Vy direktetildeles kontrakt på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen fra 2027
Jernbanedirektoratet skal gjøre en grundig vurdering av både omfang og inndeling av dagens trafikkavtaler for persontogtransport. Inngåelse av ny ordinær avtale for togtrafikken i sør, som Go-Ahead i dag kjører, blir derfor utsatt. I en mellomperiode vil Jernbanedirektoratet sikre trafikken gjennom en kortsiktig direktetildeling til Vy i inntil fem år. Dette er et unntak som følger av EUs fjerde jernbanepakke.
– Mens Jernbanedirektoratet gjennomfører de nødvendige vurderingene, er det behov for å sikre togtilbudet for Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen. Derfor direktetildeles kontrakten til vårt statlige persontogselskap Vy i denne mellomperioden, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Hensyn til passasjerer og ansatte
– Det aller viktigste for oss er selvsagt at de reisende hele tiden har et godt togtilbud. Overgangen mellom de to selskapene må forberedes godt for de ansatte og de reisende. Vi er opptatt av å ivareta de ansattes interesser og sikre en god prosess i forbindelse med endringen, sier Nygård.
Arbeidsmiljølovens regler om virksomhetsoverdragelse skal sikre at arbeidstakernes vilkår ikke endres på grunn av overgang til ny togoperatør.
Vy skal midlertidig overta på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen
Trafikkavtalene som Jernbanedirektoratet har inngått med SJ Norge om togtilbudene i nord og med Vy om togtilbudene i vest, utløper i henholdsvis 2028 og 2029. Den gjeldende trafikkavtalen med Go-Ahead Nordic om togtilbudet i sør utløper i desember 2027.
Dersom inngåelse av en ny langsiktig trafikkavtale for togtilbudet i sør kan utsettes til tidligst 2029, kan dette gi Jernbanedirektoratet mulighet til å vurdere trafikkavtalene samlet. På bakgrunn av behovet for en gjennomgang av trafikkavtalene, har Samferdselsdepartementet bedt Jernbanedirektoratet om å benytte unntaket i EUs fjerde jernbanepakke som åpner for en direktetildeling med en varighet på opptil fem år. Jernbanedirektoratet skal levere sin vurdering senest i februar 2026.
– Denne regjeringen mener at statlig kontroll over togtilbudet er viktig for å kunne sikre stabile og gode tjenester. Vi mener dessuten at vi kan få bedre kvalitet på togtjenestene ved direktetildeling av togtilbud enn ved konkurranse. I påvente av Jernbanedirektoratets trafikkavtalegjennomgang, er det ønskelig at vårt statlige persontogselskap Vy blir tildelt trafikkavtalen i denne mellomperioden, sier samferdselsministeren.
For flere opplysninger – se:
- Mandat fra Samferdselsdepartementet til Jernbanedirektoratet om trafikkavtalegjennomgang og sikrinmg av persontogtrafikken på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen
- Omtale av ordningen med statlig kjøp av ulønnsomme persontransporttilbud med tog ved Jernbanedirektoratet som kjøper, se side 162 i regjeringens forslag til samferdselsbudsjett for 2025
- Samleside om trafikkavtaler på nettsidene til Jernbanedirektioratet
Kontakter
Pressekontakt08-16 på hverdager
Tel:919 14 777sdinfo@sd.dep.noOm oss
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Statsbudsjettet 2025: Foreslår 50 millionar kroner til opprusting av fylkesvegbruer som er kritiske for militær mobilitet7.10.2024 10:07:07 CEST | Pressemelding
– Transportsystemet skal støtte opp under militære behov for forflytting av både personell og materiell. Ved å opprette ei ny tilskotsordning til militær mobilitet vil regjeringa sikre at fylkeskommunane blir sette i stand til å ruste opp bruer på fylkesvegnettet som er kritiske for militær transport, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Statsbudsjettet 2025: Ei historisk satsing på samferdsel7.10.2024 10:06:50 CEST | Pressemelding
– Regjeringa legg opp til ei historisk satsing på samferdsel i neste års statsbudsjett. Spesielt retter vi innsatsen mot å ta vare på det vi har, og utbetre der vi kan. Å prioritere drift og vedlikehald betyr betre tryggleik for folk i trafikken, betre klimatilpassing og betre militær mobilitet. I tillegg prioriterer vi mellom anna å starte det største samferdselsprosjektet nokon gang, Arna-Stanghelle. Heilt konkret foreslår vi å løyve totalt 96,1 milliardar kroner til samferdsel i 2025, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Statsbudsjettet 2025: 1,1 milliardar kroner meir til drift og vedlikehald av riksvegane7.10.2024 10:06:33 CEST | Pressemelding
Regjeringa foreslår å løyva 10,8 milliardar kroner til drift og vedlikehald av riksvegnettet i 2025. Dette er ein auke på 1,1 milliardar kroner samanlikna med statsbudsjettet for 2024.
Statsbudsjettet 2025: Trappar opp innsatsen for å redusere forseinkingar og innstillingar i togtrafikken7.10.2024 10:05:36 CEST | Pressemelding
– Det er for mange tog som ikkje er i rute. Det må vi gjere noko med. I tråd med prioriteringa i ny Nasjonal transportplan foreslår regjeringa å auke løyvingane til vedlikehold og fornying av jernbanen i 2025. For første gong på fleire år blir det foreslått meir pengar til å redusere innstillingar og forseinkingar i togtrafikken enn til å byggje ny jernbane, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Statsbudsjettet 2025: Vil kutte utsleppa frå tungtransporten7.10.2024 10:05:17 CEST | Pressemelding
Regjeringa foreslår å styrkje Enova sitt arbeid med tungtransport med 1,2 milliardar kroner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom