Oppgraderer fire bussholdeplasser på rv. 13 Tau
Statens vegvesen oppgraderer fire bussholdeplasser på rv. 13 på Tau.

Det er busstoppene på Prestmarka og Strandastøa i begge retninger som skal utvides, slik at bussene slipper å stå delvis i vegen.
Arbeidene starter i uke 45, og skal etter planen være ferdige innen utgangen av året.
Dette gjør vi i Prestmarka
– I Prestmarka skal vi i første omgang erstatte dagens busslomme med kantstopp. Dette blir tryggere for myke trafikanter, og det blir bedre trafikkflyt i krysset, sier byggeleder Tom Sverre Knutsen i Statens vegvesen.
Det er også utfordringer med vann i dette området.
– Ved å sette kantstein vil vi få bedre kontroll over hvor vannet havner. Statens vegvesen er i dialog med Strand kommune om dette, legger han til.
Dette gjør vi i Strandastøa
I Strandastøa er det dårlig sikt på dagens busstopp. Statens vegvesen skal bygge skikkelig venteareal, og erstatte dagens betongskur med nytt venteskur i glass. Dette skuret vil stå lenger fra vegen enn dagens skur, og vi vil bedre sikten, sier Knutsen.
Videre gir Statens vegvesen gangfeltet mellom Strandastøa og Torgerkrossen universell utforming med å legge taktile heller til hjelp for blinde og svaksynte.
– Noe av det fineste du kan gjøre
Arbeidet Statens vegvesen nå skal gjøre på Tau, går rett inn i kjernen på det drift og vedlikehold av riks- og europavegnettet handler om.
Det er ikke nødvendigvis de dyreste eller største prosjektene, men de har stor nytte for brukerne.
– Drift er å holde vegen åpen i dag, vedlikehold er å sørge for at vi klarer det i morgen. Det handler om å ta vare på det vi har, noe som er noe av det fineste du kan gjøre både for samfunnet og klimaet.
Dette er prosjekter som hver for seg kanskje ikke utgjør så mye, og som heller ikke er de mest kostbare, men som i sum har stor betydning for hverdagen til folk, for trafikksikkerhet og for forutsigbar framkommelighet.
Statens vegvesen har satt av 4 millioner til dette trafikksikkerhets-prosjektet som er del av vår nullvisjon for drepte og hardt skadde i trafikken, sier Knutsen.
Statens vegvesen vil sørge for trafikkdirigering mens jobbingen pågår.
– Respekter dirigeringen. Den handler om sikkerheten både for trafikantene, og for de som jobber på og langs vegen for trafikantene, for at trafikksikkerheten skal bli enda bedre enn i dag, appellerer Knutsen til slutt.
Nøkkelord
Kontakter
Tom Sverre KnutsenStatens vegvesen, Drift og vedlikehold
Tel:99419480tom.sverre.knutsen@vegvesen.noLars Olve HesjedalKommunikasjonsrådgiverStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:95245839lars.olve.hesjedal@vegvesen.noOm Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Revelåga bru på Mo blir nattestengt27.10.2025 13:25:21 CET | Pressemelding
Revelåga bru på E12 i sentrum av Mo i Rana skal rehabiliteres. Fra mandag 27. oktober og to uker fremover blir brua delvis stengt på kveld og natt.
Øver på ulykkeshåndtering i Elgskauåstunnelen på E134 i Asker27.10.2025 12:56:16 CET | Pressemelding
Statens vegvesen og nødetatene skal øve sammen på håndtering av trafikkulykker i Elgskauåstunnelen på E134 i Asker onsdag formiddag 29. oktober.
Erstattar ferjebru på E39 Lote ferjekai27.10.2025 11:55:29 CET | Pressemelding
Statens vegvesen skal erstatte eksisterande ferjebru på Lote ferjekai.
Ulykkesøvelse i Byrebergtunnelen mellom Vågå og Lom27.10.2025 11:04:28 CET | Pressemelding
Statens vegvesen og nødetatene skal øve sammen på håndtering av trafikkulykke i Byrebergtunnelen på riksveg 15 mellom Vågåmo og Lom om kvelden onsdag 29. oktober.
Gibraltartunnelen på skolebenken hos Statens vegvesen27.10.2025 11:00:00 CET | Pressemelding
Spania og Marokko vil bygge en 40 kilometer jernbanetunnel under Gibraltarstredet. Nå ser de til Statens vegvesen og E39 Rogfast når de planlegger det som blir verdens dypeste undersjøiske tunnel.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom