Statens vegvesen

Vegen som "krympet" Norge er 100 år

Del

I 1924 fikk Nord-Norge vegforbindelse til resten av landet. I morgen feirer vi jubileet med å åpne to nye 90-soner på den samme strekningen.

Fra åpningen av Innlandsvegen (rv.50 Grong-Mosjøen) 6. august 1924. Rund bordet sitter f.v.: J. Funder, Sjef Helgeland vegavdeling, F. Lyng, avd. ing. Vegdirektoratet, P. Ravlo, disp. Fylkesbilane Steinkjer, H.B. Guldahl, fylkesmann Nord-Trøndelag, A. Korsbrekke, overingeniør N Trøndelag, E. Clausen, amtsveterinær, O.T. Olsen, politimester i Helgeland. Stående f.v.: W. Paulsen, (sønn av E Paulsen) N. Mjåvatn, ordfører i Vefsn, E. Paulsen, Skyssstasjon Fellingfors, O. Tustervatn, ordfører i Hattfjelldal, B. Laksfors, Skysstasjon Laksfors, A. Skoksås, lærer og poståpner Grane, , L. Moe,gårdbruker Vefsn, ukjent.
Fra åpningen av Innlandsvegen (rv.50 Grong-Mosjøen) 6. august 1924. Rund bordet sitter f.v.: J. Funder, Sjef Helgeland vegavdeling, F. Lyng, avd. ing. Vegdirektoratet, P. Ravlo, disp. Fylkesbilane Steinkjer, H.B. Guldahl, fylkesmann Nord-Trøndelag, A. Korsbrekke, overingeniør N Trøndelag, E. Clausen, amtsveterinær, O.T. Olsen, politimester i Helgeland. Stående f.v.: W. Paulsen, (sønn av E Paulsen) N. Mjåvatn, ordfører i Vefsn, E. Paulsen, Skyssstasjon Fellingfors, O. Tustervatn, ordfører i Hattfjelldal, B. Laksfors, Skysstasjon Laksfors, A. Skoksås, lærer og poståpner Grane, , L. Moe,gårdbruker Vefsn, ukjent. Ukjent fotograf/ Norsk vegmuseum, Statens vegvesen

    Fredag 18. oktober 2024 blir en merkedag i norsk veghistorie. Da markerer vi at det er 100 år siden riksveg 50 mellom Grong og Mosjøen. 

    – Det er kjempestas at Vegvesenet nå i jubileumsåret kan åpne to nye 90-soner på den samme strekningen. Den ene av dem nøyaktig der våre kollegaer for hundre år siden holdt sin offisielle åpning av rv. 50 som E6 het den gang. Det er det svung over, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik.

    • kl. 11 åpnes 12 kilometer ny E6 mellom Fjerdingen og Grøndalselv.
    • Kl. 13 åpnes av 10 kilometer ny E6 mellom Trøndelag grense og Lille Majavatn. 

    Veg til liten nytte?

    Da Innlandsvegen (rv. 50 Grong-Mosjøen) åpnet i 1924, var det få som trodde den ville få noe større trafikk. Enda færre så for seg at vegen skulle bli en svært viktig ferdselsåre med stor betydning for turisme, godstransport og ikke minst, utviklingen av hele Nord-Norge.  Da byggingen var i gang skrev vegsjefen i sin anleggsrapport den 3. februar i 1916 at: "...der neppe bør bli spørsmål om at planlegge vegen for noen større automobilkjørsel, i det denne rute efter byggingen av Nordlandsbanen formentlig ingen nevneverdig gjennomgangstrafik vil faa"

    Heldigvis tok han feil

    Beregninger av trafikkmengden viser at om lag 11 millioner kjøretøy hadde passert fylkesgrensen langs E6 og rv. 50 frem til 1999, altså i løpet av vegens første 75 år. I samme periode har anslagsvis mellom 25 -28 millioner personer passert Nordlandsporten. Antallet årlige passeringer har nå oversteget en halv million kjøretøy. Mer enn 1/3 av tafikken er godstransport. I dag er det estimert at det årlig transporteres 1.5 millioner tonn gods, med en samlet verdi på rundt 80 milliarder kroner, bare på denne delen av E6. 

    Datidens månelanding

    Da vegen åpnet tok det utrolig nok bare 13 timer å kjøre fra Mosjøen til Namsos med rutebil, der overnattet de reisende. Til Steinkjer kom de allerede kl. 11 neste dag. Tidligere tok den samme reisen flere dager, blant annet til fots og med båtskyss over flere vann nært fylkesgrensen. I dag kjøres strekningen Mosjøen-Steinkjer på tre og en halv time. 

    Gjør landet "mindre"

    Hele strekningen Oslo-Kirkenes fikk status som riksveg, og navnet rv. 50 i 1931. Da  manglet det fortsatt veg over Saltfjellet og flere andre strekninger, men var det et forvarsel om hva som var i emning. Våre folkevalgte hadde for alvor begynt å bygge landet. I 1965 fikk vegen status som europaveg (E6) og resten er historie. For avstanden mellom nord og sør blir stadig mindre, både i reisetid og i kjørte kilometer. Fra Svinesund, der E6 kommer inn i Norge, er det i dag 248,6 mil til Kirkenes. Det tar ca. 35 timer med bil, eller omtrent den tiden det tok å dra fra Mosjøen til Grong, før rv. 50 kom. 

    –  Med de to nye 90-sonenene vi åpner i morgen, samt en ny mil med 90-sone forbi Trofors om et års tid, "krymper" vi landet vårt enda noen minutter og noen kilometer. En kortere, raskere og sikrere E6, med bedre framkommelighet, skaper vekst og utvikling. Det bringer oss alle litt nærmere hverandre, påpeker Davik. 

    • Kl. 14 Åpningsfest, utstilling og historisk foredrag på Majavatn grendehus.
    • Kl. 16 Åpent hus med utstilling og historisk foredrag samme sted.

    Suksessen E6 Helgeland

    Når  ny E6 mellom Trøndelag grense og Lille Majavatn åpnes, er det begynnelsen på slutten for gigantprosjektet E6 Helgeland. Det siste delstrekningen åpnes mot slutten av 2025. Da har Statens vegvesen siden 2009 bygd 157 km ny E6 fra Trøndelag i sør til Saltfjellet. Utbyggingen er fordelt på 18 delstrekninger der 130 km har fått 90-sone. 26 mil med E6 vil da med ett unntak, ha gjennom-gående god eller høy standard. Statens totale kostnad er beregnet til 11,4 milliarder kroner (2024-kr). Unntaket er en 35 kilometer lang strekning mellom Finneidfjord og Mo i Rana som er litt for svingete og smal, med varierende fartsgrense.

    Helgelandsmodellen

    Vegvesenets prosjektledelse på E6 Helgeland utviklet en ny metode for å planlegge, bygge og drifte nye veger i Norge. I dag bygger de store vegkontraktene mer eller mindre på vegutviklingsmodellen fra Helgeland, også de Nye Veier AS har ansvaret for. Modellen innebærer at det opprettes løpende dialog mellom byggherre, entreprenør, prosjekterende miljø og de ansvarlige for drift og vedlikehold, både før inngått kontrakt og under bygging.

    –  Slik blir bestillingen vår mer presis, usikkerheten til entreprenør blir mindre og kvaliteten på anlegget som leveres blir bedre. Økt fartsgrense til 90-sone flere steder på Helgeland, er et direkte resultat av dette samarbeidet, sier prosjektleder Bård Nyland.

    Modellen ligner dagens OPS-kontrakter, men med det til forskjell at det ikke er et ekstra ledd med et OPS-selskap mellom vår prosjektledelse og utførende hovedentreprenør.

    Svært mye for pengene

    E6 Fjerdingen-Grøndalselv er det et svært kostnadseffektivt prosjekt. Prosjektledelsen fikk opprinnelig i oppdrag å bygge og utbedre 10 km av daværende E6 opp til Grøndalselv bru for 610 millioner kroner (2024-kr).

    – Ved å bygge det meste av vegen parallelt med dagens E6 fikk vi kostnaden så langt ned at vi også kunne bygge ny Grøndalselv bru (70 meter + 900 meter tilstøtende veg) og nytt kryss til Heimly. I tillegg satt vi tilbake med  60 millioner kroner som går til å utbedre Tunnsjøelv bru og E6 nordover til den, forklarer prosjektleder Harald Inge Johnsen.

    Tidlig involvering av entreprenør helt fra reguleringsplanarbeidet, har bidratt til en meterspris på ca. 20.000 kroner (2021-kr) for hoveddelen av prosjektet, 10 km 90-sone. Da er planlegging og prosjektering inkludert (eks MvA).

    Kortreiste masser og gjenbruk

    Prosjektet har utnyttet store mengder kortreiste masser langs traseen. Det er brukt stein og grus fra veglinja til oppbygging av vegen og til å produsere asfalt lokalt med et mobilt asfaltverk. Asfalt som er fjernet fra gamle E6 er også gjenbrukt i ny asfalt. Løsmasser som ikke kunne brukes til bygging er i stor grad brukt til å jevne ut skråninger til et trafikksikkert sideterreng.

    – Kortreiste masser og gjenbruk gir mindre transport og lavere utslipp . Det er bra for både økonomi og miljø, påpeker Johnsen.

    Grong-Nordland grense

    I Nasjonal transportplan (NTP) 2022–2033 er E6 Grong–Nordland grense prioritert som et langt utbedringsprosjekt på 94 kilometer til en beregnet kostnad på 3 milliarder kroner. Da er ikke Fjerdingen–Grøndalselv regnet inn.

    To åpninger tre strekninger: Strekningene som åpnes fredag 18. oktober er markert med rødt. Legg merke til at parsellen i nord egentlig er delt i to. E6 Trøndelag grense-Majahaugen (4,1 km) og E6 Flyum-Lille Majavatn (6,7 km). Forenklet til E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn. Foto: Illustrasjon Statens vegvesen

    Nøkkelord

    Kontakter

    Bilder

    Fra åpningen av Innlandsvegen (rv.50 Grong-Mosjøen) 6. august 1924. Rund bordet sitter f.v.: J. Funder, Sjef Helgeland vegavdeling, F. Lyng, avd. ing. Vegdirektoratet, P. Ravlo, disp. Fylkesbilane Steinkjer, H.B. Guldahl, fylkesmann Nord-Trøndelag, A. Korsbrekke, overingeniør N Trøndelag, E. Clausen, amtsveterinær, O.T. Olsen, politimester i Helgeland. Stående f.v.: W. Paulsen, (sønn av E Paulsen) N. Mjåvatn, ordfører i Vefsn, E. Paulsen, Skyssstasjon Fellingfors, O. Tustervatn, ordfører i Hattfjelldal, B. Laksfors, Skysstasjon Laksfors, A. Skoksås, lærer og poståpner Grane, , L. Moe,gårdbruker Vefsn, ukjent.
    Fra åpningen av Innlandsvegen (rv.50 Grong-Mosjøen) 6. august 1924. Rund bordet sitter f.v.: J. Funder, Sjef Helgeland vegavdeling, F. Lyng, avd. ing. Vegdirektoratet, P. Ravlo, disp. Fylkesbilane Steinkjer, H.B. Guldahl, fylkesmann Nord-Trøndelag, A. Korsbrekke, overingeniør N Trøndelag, E. Clausen, amtsveterinær, O.T. Olsen, politimester i Helgeland. Stående f.v.: W. Paulsen, (sønn av E Paulsen) N. Mjåvatn, ordfører i Vefsn, E. Paulsen, Skyssstasjon Fellingfors, O. Tustervatn, ordfører i Hattfjelldal, B. Laksfors, Skysstasjon Laksfors, A. Skoksås, lærer og poståpner Grane, , L. Moe,gårdbruker Vefsn, ukjent.
    Ukjent fotograf/ Norsk vegmuseum, Statens vegvesen
    Last ned bilde
    Chandler 7-seter på Rv.50 Grong-Mosjøen. Dette var en kostbar bil og trolig brukt som rutebil.
    Chandler 7-seter på Rv.50 Grong-Mosjøen. Dette var en kostbar bil og trolig brukt som rutebil.
    Foto: Ukjent fotograf/ Norsk vegmuseum, Statens vegvesen
    Last ned bilde
    Buss og sjåfør avbildet på ferge ved Nes i Namsen på riksveg 50 i Grong (Harran). Bussen tilhører Solid busselskap i Mosjøen. Bussens registreringsnr. W4 og sjåføren er Arthur Tetmo.
    Nes ferge på riksveg 50 i Grong (Harran). Bussen tilhører Solid busselskap i Mosjøen. Bussens registreringsnr. W4 og sjåføren er Arthur Tetmo.
    Bildet er utlånt av Trygve Ystgård, repro: Sætran foto, Hamar/ Norsk vegmuseum, Statens vegvesen
    Last ned bilde
    E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn er nest siste puslebit i gigantprosjektet E6 Helgeland. Her sett fra Nordlandsporten ved fylkesgrensa.
    E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn er nest siste puslebit i gigantprosjektet E6 Helgeland. Her sett fra Nordlandsporten ved fylkesgrensa.
    Statens Vegvesen
    Last ned bilde
    En del av E6 Fjerdingen-Grøndalselv med nybygd 90-sone til lav pris. Namsen til høyre i bildet. Vegen er en del av det store utbedringsprosjektet E6 Grong-Nordland grense.
    En del av E6 Fjerdingen-Grøndalselv med nybygd 90-sone til lav pris. Namsen til høyre i bildet. Vegen er en del av det store utbedringsprosjektet E6 Grong-Nordland grense.
    Statens vegvesen
    Last ned bilde
    o åpninger tre strekninger: Strekningene som åpnes fredag 18. oktober er markert med rødt. Legg merke til at parsellen i nord egentlig er delt i to. E6 Trøndelag grense-Majahaugen (4,1 km) og E6 Flyum-Lille Majavatn (6,7 km). Forenklet til E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn.
    To åpninger tre strekninger: Strekningene som åpnes fredag 18. oktober er markert med rødt. Legg merke til at parsellen i nord egentlig er delt i to. E6 Trøndelag grense-Majahaugen (4,1 km) og E6 Flyum-Lille Majavatn (6,7 km). Forenklet til E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn.
    Statens vegvesen
    Last ned bilde

    Lenker

    Om Statens vegvesen

    Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

    Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

    Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

    Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

    I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

    Besøk vårt presserom
    World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye