eSmart Systems

Det norske teknologiselskapet eSmart Systems henter 340 mill. – akselererer veksten i USA

Halden-selskapet eSmart Systems er verdensledende i AI-baserte løsninger for inspeksjon og vedlikehold av kraftnettet. Nå kommer det amerikanske energitjenesteselskapet Quanta Services inn som strategisk partner for å styrke satsingen i USA.

Henrik Bache, administrerende direktør i eSmart Systems
Henrik Bache, administrerende direktør i eSmart Systems eSmart Systems

Oslo, 28. oktober, 2024: Norske eSmart Systems, med hovedkontor i Halden, har hentet 340 millioner kroner i ny egenkapital. Det franske investeringsfondet TiLT Capital Partners er største investor i emisjonen, som er en av de største kapitalinnhentingene blant ventureselskaper i Norge så langt i år.

Det amerikanske selskapet Quanta Services, som blant annet leverer infrastrukturtjenester for elektrisk kraft, deltar også i emisjonen. Quanta Services har 40.000 ansatte og en markedsverdi på over 45 milliarder dollar, og blir nå en viktig partner for eSmarts vekstsatsing i USA.

– Vi er strålende fornøyde med å få TiLT og Quanta med på laget. Begge har en dyp forståelse av eSmarts markeder, og vil gjennom partnerskap og strategisk innsikt kunne gi svært verdifulle bidrag for å akselerere veksten vår. Når vi har klart å gjennomføre en stor og vellykket kapitalinnhenting i en utfordrende makroøkonomisk periode, er det i stor grad takket være det sterke momentumet vi opplever, sier Henrik Bache, administrerende direktør i eSmart Systems.

Stor investorinteresse

I tillegg til TiLT Capital Partners og Quanta Services har eSmarts eksisterende eiere – Arosa Capital, Energy Impact Partners, Equinor Ventures, Nysnø, Future Energy Ventures og Kongsberg Gruppen – deltatt i emisjonen.

Kapitalinnhentingen er gjennomført i en periode der eSmart opplever svært sterk etterspørsel. Selskapet har nylig signert flere strategiske kontrakter med fremtredende kunder som Alliander og E.ON.

De to siste årene har eSmart hentet totalt 740 millioner kroner i ny kapital, noe som befester selskapets posisjon som et av de best finansierte i bransjen. Den sterke finansielle posisjonen gjør at eSmart er godt posisjonert for både å kunne utnytte mulighetene i markedet, og samtidig drive innovasjon av AI-baserte løsninger for samfunnskritisk energiinfrastruktur.

Markedsoppsving

eSmart Systems er en global pioner innen AI-baserte løsninger for inspeksjon og digitalisering av kritisk energiinfrastruktur. Selskapet opererer i et marked som nå møter sterk etterspørsel fordi kraftnett er overbelastet som følge av alder og manglende vedlikehold, økt energiforbruk og hyppigere ekstremværhendelser. Mangel på gode data svekker kraftselskapenes evne til å styre nettet effektivt.

– Kraftnettenes motstandskraft og pålitelighet er kjernen i den pågående energiomstillingen. eSmart Systems har utviklet et teknologiprodukt i verdensklasse som vil støtte nettenes evne til å tilpasse seg en ny virkelighet i kraftindustrien. Vi er glade for å støtte selskapets videre vekst, men også for å kunne utnytte mer av potensialet i den eksisterende kundebasen, som inkluderer 50 av de største nettselskapene over hele verden, sier Nicolas Piau, medgründer og administrerende direktør i TiLT Capital Partners.

«En veldig god match»

Når eSmart og Quanta Services nå inngår et strategisk partnerskap, planlegger de to selskapene i fellesskap å tilby virtuelle inspeksjons- og digitaliseringstjenester i det nordamerikanske markedet. Det skal skje ved å utnytte Quantas enorme skala og ressurser, samt eSmarts banebrytende digitale løsninger.

– Vi fortsetter å jobbe målrettet for å gi våre kunder de beste løsningene markedet har å tilby. Ved å kombinere eSmart Systems' ledende teknologi for virtuelle inspeksjoner med Quantas luftfarts-, feltstyrke- og programstyringsevner, vil Quanta være i stand til både å identifisere og løse potensielle problemer før de resulterer i strømbrudd, sier Andrew Schwaitzberg, konserndirektør i Quanta Services.

– Quanta er en veldig god match for eSmart som investor og strategisk partner. Våre felles ressurser vil være uovertrufne i markedet, og gjøre oss unikt rustet til å hjelpe kraftselskapene over på mer datadrevet og proaktiv drift, sier Bache.

Om eSmart Systems

eSmart Systems er en ledende leverandør av AI-drevne løsninger for inspeksjon og vedlikehold av kritisk infrastruktur. Selskapet har hovedkontor i Halden i Norge og har mer enn 50 kunder globalt.

Med programvareløsningen Grid Vision® revolusjonerer selskapet hvordan strømleverandører driver og vedlikeholder sine nett. Grid Vision® er en digital plattform for virtuell inspeksjon av strømnettet på en langt mer effektiv måte enn historisk metodikk. Plattformen sikrer også datakvalitet og lagring av tilstandsvurderinger. eSmart Systems hjelper bedrifter over hele verden med å forbedre datakvalitet, redusere kostnader, forbedre sikkerhet gjennom sikrere inspeksjoner og bidra til lengre levetid for samfunnskritisk infrastruktur.

Mer informasjon om selskapet finnes på
www.esmartsystems.com

Om TiLT Capital Partners

TiLT Capital ble opprettet i 2018 og sluttet seg til Siparex - en uavhengig fransk spesialist innen Private Equity - i 2021 for å bli konsernets Energy Transition-plattform.

Dette samarbeidet har skapt en unik plattform som kombinerer erfaringen til en stor aktør innen Private Equity med ekspertisen til et team med over 50 års erfaring i energibransjen, for å møte de økende finansieringsbehovene knyttet til energiomstillingen.

Mer informasjon om selskapet finnes på

Om Quanta Services, Inc.

Quanta Services er bransjeledende innen spesialiserte infrastrukturløsninger til industrier som forsyning, fornybar energi, teknologi, kommunikasjon og rørledninger. Quantas omfattende tjenestetilbud inkluderer design, installasjon, reparasjon og vedlikehold av energi- og kommunikasjonsinfrastruktur.

Med virksomhet over hele USA, Canada, Australia og enkelte andre internasjonale markeder, har Quanta arbeidskraften, ressursene og ekspertisen som trengs for trygg gjennomføring av prosjekter som er lokale, regionale, nasjonale eller internasjonale i omfang.

Mer informasjon om selskapet finnes på

Henrik Bache, administrerende direktør i eSmart Systems

Om eSmart Systems

Mer informasjon om selskapet finnes på
www.esmartsystems.com

Følg pressemeldinger fra eSmart Systems

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra eSmart Systems på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra eSmart Systems