Rottefella

Rottefella med nok en patentseier i Oslo tingrett

En fersk dom fra Oslo tingrett slår fast at den internasjonale sportsutstyrsgiganten Amer Sports, som står bak merkene Atomic og Salamon, nok en gang har krenket Rottefellas patentrettigheter.

Den nye dommen slår fast at Amer Sports forbys å selge eller markedsføre bindingsystemene Shift og Shift Race. Dette innebærer at forhandlere ikke får selge eller markedsføre Atomic- eller Salomon-ski som har dette systemet.

– Det er skuffende at Salomon og Atomic fortsatt ikke tar ansvar for sine handlinger og konsekvensene de har fått, sier partner Halvor Manshaus i advokatfirmaet Schjødt, som har ført saken for Rottefella.

– Denne saken har pågått i årevis i rettssystemet, der domstolene gjentatte ganger har konkludert med at Salomon og Atomic har krenket Rottefellas patentrettigheter. I den ferske dommen er Oslo tingrett svært tydelig og omtaler saken som et grovt uaktsomt patentinngrep og sterkt klanderverdig opptreden, sier Manshaus.

– Nå får salgs- og markedsføringsforbudet konsekvenser for både profesjonelle utøvere og forhandlere. Rottefella har flere ganger invitert til dialog, men det har blitt avvist. Det er fortsatt mulig å finne en løsning på saken, men da må Salomon og Atomics eier være villige til å snakke med Rottefella.

I en dom fra en lignende sak i 2023 nedla Borgarting lagmannsrett et salgs- og markedsføringsforbud for Amer Sports bindingssystem “Shift-in”. Dette kom som følge av patentbrudd overfor Rottefella. Nå må trolig tusenvis av skipar, der bindingssystemet er en integrert del av skiene, fjernes fra butikkhyllene kort tid før den viktige vintersesongen.

Torstein Myklebostad, administrerende direktør i Rottefella, uttrykker stor sympati med alle som blir berørt av denne dommen, spesielt profesjonelle utøvere i en kritisk sesongoppkjøring og en hardt presset sportsbransje.

– Denne typen usikkerhet er det siste både bransjen og utøverne trenger. Vi beklager de ulemper situasjonen medfører, men ansvaret ligger helt og holdent hos Salomon og Atomic.

– Gjennom mange år har Rottefella utviklet unike produkter som øker gleden ved sports- og fritidsaktiviteter. Denne typen innovasjon krever store investeringer over tid. For å kunne fortsette denne utviklingen er det avgjørende at våre patenter og oppfinnelser beskyttes mot kopiering fra utenlandske aktører, sier Myklebostad.

Dommen i Oslo tingrett ble avsagt torsdag 10. oktober, og ankefristen er én måned.

Fakta om Rottefella MOVE bindingssystem

• Rottefella MOVE gjør det mulig å flytte bindingen på en rask og enkel måte uten å ta av deg skiene. Dette gir bedre skiopplevelser og -prestasjoner.

• På klassiske ski (smøre- og felleski) gjør Rottefella MOVE det mulig å enkelt flytte bindingen for bedre feste og glid.

• På skøyteski gjør Rottefella MOVE det mulig å enkelt flytte bindingen for optimale ski under alle forhold.

• Systemet består også av en monteringsplate som permanent limes på skien og en utskiftbar skinne for ulike låse og flytte mekanismer

Rottefella MOVE
Torstein Myklebostad, adm.dir. i Rottefella
Torstein Myklebostad, adm. dir. i Rottefella

Om Rottefella

• Etablert i Oslo i 1927 av Bror With.

• Holder til på Kjellstad i Lier.

• Omsatte i 2023 for 96 millioner kroner. Har ca. 45 ansatte.