eSmart Systems

Henrik Bache blir toppsjef i eSmart Systems

Henrik Bache er utnevnt til adm. direktør i eSmart Systems, en ledende leverandør av programvare for inspeksjon av kraftnettet basert på kunstig intelligens. Gründer Knut H. Johansen blir styremedlem og skal fokusere på finansiering og strategi.
Henrik Bache overtar som adm. direktør i Halden-selskapet eSmart Systems 1. november. Pressefoto

eSmart Systems var et av de første selskapene i verden som utviklet systemer for inspeksjon av kraftlinjer basert på kunstig intelligens. I dag bruker et stort antall energiselskaper i USA og Europa programvareløsningen Grid Vision®.

Strategidirektør Henrik Bache overtar som adm. direktør 1. november etter Knut H. Johansen, som startet eSmart i 2012 og som vil gå inn i styret for å jobbe videre med finansiering og strategiske valg og retninger.

Bache er utdannet ved Handelshøyskolen BI og har ti års erfaring fra finansbransjen. Han har jobbet i eSmart Systems i seks år, blant annet i Singapore og Seattle i USA, og har sittet i ledelsen siden 2017.

– Selskapet er i en unik posisjon globalt med Grid Vision og har et fantastisk moment i et marked som er i sterk vekst. Ordreinngangen for Grid Vision har økt med en faktor på 3 sammenlignet med fjoråret. Vi går derfor inn i en periode som vil være preget av å skalere selskapet til å møte den økte etterspørselen, samt aktivt se etter muligheter for å styrke vårt tilbud gjennom oppkjøp, sier Bache.

Internasjonal vekstplattform

I sommer gikk eSmart Systems, som har hovedkontor i Halden, sammen med Verico i Stavanger, et selskap som leverer tjenester og løsninger innen Asset Information Management (AIM) til energibransjen. Kombinert hadde de to selskapene en omsetning på 111 millioner kroner i 2020 og 110 ansatte i Sverige, Tyskland, Nederland, Storbritannia, Sri Lanka og USA.

– Vi har en fantastisk stab, vi har utviklet et høyteknologisk og verdensledende produkt, vi har flere av de største globale energiselskapene som kunder og vi har svært solide investorer med oss på denne reisen. Jeg er imponert over prestasjonene våre svært dyktige medarbeidere har stått for i denne perioden og er stolt over å ha ledet eSmart gjennom disse årene, sier Knut H. Johansen.

– Jeg er veldig ydmyk og stolt over den tilliten som er vist meg av Knut og Styret. eSmart Systems går inn en ny fase som selskap og jeg er veldig motivert til å ta stafettpinnen og bygge videre på det fantastiske grunnlaget som er lagt. Knut og jeg har jobbet tett og godt sammen de siste 6 årene og jeg vil takke han for en ekstremt lærerik periode som har gitt meg en solid plattform når jeg nå trer inn i min nye rolle.

– Med et av verdens største kontekstualiserte datasett i kraftbransjen har eSmart et forsprang på konkurrentene. Og etter hvert som flere og flere kunder begynner å bruke Grid Vision er det en betydelig nettverkseffekt som gjør at algoritmen blir stadig bedre. Markedet er ved et vendepunkt, og jeg ser frem til å utnytte mulighetene som ligger foran oss, sier Bache.

Henrik Bache, eSmart Systems
henrik.bache@esmartsystems.com

Bilder

Om eSmart Systems