Nå har nesten alle elever tilgang på iPad, Chromebook eller PC
Flere enn ni av ti elever i grunnskolen har tilgang til egen digital enhet, viser nye tall.
— Alle læremidler kan brukes klokt og uklokt. Det er hvordan og når enhetene brukes, som avgjør om undervisningen blir god, sier direktør Morten Rosenkvist i Utdanningsdirektoratet.
94 prosent av elevene i grunnskolen har tilgang på egen digital enhet, viser nye tall fra Utdanningsdirektoratet. I 280 kommuner har alle elever tilgang på en egen digital enhet.
— Alle elever trenger og skal utvikle god digital kompetanse og dømmekraft, i takt med alder og modenhet. Digitale verktøy bør brukes trygt, gjennomtenkt og når det bidrar til læring, sier Rosenkvist.
Kommer med nye råd
Utdanningsdirektoratet kom nylig med nye anbefalinger om at alle skoler bør benytte filtre for å beskytte elever mot skadelig innhold på nett. Nå har de publisert nye råd som også blant annet omhandler personvern, at skoler må prioritere digital dømmekraft og planlegge for digitale ferdigheter hos elever på tvers av fag.
— Mange skoler og lærere jobber godt med digitale verktøy i dag. Samtidig vet vi at mange også ønsker mer støtte for å få til en god digital praksis. Derfor har vi nå samlet råd og forskning for å støtte skolene i arbeidet, påpeker Rosenkvist.
Nødvendig under pandemien
Den største økningen av antall digitale enheter i skolen kom under pandemien.
— Under pandemien ble de digitale enhetene helt nødvendige for at elevene kunne få undervisning og holde kontakt med lærerne. Nå vet vi mer om hvordan verktøyene bør brukes for å bidra til variasjon og tilpasning, og hvilke løsninger som er viktig å ha på plass for at bruken skal være trygg og sikker for elevene, påpeker Rosenkvist.
Mindre skjerm blant yngre elever
Jo eldre elevene blir, jo mer vanlig er det at de har tilgang på egen digital enhet, viser de nye tallene fra Utdanningsdirektoratet. 19 prosent av alle førsteklassingene har ikke tilgang på en digital enhet, mens for 8.-10. trinn er andelen kun én prosent.
— All undervisning skal tilpasses elevenes alder og modenhet. Det er forskjell på en 6-åring og en 16-åring, og det skal undervisningen ta hensyn til, sier Rosenkvist.
Nettbrett er den mest utbredte digitale enheten for elever i grunnskolen. Det er spesielt de yngste elevene som har en-til-en tilgang på nettbrett. De eldste elevene bruker mest bærbar PC eller Mac.
Høyest andel elever med egen digital enhet finner vi i Buskerud fylke. Her har 99 prosent av elevene egen digital enhet. Andelen elever som ikke har tilgang på egen digital enhet er høyest i Vestland med 15 prosent.
Utdanningsdirektoratets råd til skoler om skjermbruk:
- Bruk løsninger som ivaretar personvernet
- Beskytt elevene mot skadelig innhold
- Planlegg opplæringen av elevenes digitale ferdigheter
- Prioriter arbeidet med elevenes digitale dømmekraft
- Bruk digitale verktøy og ressurser når det er hensiktsmessig
- Involver elevene i skolens digitale praksis
- Prioriter lærernes digitale kompetanse
- Ha dialog med foreldrene om skolens digitale praksis
Kontakter
Pressevakt
Send oss gjerne en e-post, så kontakter vi deg så raskt som mulig. Du kan også nå oss på pressetelefonen kl. 8.00-15.30 på hverdager.
Bilder
Om oss
Utdanningsdirektoratet er Kunnskapsdepartementets utøvende organ for barnehage, skole og fagopplæring og skal sette opplæringspolitikken ut i praksis.
Følg pressemeldinger fra Utdanningsdirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Utdanningsdirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Utdanningsdirektoratet
Svak nedgang i matte og naturfag og mange elever på lavt nivå4.12.2024 10:02:15 CET | Pressemelding
Norske elever på 5. trinn har hatt en liten nedgang i resultater i matematikk og naturfag, mens elevene på 9. trinn ligger stabilt, viser TIMSS-undersøkelsen. – Vi kan ikke slå oss til ro med at 43 prosent av niendeklassingene ligger på laveste nivå i naturfag, sier Morten Rosenkvist.
Bekymret over femteklassingers leseferdigheter13.11.2024 09:30:34 CET | Pressemelding
Årets femteklassinger gjør det litt bedre i engelsk, mens resultatene i regning og lesing går ned, viser nye tall. - Å kunne lese er helt avgjørende for å forstå og lære i alle fag. Barn må bruke tid på å lese, både på skolen og hjemme, sier Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet.
1 av 6 elever i videregående har over 50 timer fravær16.10.2024 08:40:30 CEST | Pressemelding
Fraværet øker både i grunnskolen i videregående opplæring, viser ny statistikk fra Utdanningsdirektoratet. –Dette er tall vi alle må ta på alvor. Fravær kan få store konsekvenser for eleven både på kort og lang sikt, sier Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet.
Små endringer i karakterene på videregående skole20.8.2024 10:02:45 CEST | Pressemelding
Karakterene er generelt litt høyere enn før pandemien i mange fag. Elevene får stadig høyere standpunktkarakter i kroppsøving og noe lavere i matematikk.
Store forskjeller i hva 15-åringer kan om økonomi27.6.2024 11:00:00 CEST | Pressemelding
Det er store ulikheter i hvor mye norske 15-åringer kan om økonomiske begreper og det å styre og planlegge egen økonomi. Det viser resultatene fra den siste PISA-undersøkelsen, der norske elever for første gang har svart på spørsmål om økonomiforståelse.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom