Professor emerita Liv Kari Drolsum tildelt Synsforskningsprisen 2024

For første gang i historien ble Synsforskningsprisen delt ut i regi av Blindeforbundet. Utdelingen fant sted på Ullevål sykehus under markeringen av Verdens synsdag, 10. oktober 2024. Prisen ble tildelt professor emerita Liv Kari Drolsum for hennes unike bidrag innen synsforskning.

Professor Liv Kari Drolsum- prisvinner av synsforskningsprisen 2024
Professor Liv Kari Drolsum

Blindeforbundet arbeider for samfunnsmessig likestilling, forebygging og behandling av synstap, samt formidling av kunnskap om svaksynte og blindes situasjon. Forskning på disse områdene har vært samlet under begrepet "synsforskning", og prisen anerkjenner innsatsen til forskere som har gjort betydningsfulle fremskritt på dette feltet.

Hedring av fremragende forskning

Vi ønsket å hedre forskere og forskningsmiljøer som har vist ekstraordinær innsats og oppnådd viktige gjennombrudd innen synsforskning på nasjonalt nivå, sier generalsekretær i Blindeforbundet, Per Inge Bjerknes. Liv Kari Drolsum er et lysende eksempel på dette. Hennes arbeid har ført til viktige innovasjoner som har hatt direkte innvirkning på behandlingsmetoder og pasientomsorg.

Et liv dedikert til synsforskning

Professor emerita Liv Kari Drolsum er spesialist i oftalmologi, MD, PhD, og har gjennom sin karriere bidratt til en betydelig forbedring av synskirurgi, spesielt innen hornhinnekirurgi. Hennes forskning har resultert i mange viktige publikasjoner i anerkjente tidsskrifter, og hennes arbeid med Norsk Hornhinnebank har fått stor anerkjennelse.

Den omfattende kunnskapen og ekspertisen hun har opparbeidet seg, har hun på en forbilledlig måte delt gjennom undervisning av medisinstudenter og leger, samt som forsker, veileder, professor og foredragsholder både nasjonalt og internasjonalt, sier Bjerknes.

Takknemlig for anerkjennelsen

Et område Drolsum har forsket på, er effekt av tidlig operasjon hos spedbarn som er født med grå stær hvor en kunstig linse settes inn i øyet. Et prosjekt også Blindeforbundet har støttet.

Jeg er både overrasket, beæret og svært takknemlig, sier den nyutnevnte prisvinneren, Liv Kari Drolsum og fortsetter:

Det har vært mange forskningsprosjekter gjennom årene, og jeg er spesielt glad for at prisen går til klinisk forskning, da dette er et felt som har direkte betydning for pasientenes livskvalitet. Jeg vil takke Blindeforbundet og deres fagråd for denne ærefulle anerkjennelsen.

Synsforskningsprisen er et viktig steg i å løfte frem forskning som forbedrer synshelse og pasientbehandling, og Drolsums arbeid har satt varige spor som kommer både pasienter og fremtidige forskere til gode.

Fakta: Norges Blindeforbunds forskningsfond

Over hele verden foregår det forskning knyttet til synsutfordringer. Norges Blindeforbund bidrar økonomisk til noe av denne forskningen.

Forskningsfondet forvaltes av et fagråd som tildeler støtte til prosjekter som bidrar til å fremme:

a)  Forebygging og behandling av øyesykdommer og synstap.
b)  Gode levekår, samfunnsmessig likestilling og sosial deltagelse ved synstap.
c)  Psykisk helse, livskvalitet og mestring ved synstap.
d)  Utvikling av ny teknologi relatert til synstap.
e)  Synsrehabilitering og habilitering.
f)   Formidling av forskningsresultater av vesentlig betydning for svaksynte og blinde.

Drolsum og Bjerknes  2024
Drolsum og Bjerknes 2024
Synsforskningspris 2024 Synsforskningspris 2024 Fra venstre: Professor OUS Morten Moe, seksjonsleder i Blindeforbundet Sverre Fuglerud, seniorforsker OUS Agate Noer, professor II OUS Liv Drolsum, generalsekretær i Blindeforbundet Per Inge Bjerknes, forskningssjef i Blindeforbundet Inga Britt Kjellevold Haugen og professor II OUS Olav Kristianslund.
Professor Liv Kari Drolsum- prisvinner av synsforskningsprisen 2024
Professor Liv Kari Drolsum
Liv Kari Drolsum og Generalsekretær i Blindeforbundet Per Inge Bjerknes - utdeling av synsforskningsprisen 2024
Professor Liv Kari Drolsum og Generalsekretær i Blindeforbundet Per Inge Bjerknes

Om oss

Statsbudsjettet fører til økt digitalt utenforskap. Aksepterer du å gi fra deg koden til bankkortet?8.10.2024 14:30:49 CEST | Pressemelding

Manglende satsing på kontroll med at nettsider, apper og automater er tilgjengelige, gjør at brudd på regler om diskriminering ikke får konsekvenser. Bevilgningene til tilsynet for universell utforming av IKT må styrkes betraktelig. Når man i tillegg somler med å innføre regelverk som stiller krav til produsentene, øker utenforskapet. Som at blinde ikke får brukt betalingsterminaler.