eSmart Systems

eSmart Systems henter nærmere 400 millioner kroner for å akselerere den globale utviklingen av teknologiske løsninger for inspeksjon av kraftnettet

Halden-baserte eSmart Systems var blant de første i verden til å utvikle teknologiske løsninger for inspeksjon, utvikling og vedlikehold av kraftnettet basert på kunstig intelligens, Grid Vision®. Med over 20 års erfaring har selskapet blitt en ledende internasjonal aktør innenfor sitt felt. Selskapet har en kundeliste som består av mange av de største energiselskapene globalt, deriblant E.On, Naturgy og Xcel Energy.
Henrik Bache, adm. dir. i eSmart Systems Foto: eSmart Systems

Oslo, 22. August, 2022 – I den nylig gjennomførte serie B-emisjonen har dagens eiere – Equinor Ventures, Kongsberg Gruppen, Nysnø Climate Investments, Energy Impact Partners og Future Energy Ventures – sammen med det amerikanske investeringsfondet Arosa Capital investert nærmere 400 millioner kroner i eSmart Systems.

Kapitalen som er hentet inn skal brukes til å akselerere selskapets kommersielle utvikling og internasjonale vekst.

– Kunnskapen og innsikten våre eiere besitter og den strategiske støtten de bidrar med, vil ha stor kvalitetsmessig innvirkning på vår videre kommersielle utvikling, sier Henrik Bache, som i fjor høst overtok som administrerende direktør i eSmart Systems.

– Våre eieres beslutning om å fortsette å støtte oss er en stor tillitserklæring – både til selskapets videre vekstreise, og vårt samfunnsoppdrag som er å akselerere energiovergangen til en mer bærekraftig fremtid ved å utvikle intelligente løsninger for kraftnettet.

Arosa Capital, som investerer i både tradisjonelle og alternative energiselskaper, og som nylig kom inn på eiersiden, mener eSmart Systems kan ta en ledende posisjon i det globale energimarkedet.

– eSmart Systems har de riktige løsningene, teamet og investorbasen for å lykkes globalt, og vi tror selskapet vil spille en viktig rolle i energiomstillingen i verden. Vi ser frem til å bidra aktivt til selskapets vekstreise, sier Till Bechtolsheimer, administrerende direktør i Arosa Capital.

Henrik Bache tilføyer: – Vi er henrykte over at en respektert, langsiktig strategisk investor som Arosa Capital deler vårt syn på vekstmuligheter fremover. Gjennomføringen av denne emisjonen i dagens finansielle klima er en bekreftelse på selskapets sterke posisjon og fremtidsutsikter.

Ifølge Princeton Environmental Research og Rystad Energy er det forventet at det globale kraftnettverket skal tredobles i størrelse, og at over 18 tusen milliarder dollar skal investeres innen 2050 for å nå netto nullutslipp, noe som er forventet å skape enorme vekstmuligheter for eSmart Systems.

–Den geopolitiske situasjonen vi står overfor har økt oppmerksomheten knyttet til energisikkerhet og understreket behovet for et stabilt kraftnett. Hyppigere forekomster av ekstremvær, som følge av klimakrisen, gir mer sårbar infrastruktur og eSmart Systems er godt posisjonert for å bistå operatørene med å møte disse utfordringene, sier Henrik Bache videre.

I fjor sommer kjøpte eSmart Systems det Stavanger-baserte selskapet Verico for å styrke veksten internasjonalt.

Verico tilbyr spesialiserte tjenester og løsninger innen Asset Information Management (AIM) til energibransjen, og utfyller samt komplementerer eSmart System sine tjenester. Det kombinerte selskapet sysselsetter 110 ansatte i Sverige, Tyskland, Nederland, Storbritannia og USA.

Meglerhusene DNB Markets og Arctic Securities var finansielle tilretteleggere for emisjonen.

Om eSmart Systems

eSmart Systems
Håkon Melbergs vei 16
1783 Halden

Om eSmart Systems:

eSmart Systems er en ledende leverandør av AI-drevne løsninger for inspeksjon og vedlikehold av kritisk infrastruktur. Med programvareløsningen Grid Vision® revolusjonerer vi hvordan strømleverandører driver og vedlikeholder sine overførings- og distribusjonsnettverk. eSmart Systems tilbyr en datadrevet tilnærming til infrastrukturinspeksjoner som kan styres gjennom en enkelt digital plattform. Vi understøtter bedrifter over hele verden ved å fasilitere reduserte kostnader, sikrere inspeksjoner og lengre levetid for kritiske innsatsfaktorer. Mer informasjon om selskapet finnes på vår nettside www.esmartsystems.com

Om Arosa Capital:

Arosa Capital Management er et amerikansk alternativt investeringsfond som fokuserer på energi både innenfor tradisjonelle- og alternative energikilder. Arosa ble grunnlagt i 2013 og kombinerer fundamentalanalyse med en lang erfaring og kunnskap om energimarkedene for å investere i ventureselskaper, private og offentlige selskaper samt i obligasjoner og råvarer. Les mer om Arosa Capital på selskapets hjemmeside www.arosacapital.com .