Økt kjennskap og stabil tillit til Nyt Norge
Økt kjennskap og stabil tillit til Nyt Norge blant norske forbrukere, viser fersk forbrukerundersøkelse.
- Selv i en tid der prisen på mat har vært dominerende, er det en sterk bevissthet rundt viktigheten av å velge norsk mat, sier en fornøyd Nina Sundqvist, administrende direktør i Stiftelsen Norsk Mat
Norges mest kjente merkeordning for mat
Undersøkelsen gjennomføres hvert år i et representativt utvalg forbrukere. Nyt Norge er også i år den merkeordningen for mat og drikke flest forbrukere kjenner til.
- 94 % av forbrukerne kjenner Nyt Norge
- 63 % av forbrukerne har tillit til Nyt Norge, kun 8 % har lav tillit til merkeordningen
- Seks av ti sier at de ser etter merket alltid, ofte eller noen ganger når de handler mat
- Uhjulpet kjennskap til merket har hatt størst vekst i de yngre aldersgruppene, med positive trender de siste to årene.
Forbrukerne vil ha Nyt Norge
I undersøkelsen spør vi om det er viktig at det finnes en opprinnelsesmerkeordning som Nyt Norge. Det sier 84 prosent av forbrukerne seg enig i.
Viktige grunner til å velge norsk mat
Forbrukeren får i undersøkelsen anledning til å si hva de mener er de viktigste grunnene til å kjøpe norsk mat og drikke:
- 78 % av respondentene trekker frem selvforsyning som den viktigste årsaken.
- 74 % mener at det nest viktigste er at maten er kortreist
- 73% sier at de velger norsk mat for å støtte norsk matproduksjon og matindustri
- 73 % sier også at de velger norsk for å støtte den norske bonden
– Det er utrolig motiverende å se hvordan Nyt Norge stadig når ut til flere forbrukere. Økt kjennskap og sterk støtte viser at vi lykkes med vårt arbeid for å fremme norsk matproduksjon. Nyt Norge er på nærmere 5600 produkter forbrukeren møter i butikken hver dag og vokser i omfang hvert år. Det å fortsette arbeidet med å styrke forbindelsen mellom norske bønder og forbrukere er inspirerende, sier Sundqvist
Om Brand Tracker 2024
Undersøkelsen er gjennomført av EssenceMediacom Insight med 1005 respondenter i alderen 20-65 år via Norstats webpanel i uke 41 (17.–23. oktober 2024). Den kartlegger holdninger til norske merkeordninger og forbrukertrender i norsk matproduksjon.
Kontakter
Anne Mette JohnsenKommunikasjonssjef
Tel:+47 909 61 602anne.mette.johnsen@norskmat.noNina SundqvistAdministrerende direktør
Tel:+47 917 85 620nina.sundqvist@norskmat.noDokumenter
Om oss
Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.
Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.
Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Dronningen av "havets sølv" vinner Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris18.12.2024 14:09:19 CET | Pressemelding
- Hanne-Cecilie Sporsheims evne til å kommunisere både sildas bærekraftige potensial og gastronomiske verdi har løftet silda fram fra glemselen og tilbake på norske matbord, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad under tildelingen av Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris i Målstova på Nasjonalbiblioteket.
Lederskifte i Stiftelsen Norsk Mat13.12.2024 09:00:19 CET | Pressemelding
Nina Sundqvist fratrer sin stilling som adm. direktør i Stiftelsen Norsk Mat. Etter en samlet vurdering har styret og direktøren blitt enige om at organisasjonens videre utvikling best ivaretas med en ny leder ved roret.
Eventyrlig vekst: Lokalmat og drikke i Norge setter nye rekorder21.11.2024 10:38:42 CET | Pressemelding
Salget av lokalmat og drikke i Norge setter nye rekorder både i verdi og volum. Siste året har det vært en eventyrlig vekst og en omsetning på totalt 12.3 milliarder kroner. Veksten omfatter alle salgskanaler og alle fylker.
Stem frem vinneren av Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris 202418.10.2024 10:12:09 CEST | Pressemelding
Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris skal i år gå til en formidler av norsk sjømat. Fire finalister er valgt ut, og nå kan publikum stemme frem sin favoritt.
Stor dag for Småmat og norsk matkultur7.10.2024 11:14:30 CEST | Pressemelding
Lørdag 5. oktober markerte en viktig milepæl for norsk tradisjonsmat. Under matfestivalen Norsk Matglede på Geilo fikk Småmat fra Hallingdal tildelt Beskyttede Betegnelser.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom