Vinterdekktest: - Finn dekkene som passer din hverdagsreise

NAF-magasinet Motors vinterdekktest bekrefter at det er umulig å lage vinterdekk som er best under alle føreforhold. - Det er viktig å ikke stirre seg blind på dekkene som vinner testen. Sjekk deltestene og finn dekk som passer best til det føret du kjører på i hverdagen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Dekkene som gjør det best i testen er de dyrere dekkene. Pris og sikkerhet går hånd i hånd. Niklas Carle

I dekkverdenen er det de piggfrie vinterdekkene som er de mest avanserte produktene. De skal håndtere stålis, snødekke, våte veier og tørr asfalt. Det er ingen av dekkene som er like gode på alle slags underlag.

- De tre dekkene som kom best ut av testen viser dette. Vinneren fra Goodyear er best på snø og asfalt. Nummer to fra Continental presterer jevnt bra, men gjør det dårlig i vannplaningstesten. Nummer tre fra Nokian er de beste dekkene på is og snø, sier Sødal.

Dette er grunnen til at NAF er opptatt av at folk velger dekk utfra de forholdene de kjører mest på gjennom vinteren. Det som er sikkert, er at prisen på dekkene sier noe om sikkerheten på veien.

- Dekkene som gjør det best i testen er de dyrere dekkene. Pris og sikkerhet går hånd i hånd, mener NAF-rådgiveren. - I motsatt ende av skalaen er billigdekket fra Greenmax som du bør styre unna når du skal ha nye vinterdekk til bilen, fortsetter han.

Pigg eller ikke pigg?

I testen av piggdekk hadde NAF-magasinet Motor også med et piggfritt dekk. Forskjellene mellom gode piggfrie dekk og piggdekk har blitt mindre med årene. Nokians piggfrie vinterdekk klarte seg overraskende bra på is og snø sammenlignet med piggdekkene.

- På  blankpolert is er fortsatt de beste piggdekkene bedre enn de beste piggfrie dekkene, men forskjellen er ikke så stor lenger, sier Nils Sødal. - Mer overraskende er det at det piggfrie vinterdekket gjorde det dårligere enn piggdekkene på både tørr og våt asfalt.

Lenker til testen

Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. (Foto: NAF)

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.