Sterk vekst i julehandelen

Del

Julehandelsindeksen for kjøpesentrene viser vekst i butikkhandelen på 4,2 prosent de tre siste ukene (uke 47-49), fra året før. Samtidig viser uke 49 en nedgang på 1,6 prosent.    

Mange av oss kjøper julegavene på tilbud under Black Week
Mange av oss kjøper julegavene på tilbud under Black Week Getty Images

–Julehandelen er fremdeles i rute, men tallene tyder på at mer av handelen ble lagt til Black Week, som har vært en trend over tid, sier sjefanalytiker i Virke, Runar Wiksnes. 

Med servering, service og tjenesteytende næringer falt omsetningen på kjøpesentrene med 0,8 prosent i uke 49. Ser vi på den totale kjøpesenteromsetningen for de tre siste ukene, sammenlignet med fjoråret, er det en vekst på 4,4 prosent.   

Utvikling per bransje uke 47-49, sammenlignet med fjoråret: 

  • Hus og hjem: vekst på 8,5 prosent. 

  • Spesialbutikker: vekst på 3,3 prosent.  

  • Mat og drikke: vekst på 2,1 prosent. 

  • Klær, sko og vesker: vekst på 1,5 prosent. 

Utvikling per landsdel uke 47-49, sammenlignet med fjoråret: 

  • Østlandet: vekst på 5,1 prosent. 

  • Nord-Norge: vekst på 4,7 prosent.  

  • Sørlandet: vekst på 3,7 prosent. 

  • Vestlandet: vekst på 3,7 prosent. 

  • Trøndelag: vekst på 3,4 prosent. 

Hver mandag til og med 23.desember kommenterer Virke årets julehandel, med bakgrunn i Kvarud Analyses julehandelsindeks. Denne er basert på omsetningstall fra 224 kjøpesentre rundt omkring i landet. Hold deg oppdatert for å få med deg innspurten mot jul i varehandelen.   

Nøkkelord

Kontakter

Lenker

Følg pressemeldinger fra Virke

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Virke

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye