemelding
Enten du skal på fjellet, til sjøs eller flykte andre stader i påska, har dei fleste av oss med seg mobilen og smartklokka. Men kan du eigentleg stole på teknologien?
Ikke alle vil ha fiberbredbånd14.4.2025 14:01:57 CEST | Pressemelding
Selv om fiberdekningen i Norge er høy, velger fortsatt mange husstander å ikke koble seg til fibernettet. – Dette kan gi fremtidige utfordringer når samfunnet vårt krever mer bredbåndskapasitet enn det vi ser behovet for i dag.
God helg - nå er det mindre sjans for å bli svindlet11.4.2025 09:56:12 CEST | Pressemelding
Svindlere kan stå bak mer enn 500 telefonforsøk i sekundet mot norske mobilkunder, men innen tacoen serveres på fredag er sjansen for å bli svindlet over telefon betraktelig lavere.
Etterlyser utstyr som er avhengig av 2G-nett7.4.2025 13:51:29 CEST | Pressemelding
Nkom skal undersøke om det er sikkerhet- og beredskapssystemer som ikke vil virke etter at 2G-nettet slukkes. Nå bes offentlige og private virksomheter om å melde fra.
Nå må smartklokken din bli sikrere2.4.2025 12:04:21 CEST | Pressemelding
Utstyr som kan kobles på internett må følge nye sikkerhetskrav fra 1. august. Produsenter og importører bør allerede nå sette seg inn i de nye reglene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom