Utdanningsdirektoratet

Bekymret over femteklassingers leseferdigheter

Del

Årets femteklassinger gjør det litt bedre i engelsk, mens resultatene i regning og lesing går ned, viser nye tall.

- Å kunne lese er helt avgjørende for å forstå og lære i alle fag. Barn må bruke tid på å lese, både på skolen og hjemme, sier Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet.

Nye tall fra nasjonale prøver viser at utviklingen i elevenes prestasjoner i lesing, engelsk og regning fortsetter som i fjor. I lesing er det i år færre femteklassinger på høyeste mestringsnivå, og flere i kategorien som gjør det dårligst.

-Vi vet at barn bruker mindre tid på å lese nå enn før, og da er det dessverre ikke overraskende at ferdighetene går ned. Men det er det mulig å gjøre noe med, sier Rosenkvist. 

Ber skolene bruke resultatene

I lesing har det blitt færre elever som presterer på høyeste mestringsnivå, og flere i kategorien som gjør det dårligst. Det viser de nye tallene fra nasjonale prøver. 

-Vi er opptatt av at alle skoler bruker disse resultatene til å se hva elevene sliter med, og hvor det er spesielt viktig å ta tak, sier han.

I tillegg til skolen, påpeker Rosenkvist at også foreldre har en viktig rolle når det kommer til å utvikle barnas leseferdigheter.

- Vi vet også at det å lese høyt for barna, og hjelpe dem med å finne lesestoff de vil bruke tid på, er noe som påvirker barns leseferdigheter, påpeker Rosenkvist.

Også resultatene for åttende trinn, viser at elevene gjør det bedre i engelsk, mens ferdighetene i regning går ned. Resultatene på lesing ligger her på samme nivå som i fjor, som riktignok var svakere enn i 2022.

Nasjonale prøver gjennomføres om høsten blant elever på 5., 8. og 9. trinn. Prøvene gir skolene kunnskap om elevenes grunnleggende ferdigheter i lesing, regning og engelsk.

Hovedfunn (5. trinn)

  • Årets elevkull presterer litt svakere i lesing og regning, og litt bedre i engelsk, enn fjorårets kull.
  • Guttene presterer bedre enn jentene i regning og engelsk, mens i lesing er det motsatt.
  • Kjønnsforskjellen er størst, og øker mest, i regning. Det er nå dobbelt så mange gutter som jenter som presterer på det høyeste mestringsnivået.
  • 92 prosent av elevene deltok på prøvene i lesing og regning, og 93 prosent i engelsk.

Les mer om statistikken på 5. trinn.

Hovedfunn (8. trinn)

  • Årets elevkull presterer svakere enn fjorårets kull i regning. Elevenes prestasjoner i engelsk og lesing endrer seg lite fra i fjor.
  • Guttene presterer litt bedre enn jentene i regning, mens i lesing er det motsatt. I engelsk presterer guttene og jentene mer jevnt.
  • 94 prosent av elevene på 8. trinn deltok på prøvene høsten 2024.

Les mer om statistikken på 8. trinn.

Nøkkelord

Kontakter

Pressevakt

Send oss gjerne en e-post, så kontakter vi deg så raskt som mulig. Du kan også nå oss på pressetelefonen kl. 8.00-15.30 på hverdager.

Tel:23 30 12 10media@udir.no

Om oss

Utdanningsdirektoratet er Kunnskapsdepartementets utøvende organ for barnehage, skole og fagopplæring og skal sette opplæringspolitikken ut i praksis.

Følg pressemeldinger fra Utdanningsdirektoratet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Utdanningsdirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Utdanningsdirektoratet

Utdanningsdirektoratet foreslår å videreføre fraværsgrensen30.5.2024 08:10:06 CEST | Pressemelding

Høringen om forslag til nye fraværsregler for videregående skole er avsluttet. De nesten 400 høringssvarene viser at det er vanskelig å finne fraværsregler som ivaretar alle hensyn. Utdanningsdirektoratet (Udir) anbefaler derfor å videreføre dagens fraværsgrense på 10 prosent, med mulighet til å unnta enkelte typer fravær. Samtidig mener Udir at flere innspill til fraværsreglene bør utredes nærmere.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye