Kifinfo

Kunnskapen om klasse i akademia har store hull

Del

Nylig ble notatet med den spørrende tittelen «Hva vet vi om klasse i akademia?» publisert. – Vi vet veldig lite om sammenhengen mellom sosial bakgrunn og en akademisk karriere, sier Edvard Nergård Larsen.

Portrettbilde av en mann med uskarp bakgrunn
Forsker Edvard N. Larsen finner to kunnskapshull: Hvilke mekanismer skaper utestengelse i akademia, og hvor skjer en eventuell klasseseleksjon? (Foto: Matthis Kleeb)

Av: Gunn Kvalsvik, Kifinfo

Edvard Nergård Larsen, som er forsker ved Institutt for samfunnsforskning og forfatteren bak kunnskapsoppsummeringen «Hva vet vi om klasse i akademia?», bruker begrepet kunnskapshull når han skal beskrive status.

– Min gjennomgang avdekker hvor lite vi vet om hvorvidt sosial bakgrunn hindrer karriereløp i akademia, sier han, og legger til:

– Mens det finnes mye forskning på sammenhengen mellom høyere utdanning og sosial bakgrunn generelt, er det lite kunnskap som er samlet i sammenhengen mellom sosial bakgrunn og tilgangen til akademia og et karriereløp.

Larsen har gjennomgått 20 år med forskning på betydningen av sosial bakgrunn eller klasse i akademia, hovedvekt på norsk og nordisk forskning.

Kun én norsk studie

I Norge er det få eksempler på forskning som har sett på sammenhengen mellom sosial bakgrunn eller klasse og akademiske karrierer, forteller Larsen.

– En studie av Arne Mastekaasa fra 2006 er den eneste norske studien som systematisk tar for seg sosial bakgrunn og rekruttering til doktorgradsprogrammer.

Han forklarer at Mastekaasa bruker norske registerdata i sin studie, og tar utgangspunkt i hypotesen om at betydningen av sosial bakgrunn bør minke jo lenger oppover i utdanningssystemet man beveger seg. Sammenstillingen av dataene bekreftet Mastekaasas antakelser.

I studien tar Mastekaasa også sikte på å si noe om hvilke aspekter ved sosial bakgrunn som er avgjørende for overgangen fra mastergrad til doktorgrad. Han analyserte det ved tre variabler, forteller Larsen; foreldrenes utdanning, hvorvidt foreldrene er ansatt i høyere utdanning eller forskning, og foreldrenes inntekt.

– Hva finner han?

– Konklusjonen i studien er at særlig effekten av å ha foreldre som selv er ansatt i høyere utdanning eller forskning, er stor.

Voksende europeisk forskning

Også en tysk studie, gjennomført av Bachsleitner og flere, retter oppmerksomheten mot inngangen til doktorgradsløpet, forteller Larsen. Han forklarer at Bachsleitner representerer en voksende europeisk forskningslitteratur om sosial bakgrunn og doktorgradsprogrammer.

– Resultatene fra den tyske studien er blant annet at foreldrenes utdanning spiller en rolle, også i overgangen fra mastergrad til doktorgrad. Særlig gjaldt det dersom foreldrene selv har doktorgrad.

En annen relevant studie finner vi i vårt naboland, Finland. Denne studien tar for seg både rekruttering til doktorgradsprogrammer og veien videre til ansettelse i akademia.

– Hovedfunnet til Juoni Helin, som har gjennomført studien, er at finske professorer er høyt selektert med tanke på foreldrenes utdanning. Blant de med minst én forelder som har mastergrad eller tilsvarende, blir 1,3 prosent professorer. Tilsvarende tall for barn av foreldre uten høyere utdanning er om lag 1 promille.

– Funnene i den finske studien er særlig relevant for å forstå norske forhold, siden landene våre deler mange av de samme systemene. I land som Storbritannia og USA koster det gjerne penger å ta en doktorgrad, noe som igjen påvirker valg, sier Larsen.

Utenforskap på grunn av «feil» klasse

– Du har primært snakket om kvantitative studier, men hva med kvalitative?

– Jeg sett på 14 studier som bruker kvalitativ metode på feltet. De fleste er fra USA og England, og svært ofte lener de seg teoretisk på Pierre Bourdieus og hans begreper om «habitus» og kulturell kapital.

Larsen forklarer Bourdieus begreper med at han anså den enkeltes klasseposisjon i samfunnet som avhengig av kulturell kapital, sosial kapital og økonomisk kapital.

Litteraturgjennomgangen av de kvalitative studiene avdekket et mønster, forteller Larsen: I møte med akademia erfarer personer med lavere sosial bakgrunn barrierer som opplevelse av å ikke høre til, usikkerhet, isolasjon, manglende rollemodeller og identitetsutfordringer.

– Gjennomgangen av de kvalitative studiene viser at klassebakgrunn, på samme måte som kjønn eller etnisitet, synes å være en kilde til systematisk utenforskap også i akademia.

To kunnskapshull

Siden det finnes lite forskning på sosial klasse i akademia må vi, ifølge Larsen, inntil videre lene oss på utlandet og særlig studier fra Finland, USA, England og Tyskland.

– Noe av forskningen som er gjennomført i utlandet er overførbart til norske forhold, men slett ikke alt. Derfor trenger vi mer kunnskap, sier Larsen og peker på to tydelige kunnskapshull han har sett i gjennomgangen.

– Det ene er forskning som avdekker hvor i utdanningsløpene en eventuell klasseseleksjon inn i akademiske karrierer og forskningsstillinger oppstår. Dette er avgjørende blant annet dersom man vil iverksette politiske tiltak for å øke mangfoldet og representasjonen.

– Og det andre?

– Det er at selv om vi vet endel, gjennom særlig forskning fra USA, om at det er mekanismer som skaper en opplevelse av utestengelse i akademia, trenger vi flere studier som spesifikt sier noe om norske forhold.

Les hele saken hos Kifinfo

Nøkkelord

Kontakter

Om Kifinfo

Følg pressemeldinger fra Kifinfo

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kifinfo på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kifinfo

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye