Eventyrlig vekst: Lokalmat og drikke i Norge setter nye rekorder
Salget av lokalmat og drikke i Norge setter nye rekorder både i verdi og volum. Siste året har det vært en eventyrlig vekst og en omsetning på totalt 12.3 milliarder kroner. Veksten omfatter alle salgskanaler og alle fylker.
- Dette er virkelig flotte tall! 12,3 milliarder i omsetning, økning i alle salgskanaler og i alle fylker. Økt etterspørsel etter lokalmat og drikke - til tross for høye priser og økonomisk press - viser at forbrukerne virkelig ønsker å handle disse produktene, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad da årets salgstall ble lagt fram.
- Med vekst i volum og verdi og over hele landet, er vi på god vei mot det ambisiøse målet om å omsette 25 milliarder kroner innen 2035, fortsatte en blid statsråd.
Økning på hele 12,2 %
Den totale omsetningen for norsk lokalmat- og drikke var på 12,3 milliarder kroner for perioden 2023-2024, med en økning på 12,2 % sammenlignet med foregående år.
Lokalprodusert mat og drikke styrker dermed sin posisjon i både innen dagligvarehandelen og storhusholdningsmarkedet. Det er i tillegg et godt og økende salg hos Bondens Marked, gårdsbutikker, Reko-ringer o.l.
Lokalmat øker mer enn mat generelt
- Med all fokus på dyrtid og tomme lommebøker, turte jeg ikke å håpe på en sånn eventyrlig vekst. Når lokalmat- og drikke øker med 11,2 % i butikk, mens øvrige mat og drikkekategorier øker med 7%, er det bare å ta fram smilet. Dette betyr at forbrukeren vil ha mer av det rike utvalget og mangfoldet norske lokalmatprodusenter gir, sier en fornøyd Nina Sundqvist, direktør i Stiftelsen Norsk Mat og tilføyer:
- Lokalmat har blitt en viktig del av hverdagen for mange, fra butikkhyller til restaurantbord og direkte fra bonden til forbrukeren. Dette har også ringvirkninger i alle fylker og skaper lokale arbeidsplasser. Om det offentlige også kommer mer på banen og kjøper inn lokalmat til sine kjøkkener, så blir det virkelig vei i vellinga, avslutter Sundqvist.
Salgstallene er utarbeidet i samarbeid med Reiler Consulting.
Nøkkelord
Kontakter
Nina SundqvistAdministrerende direktør
Tel:+47 917 85 620nina.sundqvist@norskmat.noBilder
Dokumenter
Om oss
Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.
Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.
Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Beiarmat og Kyvik Sild hedret med Spesialitet19.1.2025 20:18:00 CET | Pressemelding
Tildelingen av Spesialitet-merket til fire nye norske produkter fant sted ved åpningen av Norges stand på Internasjonale Grüne Woche i Berlin den 17. januar 2025.
Lofotlam godkjent som Beskyttet geografisk betegnelse i EU19.1.2025 15:59:01 CET | Pressemelding
Offisiell overrekkelse av PGI-status til Lofotlam.
Dronningen av "havets sølv" vinner Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris18.12.2024 14:09:19 CET | Pressemelding
- Hanne-Cecilie Sporsheims evne til å kommunisere både sildas bærekraftige potensial og gastronomiske verdi har løftet silda fram fra glemselen og tilbake på norske matbord, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad under tildelingen av Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris i Målstova på Nasjonalbiblioteket.
Lederskifte i Stiftelsen Norsk Mat13.12.2024 09:00:19 CET | Pressemelding
Nina Sundqvist fratrer sin stilling som adm. direktør i Stiftelsen Norsk Mat. Etter en samlet vurdering har styret og direktøren blitt enige om at organisasjonens videre utvikling best ivaretas med en ny leder ved roret.
Økt kjennskap og stabil tillit til Nyt Norge10.12.2024 13:53:41 CET | Pressemelding
Økt kjennskap og stabil tillit til Nyt Norge blant norske forbrukere, viser fersk forbrukerundersøkelse. - Selv i en tid der prisen på mat har vært dominerende, er det en sterk bevissthet rundt viktigheten av å velge norsk mat, sier en fornøyd Nina Sundqvist, administrende direktør i Stiftelsen Norsk Mat
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom