Kunnskapen om klasse i akademia har store hull
Nylig ble notatet med den spørrende tittelen «Hva vet vi om klasse i akademia?» publisert. – Vi vet veldig lite om sammenhengen mellom sosial bakgrunn og en akademisk karriere, sier Edvard Nergård Larsen.
Av: Gunn Kvalsvik, Kifinfo
Edvard Nergård Larsen, som er forsker ved Institutt for samfunnsforskning og forfatteren bak kunnskapsoppsummeringen «Hva vet vi om klasse i akademia?», bruker begrepet kunnskapshull når han skal beskrive status.
– Min gjennomgang avdekker hvor lite vi vet om hvorvidt sosial bakgrunn hindrer karriereløp i akademia, sier han, og legger til:
– Mens det finnes mye forskning på sammenhengen mellom høyere utdanning og sosial bakgrunn generelt, er det lite kunnskap som er samlet i sammenhengen mellom sosial bakgrunn og tilgangen til akademia og et karriereløp.
Larsen har gjennomgått 20 år med forskning på betydningen av sosial bakgrunn eller klasse i akademia, hovedvekt på norsk og nordisk forskning.
Kun én norsk studie
I Norge er det få eksempler på forskning som har sett på sammenhengen mellom sosial bakgrunn eller klasse og akademiske karrierer, forteller Larsen.
– En studie av Arne Mastekaasa fra 2006 er den eneste norske studien som systematisk tar for seg sosial bakgrunn og rekruttering til doktorgradsprogrammer.
Han forklarer at Mastekaasa bruker norske registerdata i sin studie, og tar utgangspunkt i hypotesen om at betydningen av sosial bakgrunn bør minke jo lenger oppover i utdanningssystemet man beveger seg. Sammenstillingen av dataene bekreftet Mastekaasas antakelser.
I studien tar Mastekaasa også sikte på å si noe om hvilke aspekter ved sosial bakgrunn som er avgjørende for overgangen fra mastergrad til doktorgrad. Han analyserte det ved tre variabler, forteller Larsen; foreldrenes utdanning, hvorvidt foreldrene er ansatt i høyere utdanning eller forskning, og foreldrenes inntekt.
– Hva finner han?
– Konklusjonen i studien er at særlig effekten av å ha foreldre som selv er ansatt i høyere utdanning eller forskning, er stor.
Voksende europeisk forskning
Også en tysk studie, gjennomført av Bachsleitner og flere, retter oppmerksomheten mot inngangen til doktorgradsløpet, forteller Larsen. Han forklarer at Bachsleitner representerer en voksende europeisk forskningslitteratur om sosial bakgrunn og doktorgradsprogrammer.
– Resultatene fra den tyske studien er blant annet at foreldrenes utdanning spiller en rolle, også i overgangen fra mastergrad til doktorgrad. Særlig gjaldt det dersom foreldrene selv har doktorgrad.
En annen relevant studie finner vi i vårt naboland, Finland. Denne studien tar for seg både rekruttering til doktorgradsprogrammer og veien videre til ansettelse i akademia.
– Hovedfunnet til Juoni Helin, som har gjennomført studien, er at finske professorer er høyt selektert med tanke på foreldrenes utdanning. Blant de med minst én forelder som har mastergrad eller tilsvarende, blir 1,3 prosent professorer. Tilsvarende tall for barn av foreldre uten høyere utdanning er om lag 1 promille.
– Funnene i den finske studien er særlig relevant for å forstå norske forhold, siden landene våre deler mange av de samme systemene. I land som Storbritannia og USA koster det gjerne penger å ta en doktorgrad, noe som igjen påvirker valg, sier Larsen.
Utenforskap på grunn av «feil» klasse
– Du har primært snakket om kvantitative studier, men hva med kvalitative?
– Jeg sett på 14 studier som bruker kvalitativ metode på feltet. De fleste er fra USA og England, og svært ofte lener de seg teoretisk på Pierre Bourdieus og hans begreper om «habitus» og kulturell kapital.
Larsen forklarer Bourdieus begreper med at han anså den enkeltes klasseposisjon i samfunnet som avhengig av kulturell kapital, sosial kapital og økonomisk kapital.
Litteraturgjennomgangen av de kvalitative studiene avdekket et mønster, forteller Larsen: I møte med akademia erfarer personer med lavere sosial bakgrunn barrierer som opplevelse av å ikke høre til, usikkerhet, isolasjon, manglende rollemodeller og identitetsutfordringer.
– Gjennomgangen av de kvalitative studiene viser at klassebakgrunn, på samme måte som kjønn eller etnisitet, synes å være en kilde til systematisk utenforskap også i akademia.
To kunnskapshull
Siden det finnes lite forskning på sosial klasse i akademia må vi, ifølge Larsen, inntil videre lene oss på utlandet og særlig studier fra Finland, USA, England og Tyskland.
– Noe av forskningen som er gjennomført i utlandet er overførbart til norske forhold, men slett ikke alt. Derfor trenger vi mer kunnskap, sier Larsen og peker på to tydelige kunnskapshull han har sett i gjennomgangen.
– Det ene er forskning som avdekker hvor i utdanningsløpene en eventuell klasseseleksjon inn i akademiske karrierer og forskningsstillinger oppstår. Dette er avgjørende blant annet dersom man vil iverksette politiske tiltak for å øke mangfoldet og representasjonen.
– Og det andre?
– Det er at selv om vi vet endel, gjennom særlig forskning fra USA, om at det er mekanismer som skaper en opplevelse av utestengelse i akademia, trenger vi flere studier som spesifikt sier noe om norske forhold.
Nøkkelord
Kontakter
Kristin AuklandSeniorrådgiver
Tel:22 03 80 86Tel:95 12 14 86ka@kilden.forskningsradet.noOm Kifinfo
Kifinfo drives av Kilden kjønnsforskning.no for Komité for kjønnsbalanse og mangfold i forskning (Kif-komiteen). Sekretariat hos Universitets- og høgskolerådet.
Følg pressemeldinger fra Kifinfo
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kifinfo på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kifinfo
Kif-komiteen fyller 20 år: Ferdig med puberteten, men fortsatt ikke i mål13.11.2024 14:13:34 CET | Pressemelding
I år er det 20 år siden den første Kif-komiteen ble opprettet. Kifinfo har snakket med tre nøkkelpersoner fra komiteens virke de siste ti årene.
– Jeg drømte aldri om å bli forsker1.11.2024 11:41:49 CET | Pressemelding
– Det handler om at jeg ikke har sett forskere med minoritetsbakgrunn i media i oppveksten. Jeg har heller ingen i mitt sosiale nettverk som jobber i akademia, sier den ferske stipendiaten Usma Ahmed ved OsloMet.
Ikke alle ledere er gode mangfoldsledere15.10.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
God ledelse i Norge er ikke nødvendigvis god ledelse i utlandet. Eller for internasjonale ansatte, mener Annelise Ly, førsteamanuensis ved Norges Handelshøyskole.
Ambisiøse studenter bruker lengre tid på å fullføre høyere utdanning30.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Innvandrere bruker lengre tid på å fullføre en grad i høyere utdanning enn den øvrige befolkningen, viser ny statistikk. Fafo-forsker Jon Horgen Friberg mener tallene må ses som en del av et større bilde.
Studenter og ansatte i akademia melder i liten grad fra om diskriminering27.9.2024 13:16:14 CEST | Pressemelding
Diskrimineringsnemnda fattet vedtak i over 600 saker i 2023 og 2024. Studenter og ansatte innen høyere utdanning og forskning meldte bare inn 16 saker om diskriminering eller trakassering ut fra etnisitet eller kjønn. Og bare én gikk gjennom.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom