Statsbudsjettet fører til økt digitalt utenforskap. Aksepterer du å gi fra deg koden til bankkortet?

Manglende satsing på kontroll med at nettsider, apper og automater er tilgjengelige, gjør at brudd på regler om diskriminering ikke får konsekvenser. Bevilgningene til tilsynet for universell utforming av IKT må styrkes betraktelig. Når man i tillegg somler med å innføre regelverk som stiller krav til produsentene, øker utenforskapet. Som at blinde ikke får brukt betalingsterminaler.

Betalingsterminal med touchskjerm
Når betalingsterminalen ikke gir deg mulighet til å taste koden selv, samtidig som stadig færre ønsker å ta imot kontantene dine, blir det vanskelig å betale for seg. Norges Blindeforbund

- Jeg synes at Regjeringen viser manglende forståelse for hvordan det er å bli utestengt fra samfunnet. Regjeringens politikk stenger oss ute fra digitaliseringen, sier Terje Andre Olsen, forbundsleder i Norges Blindeforbund.

Et statsbudsjett uten satsing på universell utforming

I forrige uke la regjeringen frem digitaliseringsstrategien der de lovet en økt satsing på universell utforming. I årets statsbudsjett er det kun videreføring av bevilgningene til «Tilsynet for universell utforming av IKT» med en prisjustering. Dette står i grell kontrast til manglene som vi møter i samfunnet og satsingen som ble presentert i digitaliseringsmeldingen.

Tilsynet for universell utforming av IKT utfører tilsyn og gir veiledning om universell utforming av IKT for offentlige og private aktører. Dette er viktig for å sørge for at nettsider og apper blir slik at flest mulig kan bruke dem.

I praksis medfører mangel på universell utforming at mange ikke kan bruke digitale tjenester, og at de blir vanskeligere å bruke for alle, sier Olsen.

Blinde gir fra seg koden til bankkortet

Et EU-direktiv, European Accessibility Act, ble vedtatt i 2019. Dette skal tre i kraft i 2025. Det var på høring i 2021 og er stilt i bero av Regjeringen i påvente av avklaringer.

Denne unnlatelsen gjør at svaksynte og blinde har blitt tvunget til å gi fra seg koden til bankkortet sitt fordi det benyttes betalingsterminaler som man må se for å bruke, sier Olsen.

Dagens regelverk gjør at man må kontrollere og reagere på hvert enkelt sted som bruker utilgjengelige betalingsterminaler.

-Det nye regelverket gjør det forbudt å selge disse, og alle restauranter og andre steder kan være tryggere på at betalingsterminalene de kjøper eller leier virker, også for oss som ikke ser. Det kan de ikke være i dag.

Betalingsterminal med touchskjerm
Terje Andre Olsen foran en murvegg med grafitti
Jeg synes at Regjeringen viser manglende forståelse for hvordan det er å bli utestengt fra samfunnet. Regjeringens politikk stenger oss ute fra digitaliseringen, sier forbundsleder Terje Andre Olsen.
Norges Blindeforbund Norges Blindeforbund

Om oss