Så mye bruker nordmenn på Halloween

1 av 5 nordmenn bruker penger på Halloween. Det viser en fersk undersøkelse fra Norstat, utført på vegne av Virke.

Butikker med bredt vareutvalg gjør det best under Halloween.
Butikker med bredt vareutvalg gjør det best under Halloween. Getty Images

Med et gjennomsnittlig forbruk på rundt 1100 kroner, er det kostymer, godteri, snacks og pynt som står øverst på handlelisten. Spesielt to bransjer nyter godt av at den amerikanske tradisjonen har fått fotfeste blant mange nordmenn.

– Butikker med bredt vareutvalg som Nille, Europris og Normal, samt dagligvarehandelen, gjør det best blant forbrukerne i år. Vi ser at disse har klart å posisjonere seg over flere år på merkevaredager som dette, sier Bror William Stende, bransjedirektør for faghandel i Virke.

I tillegg står kostymebutikker og leketøysforretninger for en stor del av handelen.

Halloween har uten tvil blitt en del av den norske kulturen, spesielt for småbarnsfamiliene, fortsetter Stende.

Resultater fra undersøkelsen:

• Pengebruk: 19 prosent av befolkningen planlegger å bruke penger på Halloween, og vil i snitt bruke om lag 1100 kroner på feiringen.

• Handlevaner: 53 prosent handler Halloween-produkter i butikker med bredt vareutvalg som Nille, Europris og Normal, mens 52 prosent handler i dagligvarebutikker. 21 prosent handler i kostymebutikker, og 15 prosent i leketøysforretninger.

• Konkurranse fra Temu: 13 prosent av kjøperne oppgir at de handler inn til Halloween gjennom nettplattformen Temu.

Skrekk og gru fra Temu

Ifølge undersøkelsen oppgir 13 prosent av forbrukerne at de har handlet hos Temu. Virke oppfordrer forbrukere til å tenke seg nøye om før de handler ansiktsmaling, kostyme eller smykker fra den kinesiske nettplattformen.

Det har vært rapportert om potensielt helseskadelige stoffer blant noen produkter. Derfor vil vi sterkt oppfordre foreldre til å styre unna, sier Stende.

Det er spesielt produkter rettet mot barn Virke er bekymret for, da smykker og øredobber kan inneholde tungmetaller man ikke vil ha i kroppen. Det er også funnet stoffer i ansiktsmaling som er mistenkt hormonforstyrrende. Heldigvis er det flere norske butikker med bredt utvalg og gode priser, som er bedre alternativer.

Ta heller turen til disse, så kan du være sikker på at det du handler ikke inneholder ulovlige og potensielt farlige kjemikalier, sier Stende.

Om oss

Virke er handels - og tjenestenæringenes hovedorganisasjon. Våre 25 000 medlemsvirksomheter er ledende på alt fra å vaske gulv til å arrangere konserter, pleie eldre og ta vare på de yngste, selge mat, malerkoster, madrasser, og alt det andre vi har behov for. Handels- og tjenestenæringene gir hverdagen innhold.