- Uforståelig budsjettkutt
I forslaget til statsbudsjett for 2025 kutter regjeringen nærmere 5 millioner i Helsedirektoratets markedsføringsmidler knyttet til folkehelse. – I en mediehverdag med så mye feilinformasjon og konspirasjonsteorier om kosthold og helse er det helt feil strategi av regjeringen å kutte i midlene. Forbrukerne trenger mer, ikke mindre, saklig informasjon om hva som bør inngå i et sunt kosthold, mener NHO Mat og Drikke
Helsedirektoratet lanserte i august 2024 nye kostråd som skal bidra til å bedre folkehelsen. –Både før og etter lanseringen har det vært det vært stilt spørsmål ved både utviklingen av og kunnskapsgrunnlaget for rådene, ikke minst fra aktører med varierende faglig tyngde og til dels klare kommersielle interesser, sier Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke.
Brubakk sier at mat -og drikkeprodusentene opplever å stå i en spagat mellom å utvikle produkter i tråd med myndighetenes kostråd og å følge forbrukerne som tidvis villedes av aktører som er uenige i helsemyndighetenes anbefalinger. - Når regjeringen nå foreslår å redusere midlene til kommunikasjon om levevaner og helse til Helsedirektoratet fra 26,5 millioner kroner i 2024 til 21, 9 millioner kroner, frykter vi at myndighetene vil bli satt sjakk matt i kampen om å nå frem til forbrukerne med faktabasert kostholdsinformasjon. Det er svært uheldig. Tvert imot burde kommunikasjon om myndighetenes nye kostråd vært betydelig styrket, sier Brubakk.
Kontakter
Ingunn Storetvedt EriksenDirektør kommunikasjon og markedNHO Mat og Drikke
Tel:48137234Tel:48137234ingunn.eriksen@nhomd.noNHO Mat og Drikke
NHO Mat og Drikke er en medlemsstyrt og partipolitisk uavhengig arbeidsgiver- og næringspolitisk organisasjon for bedrifter i mat-, drikke- og bionæringen. Foreningen ble etablert i 2015 etter en sammenslåing av de to organisasjonene NHO Mat og Landbruk og tidligere NHO Mat og Drikke.
NHO Mat og Drikke organiserer mer enn 1.800 virksomheter over hele Norge. Medlemsbedriftene sysselsetter nærmere 40.000 ansatte og arbeider innenfor mat- og drikkeproduksjon, skogbruk og tjenesteyting.
NHO Mat og Drikke ivaretar medlemsbedriftenes behov for forutsigbare og konkurransedyktige politiske rammevilkår overfor nasjonale politiske myndigheter og internasjonale organer som EU og WTO. I tillegg ivaretar NHO Mat og Drikke medlemsbedriftenes interesser i de årlige tarifforhandlingene og gjennom det løpende arbeidet med lokale forhandlinger, tvistebehandlinger, juridisk rådgivning, bistand i enkeltsaker og kompetanseutvikling.

Følg pressemeldinger fra NHO Mat og Drikke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NHO Mat og Drikke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NHO Mat og Drikke
Generasjonsskifte truer norsk matberedskap22.8.2025 08:37:32 CEST | Pressemelding
Matbransjen står foran et omfattende generasjonsskifte, men altfor få unge velger utdanning i matproduksjon til å fylle tomrommet. Det truer norsk matberedskap, advarer Bondelaget, NNN og NHO Mat og Drikke.
Grensehandelen fortsetter å vokse – nær en milliard i måneden12.8.2025 08:10:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn bruker i snitt en knapp milliard kroner på grensehandel hver måned. NHO Mat og Drikke fatter ikke hvorfor myndighetene ikke gjør noe for å bremse utviklingen.
-Handlingslammelse gir fortsatt vekst i grensehandelen13.5.2025 08:33:43 CEST | Pressemelding
-Hvordan regjeringen trodde den kunne klare å redusere grensehandelen uten å løfte en finger, er uforståelig. Hurdalsplattformens løfte om å sette inn tiltak for å redusere grensehandelen er ikke fulgt opp. Resultatet ser vi nå i form av stadig økende grensehandel, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.
Markedsføringsforbud: -Vestre roter det til25.4.2025 15:58:26 CEST | Pressemelding
-Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre kunne valgt å bygge videre på at det er bred enighet om at barn skal ha god beskyttelse mot markedsføring. Istedenfor har han valgt å innføre en inngripende, uklar og forvirrende regulering, som kombinert med en trussel om høye gebyrer, i realiteten vil fungere som et markedsføringsforbud for en rekke produkter til alle aldersgrupper, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke om regjeringens nye markedsføringsforbud.
-Unnlatelsenes pris11.2.2025 08:12:12 CET | Pressemelding
-Tapt omsetning og skatteinntekter på norsk side av grensen er prisen å betale for at regjeringen har unnlatt å følge opp egne lovnader i Hurdalsplattformen, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke i en kommentar til de nye grensehandelstallene som SSB la frem tirsdag 11. februar.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom