Økt kjennskap og stabil tillit til Nyt Norge
Økt kjennskap og stabil tillit til Nyt Norge blant norske forbrukere, viser fersk forbrukerundersøkelse.
- Selv i en tid der prisen på mat har vært dominerende, er det en sterk bevissthet rundt viktigheten av å velge norsk mat, sier en fornøyd Nina Sundqvist, administrende direktør i Stiftelsen Norsk Mat

Norges mest kjente merkeordning for mat
Undersøkelsen gjennomføres hvert år i et representativt utvalg forbrukere. Nyt Norge er også i år den merkeordningen for mat og drikke flest forbrukere kjenner til.
- 94 % av forbrukerne kjenner Nyt Norge
- 63 % av forbrukerne har tillit til Nyt Norge, kun 8 % har lav tillit til merkeordningen
- Seks av ti sier at de ser etter merket alltid, ofte eller noen ganger når de handler mat
- Uhjulpet kjennskap til merket har hatt størst vekst i de yngre aldersgruppene, med positive trender de siste to årene.
Forbrukerne vil ha Nyt Norge
I undersøkelsen spør vi om det er viktig at det finnes en opprinnelsesmerkeordning som Nyt Norge. Det sier 84 prosent av forbrukerne seg enig i.
Viktige grunner til å velge norsk mat
Forbrukeren får i undersøkelsen anledning til å si hva de mener er de viktigste grunnene til å kjøpe norsk mat og drikke:
- 78 % av respondentene trekker frem selvforsyning som den viktigste årsaken.
- 74 % mener at det nest viktigste er at maten er kortreist
- 73% sier at de velger norsk mat for å støtte norsk matproduksjon og matindustri
- 73 % sier også at de velger norsk for å støtte den norske bonden
– Det er utrolig motiverende å se hvordan Nyt Norge stadig når ut til flere forbrukere. Økt kjennskap og sterk støtte viser at vi lykkes med vårt arbeid for å fremme norsk matproduksjon. Nyt Norge er på nærmere 5600 produkter forbrukeren møter i butikken hver dag og vokser i omfang hvert år. Det å fortsette arbeidet med å styrke forbindelsen mellom norske bønder og forbrukere er inspirerende, sier Sundqvist
Om Brand Tracker 2024
Undersøkelsen er gjennomført av EssenceMediacom Insight med 1005 respondenter i alderen 20-65 år via Norstats webpanel i uke 41 (17.–23. oktober 2024). Den kartlegger holdninger til norske merkeordninger og forbrukertrender i norsk matproduksjon.
Kontakter
Anne Mette JohnsenKommunikasjonssjef
Tel:+47 909 61 602anne.mette.johnsen@norskmat.noNina SundqvistAdministrerende direktør
Tel:+47 917 85 620nina.sundqvist@norskmat.noDokumenter
Om oss
Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.
Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.
Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Beiarmat og Kyvik Sild hedret med Spesialitet19.1.2025 20:18:00 CET | Pressemelding
Tildelingen av Spesialitet-merket til fire nye norske produkter fant sted ved åpningen av Norges stand på Internasjonale Grüne Woche i Berlin den 17. januar 2025.
Lofotlam godkjent som Beskyttet geografisk betegnelse i EU19.1.2025 15:59:01 CET | Pressemelding
Offisiell overrekkelse av PGI-status til Lofotlam.
Dronningen av "havets sølv" vinner Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris18.12.2024 14:09:19 CET | Pressemelding
- Hanne-Cecilie Sporsheims evne til å kommunisere både sildas bærekraftige potensial og gastronomiske verdi har løftet silda fram fra glemselen og tilbake på norske matbord, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad under tildelingen av Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris i Målstova på Nasjonalbiblioteket.
Lederskifte i Stiftelsen Norsk Mat13.12.2024 09:00:19 CET | Pressemelding
Nina Sundqvist fratrer sin stilling som adm. direktør i Stiftelsen Norsk Mat. Etter en samlet vurdering har styret og direktøren blitt enige om at organisasjonens videre utvikling best ivaretas med en ny leder ved roret.
Eventyrlig vekst: Lokalmat og drikke i Norge setter nye rekorder21.11.2024 10:38:42 CET | Pressemelding
Salget av lokalmat og drikke i Norge setter nye rekorder både i verdi og volum. Siste året har det vært en eventyrlig vekst og en omsetning på totalt 12.3 milliarder kroner. Veksten omfatter alle salgskanaler og alle fylker.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom