ASKO med verdens første regionale BEV
ASKO blir verdens første kunde som tar i bruk den nye generasjonen BEV Regional elektriske lastebiler fra Scania. Med mer krefter, lengre rekkevidde og større totalvekter åpner det seg helt nye muligheter for fossilfrie transporter.

De nye elektriske lastebilene fra Scania skal tas i bruk av ASKO-selskap over hele landet, og de vil være viktige for at ASKO skal nå sitt mål om fossilfri transport innen utgangen av 2026.
Det er ikke første gang ASKO tar i bruk ny og miljøvennlig teknologi. Selskapet var også først ute med forrige generasjon elektriske Scania-lastebiler. De siste årene har ASKO anskaffet nærmere 80 elektriske lastebiler fra Scania. Disse bilene går i full drift og sørger for utslippsfrie leveranser til ASKO sine dagligvare- og serveringskunder over store deler av landet.
Pioner
ASKO har som ambisjon å være bærekraftig og klimanøytral og har mål om å ha fossilfri transport innen 2026. Allerede i 2024 tar selskapet sikte på å ha fossilfrie leveringer i Osloregionen. ASKO har vært pioner i det grønne skiftet i Norge og skal fortsatt være i front på å bruke ny teknologi for å kutte utslipp fra egen transport. ASKO tok tidlig i bruk elektriske lastebiler, og allerede i 2016 ble Norges første elektriske lastebil satt i drift for å høste erfaringer.

- Det er gledelig og viktig at bilteknologien kontinuerlig utvikles, slik at vi kan sette enda flere fossilfrie biler i drift. ASKO ønsker å være i front på det grønne skiftet innen lastebiltransport i Norge, og de nye bilene fra Scania bidrar sterkt til det, sier Tore Bekken, administrerende direktør i ASKO NORGE.
Nye kapasiteter og muligheter
De nye Scania BEV Regional som nå skal rulle på norske veier, skal erstatte biler med fossilt drivstoff. De nye bilene er av typen Scania 45R med 450 kW (610 hestekrefter) i kontinuerlig effekt. Drivlinjen består av tre elmotorer som er bygget sammen med en sekstrinns automatisert girkasse. Batteripakken er Scanias største kombinasjon med en brutto kapasitet på 624 kWh.

Lastebilene som kommer nå i første leveranse, er bygget på normalchassis med 5,35 meter i akselavstand med styrbar boggiaksling. Disse skal trekke toakslede tilhengere som ASKO bruker med mange av sine biler. Med denne kombinasjonen oppnås en tillatt totalvekt på 44 tonn.
Det er svenske SKAB som leverer påbygget til bilene, mens Zepro leverer bakløfterne. Kjølemaskinen er det ThermoKing som leverer i samarbeid med Frigoblock.
Lange ruter
I en oppstartsfase vil ASKO sin første BEV Regional benyttes på de lengste rutene i indre Østfold som frem til nå har krevd lading underveis. På sikt skal også de lengste rutene, som er fra Vestby til Kragerø, kjøres med de nye BEV Regional lastebilene med tilhenger. Den 300 kilometer lange ruten skal kunne kjøres uten å lade under turen.

ASKO og Norsk Scania har hatt et tett samarbeid siden 2002.
- Scania er stolte og glade over å kunne levere de aller første Regionale BEV-ene i verden til ASKO. Vårt forhold har vært drivende for både Scania og ASKO i alle disse årene, sier Frode Neteland, adm.dir. i Norsk Scania.
Store vekter
Scanias nye regionale BEV kan leveres med både R- og S-hytte som gir sjåføren den beste kjørekomforten i markedet. De er også lansert i 4x2 og 6x2 akselkombinasjoner og er godkjent for 64 tonns totalvekt. Scania regional BEV kan lade med inntil 375 kW i ladehastighet.
DETTE ER ASKO:
ASKO har tradisjoner for leveranser av mat tilbake til 1866 og er i dag en moderne logistikkbedrift med over 4.000 ansatte i 13 regionale ASKO-selskaper. ASKO er engrosvirksomheten til Norges ledende handelshus, NorgesGruppen, og leverer til både dagligvare- og serverings markedet. ASKO leverer til bl.a. Kiwi, Spar, Joker, Eurospar, Meny, Bunnpris, Deli de Luca, Mix, Shell, Esso og Best, samt til hoteller, restauranter, kafeer, kantiner, fastfood, sykehus og offentlig virksomhet. ASKO investerer i moderne lagre, transportmateriell og teknologi for å skape en mest mulig effektiv verdikjede fra produsent til kunde.
KONTAKTPERSONER:
ASKO:
Anders Korneliussen
Direktør ASKO ØST
Tlf. +47 977 79 233
E-post: anders.korneliussen@asko.no
NORSK SCANIA:
Frode Neteland
Adminisrerende direktør Norsk Scania
Tlf. +47 970 32 632
E-post: frode.neteland@scania.com
Nøkkelord
Kontakter
John LauvstadDirektør kommunikasjon, branding og bærekraft.
Tel:+47 22064500Tel:+47 90684523john.lauvstad@scania.comBilder
Om Norsk Scania
Norsk Scania er i dag Norges største egeneide forhandlerkjede av tunge kjøretøy og en ledende aktør i transportbransjen. Selskapet har mer enn 1250 ansatte fordelt på 48 servicepunkter, hvor hovedtyngden er knyttet til servicemarkedet. I 2023 solgte selskapet transportløsninger for 7 milliarder kroner. Som datterselskap av det svenske selskapet Scania CV AB representerer vi alle deres produkter; lastebiler, busser, motorer og servicemarkedstjenester i det norske markedet. Globalt har Scania over 50.000 ansatte i omtrent 100 land, noe som gir grenseløse muligheter i en spennende bransje.
Følg pressemeldinger fra Norsk Scania
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Scania på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk Scania
Scania lanserer større busser på strøm16.4.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Scania utvider produktrekken av batterielektriske busser med et treakslet alternativ med laventre. Den får både ny e-maskin og ny infrastruktur for hurtiglading.
Scania har kjøpt Northvolts industri divisjon14.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Scania styrker offroad-elektrifiseringen med oppkjøp av Northvolt Systems industrielle divisjon. Selskapet vil være en partner til Scania Power Solutions.
"Norsk” gassbil stilles ut på Bauma4.4.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
En av lastebilene som Scania stiller ut på anleggsmessen Bauma i München, har norske kunder allerede fått stifte bekjentskap med under Scania Winter.
Tester elektrisk Scania på Hardangervidda2.4.2025 14:00:25 CEST | Pressemelding
HARDANGERVIDDA: Statens vegvesen er sammen med Presis Vegdrift i gang med et banebrytende pilotprosjekt. De utprøver hvordan en elektrisk brøytebil fungerer på en av Norges lengste og høyeste fjelloverganger.
Feiebil på biogass2.4.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
GRØNT ALTERNATIV: C. Grindvold AS har sammen med Norsk Scania bygd en av de første feiebilene i Norge med komprimert biogass (CBG) som drivstoff.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom