Virke

Norsk retailtech baner vei for fremtidens handleopplevelse

Del

Virke mener norsk handelsteknologi på sikt vil revolusjonere norske forbrukeres handleopplevelse, men at bransjen er helt avhengig av gode rammevilkår for å lykkes.

Bransjedirektør for teknologi i Virke, Sigri Sevaldsen.
Bransjedirektør for teknologi i Virke, Sigri Sevaldsen.

– Det er irriterende å holde styr på kundeklubber, innlogginger og ulike betalingsløsninger. I fremtiden kan vi le av de tekniske humpene som har vært i veien når vi handler. Jeg tror vi vil se skreddersydde, personlige løsninger som sparer oss for tid og irritasjon, sier Sigri Sevaldsen, bransjedirektør for teknologi i Virke.  

Hun håper og tror mange av løsningene er norske.  

Doblet omsetningen 

I en ny rapport har Hovedorganisasjonen Virke sett nærmere på norsk handelsteknologi, også kalt retailtech-bransjen. Kartleggingen omfatter 130 retailtech-aktører, som samlet har doblet omsetningen fra 2019 til 2023.   

I 2023 var omsetningen på 15,6 milliarder kroner, i en bransje som nå sysselsetter over 3500 i Norge.  

Retailtech er med å digitalisere hele prosessen fra kundens første kontakt til endelig betaling er utført. Her finner vi innovative verktøy for betaling, kundeengasjement, personalisert shopping, lagerstyring og analyse av forbrukeratferd. Bransjen leverer teknologi til handelsnæringen, og mulighetene for eksport av varer og tjenester gjør fremtiden lys, mener Virke.  

– Det skjer vanvittig mye spennende i krysningspunktet mellom tradisjonell handel og teknologiutvikling i Norge nå. Det utvikles mer og bedre teknologi som både gagner norske forbrukere og norsk næringsliv, sier Sevaldsen.  

Den sterke veksten i bransjen de fire siste årene vitner om optimisme. Norge har et uforløst potensial til å bli en ledende eksportnasjon, og mange av retailtech-aktørene har ambisjoner om å vokse raskt. 70 prosent av retailtech-aktørene rapporterer at de allerede eksporterer til utlandet. Det viser at bransjen kan være et mulig viktig eksportprodukt for Norge i fremtiden.

– Vi øyner håp om et nytt eksporteventyr for Norge. Når samfunnet endrer seg, så endrer også handelen seg. Ved å samle kjernen av den kompetansen vi har på å drive handel i Norge, og kobler på de nye løsningene som det er stadig flere av, da har vi muligheten til å skape konkurransefortrinn som vi trenger for å møte de internasjonale aktørene, sier Sevaldsen. 

Frisk kapital 

Mange norske retailtech-aktører har turt å satse til tross for utfordringer med tilgang på risikokapital og en skattepolitikk som ikke gir gode konkurransevilkår for norske eiere og gründere. For teknologiselskapene er tilgang på risikokapital en forutsetning for vekst, men kapitalmarkedet er strammere og mer selektivt enn før.  

Ifølge rapporten «European tech in 2023» falt investeringer av risikokapital i Norge med 33 prosent i 2023, som er den nest største prosentvise nedgangen i de nordiske landene.  

– Halvparten av selskapene vi har kartlagt mener at manglende kapital og finansiering har vært en vesentlig hindring for vekst. Like mange sier selskapet deres vil trenge frisk kapital i løpet av de neste 18 månedene, sier Sevaldsen, og legger til.  

Norsk eierbeskatning gjør kapitalsituasjonen enda mer utfordrende, særlig for oppstartsselskaper som ikke har overskudd. Formuesskatt på investeringer i teknologi tapper mange norske eiere og gründere for kapital, sier Sevaldsen.  

I 2023 gikk fire av ti selskaper med underskudd.  

Nå etterspør Virke reell satsing, slik at teknologiselskapene får utløp for sine potensial.  

– Vi trenger bedre skattepolitikk for tech-bedrifter og gründere. For å gjøre det enklere å drive virksomhet i Norge og likebehandle norske og utenlandske eiere, bør formueskatten fjernes på verdier i bedriftene. Exit-skatten rammer også gründere hardt, og gjør det vanskelig for oppstartsbedrifter å operere utenfor Norge og hente utelandsk arbeidskraft. Den bør fjernes umiddelbart, sier Sevaldsen.  

Nøkkelord

Kontakter

Lenker

Om oss

Virke er handels - og tjenestenæringenes hovedorganisasjon. Våre 25 000 medlemsvirksomheter er ledende på alt fra å vaske gulv til å arrangere konserter, pleie eldre og ta vare på de yngste, selge mat, malerkoster, madrasser, og alt det andre vi har behov for. Handels- og tjenestenæringene gir hverdagen innhold.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye