Den norske troppen til Special Olympics World Winter Games er klar

25 utøvere skal representere Norge i Special Olympics World Winter Games i Torino fra 8. til 15. mars 2025.

Alpint er én av idrettene Norge skal konkurrere i under Special Olympics World Winter Games i Torino 2025. Christian Haukeli

Special Olympics World Games er verdens største idrettsarrangement for mennesker med utviklingshemming. Lekene i Torino blir de 17. lekene i rekken av Special Olympics World Games.

Den norske delegasjonen består av utøvere fra fem idretter. De 25 utøverne kommer fra idrettene langrenn, alpint, truger, dans og kortbane.

– Norges idrettsforbund vil gratulere alle våre utøvere med uttaket til Special Olympics World Winter Games 2025. Vi gleder oss til å følge dem! Det er virkelig imponerende å se hva utøverne og deres støtteapparat får til – og den idrettsgleden de viser på trening og i konkurranser, sier idrettspresident Zaineb Al-Samarai.

Skal være plass til alle

Telenor, som er offisiell samarbeidspartner til Special Olympics Norge, gleder seg også stort til lekene i Torino.

– «Fra bredde til topp» er en del av vår sponsorstrategi. I dette ligger det at idretten skal ha plass til alle. Derfor bruker vi store ressurser på barn og unge i samarbeidsavtalene med idretten. En naturlig del av samarbeidet med Norges idrettsforbund er idrett for mennesker som har en utviklingshemming, sier Rita Skjærvik, EVP People, Sustainability & External Relations i Telenor ASA .

Idrettspresident Zaineb Al-Samarai er takknemlig for støtten fra Telenor og innsatsen selskapet legger ned for å utvikle tilbudet for utøvere som har en utviklingshemming.

– Idretten er et sted å høre til for alle, og det er fantastisk å se hvordan idrettsorganisasjonen sammen med våre samarbeidspartnere stadig utvikler et bedre idrettstilbud for utviklingshemmede. Dette er akkurat det NIF vil med idretten. Vi vil gjøre norsk idrett enda bedre. For enda flere, på alle nivåer. Vi gleder oss til å følge med og ønsker våre norske utøvere lykke til i forberedelsene frem mot mesterskapet i Torino, avslutter idrettspresidenten.

Disse skal representere Norge:

Alpint

• Peder Palmstrøm Hald – Fana IL