Medietilsynet endrer aldergrense på kinofilm
Aldersgrensen på kinofilmen Red One er endret fra 9 til 12 år etter at Medietilsynet har ført tilsyn med filmen. Filmen, som hadde premiere 8. november, har fra i dag aldergrense 12 år.
I vedtaket fra Medietilsynet heter det at filmen har flere partier med intens og utrygg stemning. Det slås fast at filmen inneholder flere skremmende skikkelser, scener med actionvold og enkelte skremmende forvandlinger.
– Til tross for at filmen foregår i et tydelig fantasiunivers med flere humoristiske elementer, vurderer Medietilsynet at mengden av skremmende skikkelser og scener med actionvold, i tillegg til scenene med skremmende forvandlinger, tilsier at denne filmen må ha aldersgrense 12 år, sier direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet, Hanne Sekkelsten.
Aldersgrensene skal beskytte barna
Formålet med aldersklassifisering er å beskytte barn mot innhold som kan skape angst, virke skremmende eller vekke uro. Samtidig må dette balanseres mot barns rett til informasjon og tilgang til medieinnhold.
– Når vår vurdering er at aldersgrensen i dette tilfellet må endres, er det fordi Medietilsynet anser at de nevnte virkemidlene i filmen går ut over tålegrensen til barn på 9 år, sier Sekkelsten.
Distributøren av filmen, Warner Bros Discovery, endret aldersgrensen på Red One fra 9 til 12 år så fort de ble kjent med Medietilsynets vedtak. De vil ikke bli ilagt noen sanksjon i denne saken.
Nøkkelord
Kontakter
Bengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noHanne Nistad Sekkelstendirektør for juridisk og regulatorisk avdeling
Tel:48076123hanne.sekkelsten@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
2024-undersøkelser om barn og unges digitale hverdag er klare29.11.2024 14:13:01 CET | Pressemelding
Medietilsynet har publisert alle resultatene fra undersøkelsene Barn og medier 2024 og Foreldre og medier 2024.
Ny undersøkelse fra Medietilsynet: Sosiale medier er nyhetskilden barn og unge bruker oftest27.11.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Cirka åtte av ti 9–18-åringer får nyheter fra sosiale medier og tv, men sosiale medier er hyppigere brukt enn tv som nyhetskilde. Det viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2024.
Det gjekk på engelsk – og norsk?25.11.2024 13:02:55 CET | Kronikk
Engelsk, engelsk, engelsk, litt norsk, engelsk. Slik er mediekvardagen for barn og unge. Gjer det noko?
Unge synes de får for mye reklame i sosiale medier25.11.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
To av tre 9–18-åringer synes det er for mye reklame i sosiale medier. Det viser tall fra Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2024.
Norsk tapar terreng i mediekvardagen til barn og unge22.11.2024 08:52:22 CET | Pressemelding
Engelsk er det språket flest barn og unge bruker mest når dei er på sosiale medium, eller når dei ser på film og seriar. Det viser nye tal frå Medietilsynet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom