Dette er KI-spørsmålene ledere vil ha svar på

Her får du svarene som gjelder nå, men kanskje ikke neste år.

Caspar Lund, leder for kunstig intelligens i Sopra Steria.
Caspar Lund, leder for kunstig intelligens i Sopra Steria. Foto: Sopra Steria

Kunstig intelligens kan sette fart på utviklingen av tjenester i en skala som ikke har vært sett siden den industrielle revolusjonen. Og vi har bare sett starten. Utviklingen skjer fort, og spørsmålene er mange. En ny rapport fra Sopra Steria-gruppen  viser hva ledere i flere europeisk land lurer på, når det kommer til kunstig intelligens.

– Det gjelder for norske ledere å ta grep nå, for å unngå å bli hengende etter, sier Caspar Lund, leder for kunstig intelligens i Sopra Steria.

Konsulentselskapet jobber med store private og offentlige virksomheter, og sitter tett på ulike problemstillinger som diskuteres av ledere i flere land. Blant annet knyttet til kunstig intelligens.

– Vi ser at mange av spørsmålene vi får knyttet til kunstig intelligens går igjen hos ledere i flere virksomheter. Derfor har KI-eksperter i Sopra Steria-gruppen svart ut spørsmålene i en egen rapport vi håper er nyttig for ledere i ulike sektorer, sier Lund.

KI-spørsmål fra ledere

Spørsmålene i rapporten kommer fra samtaler med ulike ledere i både private og offentlige virksomheter i flere land.

Er KI bare en hype? Hvordan setter vi sammen et effektivt KI-team? Trenger man egentlig en Chief AI Officer (CAO), og må virksomheten ha en KI-strategi for å komme i gang? Og ikke minst, hvordan gjøre dataene klare for KI, og hva er beste praksis for å skalere KI?

– KI-landskapet forandrer seg raskt, så svarene vi kommer med i denne rapporten har en relativt kort levetid. Derfor vil vi komme med oppdaterte versjoner i takt med KI-utviklingen, sier Lund.

5 KI-råd til ledere

Akkurat nå er det særlig fem råd norske ledere bør merke seg:

1. Sett KI på dagsorden og utfordre lederteamet ditt til å utforske potensialet til å bli mer effektive og innovative ved hjelp av kunstig intelligens.
  2. Behandle og administrere data som en verdifull ressurs, akkurat som økonomiske ressurser. Dette inkluderer både personopplysninger, forretningskritisk informasjon og markedssensitiv informasjon.
  3. Sørg for at det blir etablert gode retningslinjer for etisk, ansvarlig og sikker bruk av KI, og vær oppdatert på alle KI-regelverk.
  4. Invester i KI-opplæring! Oppmuntre til å få kunnskap om KI og til å utstyre både ledere og ansatte med den samme kunnskapen.
  5. Erkjenn at KI påvirker sikkerhetstruslene til virksomheten. Sørg derfor for at sikkerhetsstrategien oppdateres jevnlig, etter hvert som KI-landskapet utvikles.