Hansa Borg & Solera Norge

Radler ringer inn førjulstiden

Alkoholfrittkategorien har hatt en enorm vekst på over 26 prosent de siste fire ukene*. Så langt i år har markedet vokst med 13 prosent, noe som bekrefter at alkoholfritt øl er i vekst. Det er hovedsakelig radler som driver denne veksten. Radler er i løpet av få år blitt det nest største segmentet i klasse A, med en andel på så mye som 18,9 prosent.

Clausthaler Christmas Radler er en spennende nyhet for alle som ønsker en alkoholfri juledrikk. Radleren består av 50 prosent alkoholfritt øl og 50 prosent tranebær- og kaneldrikk. Dette gir en herlig kombinasjon av lett ølsmak, fruktig tranebær og et hint av varm kanel. Radleren passer både til maten og alene, og vi har tro på at den vil bli en ny favoritt i julehøytiden.

– Juleradleren er et resultat av vårt kontinuerlige arbeid med å tilby forbrukerne nye og spennende smaksopplevelser. Med sin unike smakskombinasjon er Clausthaler Christmas Radler et perfekt valg for de som ønsker å nyte en forfriskende og smakfull alkoholfri drikk i julehøytiden, sier merkevaresjef June Vorraa.

Optimalisering og «sober curious»
«Sober curious» er en relativt ny, populær drikketrend blant de unge, som inviterer til et mer bevisst forhold til alkohol og en sunnere livsstil. Å være «sober curious» innebærer å være mer bevisst på sitt eget alkoholkonsum uten nødvendigvis å ta fullstendig avstand fra alkohol. Det handler om å være oppmerksom på egne drikkevaner og selv å velge når og om man vil drikke, uten å la seg påvirke av sosiale forventninger om å drikke alkohol, for eksempel på fest.

Ifølge UNG 2024-rapporten* gjennomført av Opinion tidligere i år, er “Optimalisering av sitt beste selv” en tilsvarende trend vi ser blant unge i Norge i dag. Her rapporteres det at trenden handler om både fysisk og psykisk velvære. Dette henger sammen med totalt sett å opprettholde en sunnere livsstil.

– Hansa Borg & Solera Norge jobber aktivt med å tilby gode alkoholfrie drikkeopplevelser, i tråd med våre No/Lo-mål. Vi er positive til det vi opplever som økt refleksjon rundt redusert alkoholkonsum blant unge. Dette ser vi også i sosiale medier, hvor flere kjente personer deler sine erfaringer rundt det å kutte alkoholmengden eller erstatte alkoholen med gode alkoholfrie alternativer, sier leder for kommunikasjon og bærekraft, Stina Kildedal-Johannessen.

FAKTA:

Radler har fått godt fotfeste i Norge og består av en blanding av øl og brus, som et friskt og lettdrikkelig alkoholfritt alternativ.

Clausthaler Christmas Radler har alkoholstyrke 0,3 %. Øl som inneholder under 0,7 volumprosent alkohol regnes som alkoholfritt i Norge.

*Nielsen Volume Sales W38

Last ned bilde
Leder kommunikasjon og bærekraft i Hansa Borg & Solera Norge, Stina Kildedal-Johannessen
Foto: Mariann Hillestad
June Vorraa, merkevaresjef Clausthaler, Hansa Borg & Solera Norge
Foto: Hansa Borg & Solera Norge

Om Hansa Borg & Solera Norge

Hansa Borg & Solera Norge ønsker å være DET FORETRUKNE VALGET innenfor drikkevaresegmentene. Vi utfordrer status quo ved å gjøre det bedre hver dag på en morsom, smidig og bærekraftig måte, og skaper gode og hyggelige øyeblikk for våre forbrukere. Hansa Borg & Solera Norge har en ledende markedsposisjon innen drikkevarer i Norge og har vært blant de mest innovative aktørene innenfor segmentet de siste årene. Selskapet, som er en del av Royal Unibrew, er representert innenfor samtlige drikkevarekategorier i Norge.

Følg pressemeldinger fra Hansa Borg & Solera Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Hansa Borg & Solera Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Hansa Borg & Solera Norge