Nkom utvider tilsyn etter problemer med nødnummer
I over tre timer hadde mange i hele Norge problemer med å komme gjennom på telefon til politi, brann og AMK. Nkom utvider nå tilsynet med Telenor etter hendelsen.
De første meldingen om at det var problemer med nødnummer kom kl. 23.00 i går 17. oktober, og Telenor meldte at feilen var rettet kl. 02.20 i dag 18. oktober. Det var mulig å komme gjennom til nødetatene ved å ringe 02800.
Nå utvides tilsynet til også å gjelde denne hendelsen.
– Det er svært alvorlig når nødnummer ikke funger. Mennesker som har behov for hjelp, skal få det når de ringer nødetatene. Nkom er allerede i gang med tilsyn av Telenor etter at det var problemer med 112 i august i år, og vi kommer til å utvide tilsynet til også å omfatte denne hendelsen. Det er for tidlig å si noe om årsaken til hendelsen i natt, men dette vil kartlegges som en del av tilsynet, sier sikkerhetsdirektør i Nkom, Svein Sundfør Scheie.
Han sier videre:
– Disse hendelsene viser hvor kritisk ekom-infrastruktur er, og hvor viktig det er at aktørene har forsvarlig sikkerhet i sine nett.
Nkom forventer at en utvidet tilsynsrapport vil være klar i november 2024.
Nøkkelord
Kontakter
Rita Lund ThuneKommunikasjonsdirektørNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noSvein Sundfør ScheieFungerende avdelingsdirektør for sikkerhet i Nkom
Tel:95211189sss@nkom.noBilder
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Black Week er i gang: – Ver på vakt!22.11.2024 14:26:53 CET | Pressemelding
Black Friday. Black Weekend. Cyber Monday. Black Month. Singles’ Day. Black Week. Alle konsepta har til felles at dei kan utnyttast av svindlarar som prøver å stele informasjon frå deg.
Tilsynsrapport truleg klar før jul21.11.2024 10:26:36 CET | Pressemelding
I haust har det vore fire hendingar som har ført til at folket har hatt avgrensa eller ingen moglegheit til å kontakte naudetatane. Nkom arbeider med tilsynsrapport som skal omfatte alle desse, og den skal etter planen vere klar før jul.
Problemer med å nå fram til nødnummer13.11.2024 12:15:15 CET | Pressemelding
For fjerde gang fører problemer i Telenors nett til at mange i hele Norge sliter med å komme gjennom på telefon til politi, brann og AMK.
Nye råd skal gi tryggere datasentertjenester8.11.2024 07:21:45 CET | Pressemelding
Myndighetene kommer med nye anbefalinger for kjøp av datasentertjenester i Norge.
Hever beredskapen i forbindelse med ekstremværet “Jakob”30.10.2024 15:20:16 CET | Pressemelding
Ekstremværet «Jakob» er varslet å treffe store deler av Møre og Romsdal, Vestland og Rogaland. Nkom har hevet beredskapen, og bedt ekomaktørene om å ha lav terskel for å rapportere om hendelser.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom