Norsk retailtech baner vei for fremtidens handleopplevelse
Virke mener norsk handelsteknologi på sikt vil revolusjonere norske forbrukeres handleopplevelse, men at bransjen er helt avhengig av gode rammevilkår for å lykkes.
– Det er irriterende å holde styr på kundeklubber, innlogginger og ulike betalingsløsninger. I fremtiden kan vi le av de tekniske humpene som har vært i veien når vi handler. Jeg tror vi vil se skreddersydde, personlige løsninger som sparer oss for tid og irritasjon, sier Sigri Sevaldsen, bransjedirektør for teknologi i Virke.
Hun håper og tror mange av løsningene er norske.
Doblet omsetningen
I en ny rapport har Hovedorganisasjonen Virke sett nærmere på norsk handelsteknologi, også kalt retailtech-bransjen. Kartleggingen omfatter 130 retailtech-aktører, som samlet har doblet omsetningen fra 2019 til 2023.
I 2023 var omsetningen på 15,6 milliarder kroner, i en bransje som nå sysselsetter over 3500 i Norge.
Retailtech er med å digitalisere hele prosessen fra kundens første kontakt til endelig betaling er utført. Her finner vi innovative verktøy for betaling, kundeengasjement, personalisert shopping, lagerstyring og analyse av forbrukeratferd. Bransjen leverer teknologi til handelsnæringen, og mulighetene for eksport av varer og tjenester gjør fremtiden lys, mener Virke.
– Det skjer vanvittig mye spennende i krysningspunktet mellom tradisjonell handel og teknologiutvikling i Norge nå. Det utvikles mer og bedre teknologi som både gagner norske forbrukere og norsk næringsliv, sier Sevaldsen.
Den sterke veksten i bransjen de fire siste årene vitner om optimisme. Norge har et uforløst potensial til å bli en ledende eksportnasjon, og mange av retailtech-aktørene har ambisjoner om å vokse raskt. 70 prosent av retailtech-aktørene rapporterer at de allerede eksporterer til utlandet. Det viser at bransjen kan være et mulig viktig eksportprodukt for Norge i fremtiden.
– Vi øyner håp om et nytt eksporteventyr for Norge. Når samfunnet endrer seg, så endrer også handelen seg. Ved å samle kjernen av den kompetansen vi har på å drive handel i Norge, og kobler på de nye løsningene som det er stadig flere av, da har vi muligheten til å skape konkurransefortrinn som vi trenger for å møte de internasjonale aktørene, sier Sevaldsen.
Frisk kapital
Mange norske retailtech-aktører har turt å satse til tross for utfordringer med tilgang på risikokapital og en skattepolitikk som ikke gir gode konkurransevilkår for norske eiere og gründere. For teknologiselskapene er tilgang på risikokapital en forutsetning for vekst, men kapitalmarkedet er strammere og mer selektivt enn før.
Ifølge rapporten «European tech in 2023» falt investeringer av risikokapital i Norge med 33 prosent i 2023, som er den nest største prosentvise nedgangen i de nordiske landene.
– Halvparten av selskapene vi har kartlagt mener at manglende kapital og finansiering har vært en vesentlig hindring for vekst. Like mange sier selskapet deres vil trenge frisk kapital i løpet av de neste 18 månedene, sier Sevaldsen, og legger til.
Norsk eierbeskatning gjør kapitalsituasjonen enda mer utfordrende, særlig for oppstartsselskaper som ikke har overskudd. Formuesskatt på investeringer i teknologi tapper mange norske eiere og gründere for kapital, sier Sevaldsen.
I 2023 gikk fire av ti selskaper med underskudd.
Nå etterspør Virke reell satsing, slik at teknologiselskapene får utløp for sine potensial.
– Vi trenger bedre skattepolitikk for tech-bedrifter og gründere. For å gjøre det enklere å drive virksomhet i Norge og likebehandle norske og utenlandske eiere, bør formueskatten fjernes på verdier i bedriftene. Exit-skatten rammer også gründere hardt, og gjør det vanskelig for oppstartsbedrifter å operere utenfor Norge og hente utelandsk arbeidskraft. Den bør fjernes umiddelbart, sier Sevaldsen.
Nøkkelord
Kontakter
Kaja KirkerudSeniorrådgiver kommunikasjon
Tel:+47 402 43 840kaja.kirkerud@virke.noLenker
Om oss
Virke er handels - og tjenestenæringenes hovedorganisasjon. Våre 25 000 medlemsvirksomheter er ledende på alt fra å vaske gulv til å arrangere konserter, pleie eldre og ta vare på de yngste, selge mat, malerkoster, madrasser, og alt det andre vi har behov for. Handels- og tjenestenæringene gir hverdagen innhold.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Dette er de mest populære reisemålene i Norge i sommer14.1.2025 10:32:12 CET | Pressemelding
Hele 63 prosent av alle nordmenn som skal ha sommerferie, vil legge ferien til Norge.
Julehandelen overgår forventningene: Sterk vekst i kjøpesentrene13.1.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Forventningene om en lysere førjulstid har innfridd. Julehandelen har hatt en vekst på 3,8 prosent fra fjoråret, viser ferske tall fra julehandelsindeksen.
Lavere prisvekst i desember10.1.2025 08:23:24 CET | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 4 prosent i desember. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
Fortsatt lave marginer i dagligvarehandelen6.1.2025 07:56:56 CET | Pressemelding
Hovedorganisasjonen Virkes ferske dagligvarerapport analyserer utviklingen i dagligvarehandelen. Til tross for en periode med høy matprisvekst, viser rapporten at prisveksten i Norge har vært på nivå med Danmark og lavere enn i Sverige. Butikkjedenes driftsmarginer var i 2023 på samme lave nivå som i 2019 – på 1,9 prosent – betydelig lavere enn annen detaljhandel og matindustri.
Vil bruke rekordmye på ferie i 20256.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Over 6 av 10 nordmenn planlegger å ha sommerferie i 2025.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom