Podkast: Hvorfor går jenter med ADHD «under radaren»?
Før trodde vi det kun rammet guttebarn, men nå vi at et stort antall jenter og kvinner har ADHD. Allikevel settes diagnosen tre ganger så hyppig hos gutter som hos jenter. Hvorfor er det slik?

Slappet aldri av
Annette Dølen (26) vokste opp uten å vite at hun hadde ADHD.
— Jeg var en veldig aktiv jente med mye energi. Jeg hadde sterke følelser og var veldig prinsippfast. Jeg var også veldig opptatt av rettferdighet og regler, noe som ofte førte til krangler og diskusjoner. Jeg ble ofte oppfattet som sjefete og som en sladrehank, forteller hun.
Hun beskriver hvordan hun aldri klarte å slappe av, og at hun hadde en uro i kroppen som ingen forstod kunne være tegn på noe mere alvorlig.
Helseangst?
Etter en alvorlig rideulykke i 2017, som endte med brudd i kjeven og sykehusinnleggelse, ble Anette engstelig og bekymret over helsen sin.
— Jeg våknet ofte på natta, følelsesløs i halve ansiktet og med en frykt for at jeg hadde fått slag. Jeg klarte ikke å tenke logisk, forteller hun.
Etter ett og et halvt år med slike symptomer kontaktet hun fastlegen og ble henvist videre til psykolog på DPS. Hun skulle utredes for helseangst.
— 20 minutter ut i samtalen sa de at jeg kanskje skulle utredes for ADHD i stedet, sier Anette.
Manglende kunnskap
Jenter med ADHD har lenge gått «under radaren», men ny kunnskap om diagnosen har ført til en drastisk økning blant jenter og kvinner.
— Historisk sett har ADHD blitt betraktet som en guttediagnose, og noe noen gutter vokste av seg. Men man forstår nå at ADHD også rammer jenter, kvinner og voksne menn. Problemet er at mye av forskningen er utført av menn på unge gutter, noe som har resultert i manglende kunnskap om hvordan ADHD arter seg hos jenter og kvinner.
Det sier Kristine Damsgaard, seniorrådgiver i Statpeds avdeling for sammensatte lærevansker. Hun forteller at mange av kriteriene for ADHD, som hyperaktivitet og impulsivitet, er mer typiske for gutter, noe som gjør dem mer synlige.
— Jenter har ofte konsentrasjonsvansker og sjeldnere atferdsvansker, noe som gjør at de ofte går under radaren. De kan ha problemer med å følge med, fullføre oppgaver, samt være ekstra skravlete. Disse symptomene passer ikke alltid med den klassiske oppfatningen av ADHD. Kjønnsrollemønstre spiller også en rolle, ved at det fremdeles forventes ulike ting av gutter og jenter. Jenter skal være snille, stille og flinke, noe som kan medføre at deres ADHD-symptomer ikke blir oppdaget. I tillegg bruker jenter ofte mye energi på å skjule vanskene sine, noe som kan føre til tilleggsvansker som angst og depresjon, sier Damsgaard.
I denne episoden snakker vi om ADHD hos jenter, og vi får svar på spørsmål som:
- Hvorfor settes ADHD-diagnosen omtrent tre ganger så hyppig hos gutter som hos jenter?
- Hvor vanlig er ADHD er blant jenter?
- Hvordan er ADHD forskjellig hos gutter og jenter?
- Når er det vanlig å oppdage ADHD hos jenter?
- Er det lettere å sette diagnosen hos gutter?
- Hvilke tiltak ser vi at fungerer best for jenter med ADHD?
- Hvilke tegn kan man se etter for å oppdage ADHD så tidlig som mulig?
- Hvorfor går jenter med ADHD «under radaren»?
- Barn med ADHD strever ofte sosialt. Hvordan ser dette ut hos jenter i forhold til gutter?
Gjester i studio:
- Kristine Damsgaard, seniorrådgiver i Statped - avdeling sammensatte lærevansker.
- Heidi Aase, avdelingsdirektør for Barns helse og utvikling i Folkehelseinstituttet.
Programleder og produsent
Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver i SpedAims.
Nøkkelord
Kontakter
Fredrik Solli WandemKommunikasjonsrådgiver ved SpedAims (Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering)
Tel:92821494f.s.wandem@isp.uio.noBilder



SpedAims
SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering er finansiert av Forskningsrådet og er samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Universitetet i Agder, Nord Universitet, Universitetet i Oslo og Universitetet i Stavanger. Vår hovedidé er å bringe ledende forskere og lovende yngre forskere sammen for å løfte kvaliteten på den spesialpedagogiske forskningen i Norge.
Forskningen i senteret er bygget opp rundt fire sentrale spørsmål:
- HVEM trenger spesialundervisning, og NÅR bør de få den?
- HVA skal spesialundervisningen inneholde, og HVORDAN bør den gis?

Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
— Jeg har alltid følt meg annerledes. Autismediagnosen ga meg en forklaring27.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Olav Helland (37) elsker å spille brettspill, fordi da vet man hvem sin tur det er. Det står jo i reglene. Men hva er reglene for å snakke sammen? Det er ikke alltid så lett å vite, sier han.
– Elevene trenger mer lærerstøtte7.1.2025 12:34:07 CET | Pressemelding
Norske skoler har jobbet iherdig med tverrfaglige temaer de siste årene, men ny forskning viser at elevene trenger hjelp til å navigere komplekse samfunnsspørsmål.
Gutter presterer stadig bedre i engelsk enn jenter. Kan skjermbruk være en del av forklaringen?9.12.2024 10:00:00 CET | Pressemelding
De nasjonale prøvene i engelsk viser en gradvis økning i kompetanse til fordel for guttene siden 2014.
— Den følelsen av å sitte hjemme mens alle andre er på skolen, er helt for jævlig4.12.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
Alle er enige om at det er viktig å på skolen. Det er viktig for å lykkes i samfunnet og for å utvikle sosiale ferdigheter, språk og læring. Men hva gjør du hvis barnet ditt ikke klarer, orker eller vil gå på skolen? En professor og en fagteamleder i PPT gir deg svar i rykende fersk podkastepisode.
– Er ikke mye foran skjermer i klasserommet11.9.2024 07:20:00 CEST | Pressemelding
– Mange er bekymret for skjermbruken på skolen, men vi ser faktisk at elevene ikke sitter så mye foran skjermer, forteller professor Lisbeth M. Brevik.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom