Politisk passivitet gir økt grensehandel
Grensehandelen fortsetter å øke, viser nye tall fra SSB. - I møte med politisk passivitet vokser grensehandelen måned for måned, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.
SSB melder 12. november at grensehandelen er 28 prosent høyere enn p samme kvartal i fjor, og for året 2024 under ett, 18 prosent høyere enn i samme periode i 2023.
-Veksten i grensehandelen viser til det fulle at hvis ikke noe skjer, vil grensehandelen fortsette å øke. Dermed synker verdiskapingen og skatteinntektene på norsk side og arbeidsplasser forsvinner over til Sverige. Dette velger altså regjeringen å la skje uten å foreta seg noen ting, sier Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke.
Brubakk har en klar melding til partiene som nå forhandler statsbudsjettet for 2025:
- Stopp avgiftsøkninger på autopilot og start jobben med å redusere avgiftsgapet mot Sverige på de mest avgiftsfølsomme varene.
Kontakter
Ingunn Storetvedt EriksenDirektør kommunikasjon og markedNHO Mat og Drikke
Tel:48137234Tel:48137234ingunn.eriksen@nhomd.noNHO Mat og Drikke
NHO Mat og Drikke er en medlemsstyrt og partipolitisk uavhengig arbeidsgiver- og næringspolitisk organisasjon for bedrifter i mat-, drikke- og bionæringen. Foreningen ble etablert i 2015 etter en sammenslåing av de to organisasjonene NHO Mat og Landbruk og tidligere NHO Mat og Drikke.
NHO Mat og Drikke organiserer mer enn 1.800 virksomheter over hele Norge. Medlemsbedriftene sysselsetter nærmere 40.000 ansatte og arbeider innenfor mat- og drikkeproduksjon, skogbruk og tjenesteyting.
NHO Mat og Drikke ivaretar medlemsbedriftenes behov for forutsigbare og konkurransedyktige politiske rammevilkår overfor nasjonale politiske myndigheter og internasjonale organer som EU og WTO. I tillegg ivaretar NHO Mat og Drikke medlemsbedriftenes interesser i de årlige tarifforhandlingene og gjennom det løpende arbeidet med lokale forhandlinger, tvistebehandlinger, juridisk rådgivning, bistand i enkeltsaker og kompetanseutvikling.

Følg pressemeldinger fra NHO Mat og Drikke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NHO Mat og Drikke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NHO Mat og Drikke
-Handlingslammelse gir fortsatt vekst i grensehandelen13.5.2025 08:33:43 CEST | Pressemelding
-Hvordan regjeringen trodde den kunne klare å redusere grensehandelen uten å løfte en finger, er uforståelig. Hurdalsplattformens løfte om å sette inn tiltak for å redusere grensehandelen er ikke fulgt opp. Resultatet ser vi nå i form av stadig økende grensehandel, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.
Markedsføringsforbud: -Vestre roter det til25.4.2025 15:58:26 CEST | Pressemelding
-Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre kunne valgt å bygge videre på at det er bred enighet om at barn skal ha god beskyttelse mot markedsføring. Istedenfor har han valgt å innføre en inngripende, uklar og forvirrende regulering, som kombinert med en trussel om høye gebyrer, i realiteten vil fungere som et markedsføringsforbud for en rekke produkter til alle aldersgrupper, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke om regjeringens nye markedsføringsforbud.
-Unnlatelsenes pris11.2.2025 08:12:12 CET | Pressemelding
-Tapt omsetning og skatteinntekter på norsk side av grensen er prisen å betale for at regjeringen har unnlatt å følge opp egne lovnader i Hurdalsplattformen, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke i en kommentar til de nye grensehandelstallene som SSB la frem tirsdag 11. februar.
Markedsføringsforbud: Rykk tilbake til start!25.11.2024 12:29:04 CET | Pressemelding
-Forslagene til nye regler går mye lengre enn å forby markedsføring mot barn. I praksis nærmer det seg et markedsføringsforbud av en rekke produkter, uavhengig av aldersgruppe. Helse- og omsorgsdepartementets forslag er et eksempel på at gode hensikter blir omsatt til en regulering som ikke kan gjennomføres, sier NHO Mat og Drikke
- Uforståelig budsjettkutt7.10.2024 13:33:14 CEST | Pressemelding
I forslaget til statsbudsjett for 2025 kutter regjeringen nærmere 5 millioner i Helsedirektoratets markedsføringsmidler knyttet til folkehelse. – I en mediehverdag med så mye feilinformasjon og konspirasjonsteorier om kosthold og helse er det helt feil strategi av regjeringen å kutte i midlene. Forbrukerne trenger mer, ikke mindre, saklig informasjon om hva som bør inngå i et sunt kosthold, mener NHO Mat og Drikke
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom