Stiftelsen Norsk Mat

Økt kjennskap og stabil tillit til Nyt Norge

Del

Økt kjennskap og stabil tillit til Nyt Norge blant norske forbrukere, viser fersk forbrukerundersøkelse.

 - Selv i en tid der prisen på mat har vært dominerende, er det en sterk bevissthet rundt viktigheten av å velge norsk mat, sier en fornøyd  Nina Sundqvist, administrende direktør i Stiftelsen Norsk Mat

Nyt Norge er Norges mest kjente merkordning for mat og drikke
Nyt Norge er Norges mest kjente merkordning for mat og drikke Stiftelsen Norsk Mat Stiftelsen Norsk Mat

Norges mest kjente merkeordning for mat

Undersøkelsen gjennomføres hvert år i et representativt utvalg forbrukere. Nyt Norge er også i år den merkeordningen for mat og drikke flest forbrukere kjenner til.

  • 94 % av forbrukerne kjenner Nyt Norge
  • 63 % av forbrukerne har tillit til Nyt Norge, kun 8 % har lav tillit til merkeordningen
  • Seks av ti sier at de ser etter merket alltid, ofte eller noen ganger når de handler mat
  • Uhjulpet kjennskap til merket har hatt størst vekst i de yngre aldersgruppene, med positive trender de siste to årene.

Forbrukerne vil ha Nyt Norge

I undersøkelsen spør vi om det er viktig at det finnes en opprinnelsesmerkeordning som Nyt Norge. Det sier 84 prosent av forbrukerne seg enig i.

Viktige grunner til å velge norsk mat

Forbrukeren får i undersøkelsen anledning til å si hva de mener er de viktigste grunnene til å kjøpe norsk mat og drikke:

  • 78 % av respondentene trekker frem selvforsyning som den viktigste årsaken.
  • 74 % mener at det nest viktigste er at maten er kortreist
  • 73% sier at de velger norsk mat for å støtte norsk matproduksjon og matindustri
  • 73 % sier også at de velger norsk for å støtte den norske bonden

– Det er utrolig motiverende å se hvordan Nyt Norge stadig når ut til flere forbrukere. Økt kjennskap og sterk støtte viser at vi lykkes med vårt arbeid for å fremme norsk matproduksjon.  Nyt Norge er på nærmere 5600 produkter forbrukeren møter i butikken hver dag og vokser i omfang hvert år. Det å fortsette arbeidet med å styrke forbindelsen mellom norske bønder og forbrukere er inspirerende, sier Sundqvist

Om Brand Tracker 2024

Undersøkelsen er gjennomført av EssenceMediacom Insight med 1005 respondenter i alderen 20-65 år via Norstats webpanel i uke 41 (17.–23. oktober 2024). Den kartlegger holdninger til norske merkeordninger og forbrukertrender i norsk matproduksjon.

Kontakter

Dokumenter

Om oss

Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter. 

Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.

Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye