Vegvesenets nye superbil i Oslo-trafikken
Statens vegvesens nye vaktbil i Oslo er som en sveitsisk foldekniv – den har verktøy som gjør mannskapet i stand til å løse en mengde små og store vei- og trafikkproblemer i hovedstaden.

Vaktbilen til Statens vegvesen patruljerer veiene i hovedstaden 24/7 hele året og er viktig for trafikksikkerheten, beredskapen og trafikkflyten i Oslo.
Ingen andre byer i Norge har en slik vaktbil.
Vegvesenets vaktbil har vært i tjeneste for oslotrafikantene i mer enn 30 år. I det siste har Politiet bedt vaktbilen om hjelp med trafikken også utenfor Oslos grenser. Vaktbilens område er derfor utvidet til også å gjelde Asker og Bærum, samt strekningen ut til Tusenfryd og til Varemessa i Lillestrøm.
Ny, moderne vaktbil
Nye krav til trafikksikring har gjort at Statens vegvesen nå har anskaffet en moderne vaktbil med teknikk og funksjoner som bedrer sikkerheten for både trafikantene og, ikke minst, de som jobber på vaktbilen.
– Den nye vaktbil kombinerer moderne teknikk og hensyn til HMS for egne ansatte samtidig som den er liten og bevegelig i den tette trafikken. Bilen er blant annet utstyrt med ei støtpute bak som tåler å bli påkjørt i opptil 110 km/t. Den skal beskytte vaktbilsjåførene når de er ute på veien og jobber. I tillegg er det montert ei stor digital tavle bak på bilen med mulighet for å vise ulike symboler og skilt så trafikantene blir varslet om at det skjer noe på veien, forklarer seksjonssjef Dagmar Hoyer i Statens vegvesen.
Mannskapet på vaktbilen har opp mot 7 800 oppdrag i året bare på ulykker og hendelser. I tillegg ivaretar de flere andre oppgaver. I løpet av et år tilbakelegger de rundt 70.000 kilometer bare på Oslos riksveinett. Da er det viktig at de har en trygg arbeidsplass.
Vegtrafikksentralens øyne
Vaktbilen i Oslo har kontinuerlig kommunikasjon med Vegtrafikksentralen Øst.
– Den nye vaktbilen har kameraer som er koplet direkte opp mot Vegtrafikksentralen. Vegtrafikksentralen har på den måten bevegelige «øyne» i Oslo-trafikken. Vegtrafikksentralen kan også videresende bildemateriale direkte til Politiet når de trenger det, sier seksjonssjef Hoyer.
Hun legger til at den nye vaktbilen går på biogass.
– Det vil si at vårt CO2-utslipp er redusert til tilnærmet null. I tillegg er det ingen NOx-partikkelutslipp, og den nye bilen støyer mye mindre enn den gamle som gikk på diesel, sier hun.
En del av den store beredskapen
Vaktbilmannskapet bidrar med sin spesialkompetanse og kjentmannsfunksjon særlig til driften og sikkerheten i Oslos komplekse tunnelsystemer. Sammen med nødetatene er de en del av den store beredskapen på veinettet i hovedstaden.
De neste tre årene har de dessuten en viktig oppgave mens Ring 1 er stengt. Da har de ansvar for å inspisere og aktivere beredskapstraseen over Rådhusplassen og kan bistå i tidlig innsats ved en hendelse i tunnelsystemet.
Ellers løser mannskapet på vaktbilen mange små og store oppgaver i Oslo-trafikken.
– De bistår trafikanter og forhindrer eller reduserer køer. De sikrer ulykkessteder slik at ikke flere ulykker skjer. De sørger for best mulige omkjøringsveier fortest mulig og alltid i samarbeid med Vegtrafikksentralen. De hjelper trafikanter som får bilstopp, eller sørger for at gjenstander som ligger i vegen blir fjernet fortest mulig. Og mye mer, forteller Dagmar Hoyer i Statens vegvesen.
Fakta om Statens vegvesens nye vaktbil i Oslo
Den nye vaktbilen til Statens vegvesen er spesialbygd i samarbeid med Maur Bilpåbygg AS og Brødrene Dahl og leid ut av Norsk Trafikksikring AS.
Dette karakteriserer den nye vaktbilen:
- Biogassdrevet med tilnærmet null Co2-utslipp og ingen NOx-utslipp
- Kameraer montert foran og bak på bilen for å kunne følge med på trafikkbildet
- Kamera med monitor inni bilen koplet opp mot Vegtrafikksentralen som kan videresende bildemateriale til Politiet når de trenger det
- Nødnett/radio til Vegtrafikksentralen/Politiet
- Kollisjons-/støtpute godkjent for påkjørsel i inntil 110 km/t
- Moderne digital tavle bak på bilen med mulighet for ulike symboler/skilt
- Stort transportskap med innvendig, vertikal stige (stikker ikke ut i den andre kjørebanen som på andre skap)
- Elektrisk montert vinsj som løfter 500 kg på svingbar bom
- Kanner med drivstoff for å hjelpe de som kjører tomt og få dem fortest mulig videre
- Startbuster (hjelpestart/strøm)
- Kald asfalt for å lappe hull i vegen
- Kraftig lys montert foran på skapet for å lyse opp tunneltak for ettersyn av skader, istapper m.m.
Kontakter
Dagmar HoyerSeksjonssjef Vedlikehold Øst 2 (Oslo, Akershus, Østfold, nedre del av Buskerud)Drift og vedlikehold Statens vegvesen
Tel:920 25 001dagmar.hoyer@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder




Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Bedre lys i rundkjøringer i Åsane24.10.2025 11:07:08 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen oppgraderer lysanlegget i rundkjøringene ved Ikea og Gullgruven i Åsane.
Oppstart av fjellsikringsarbeid på Rv. 13 Lovraeidet–Rødsliane24.10.2025 11:02:46 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen informerer om at fjellsikringsarbeidet på prosjektet Rv. 13 Lovraeidet–Rødsliane i Suldal kommune starter mandag 27. oktober 2025.
Vedlikehold i Granstunnelen på riksveg 4 – sørgående løp stengt23.10.2025 14:37:35 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal gjennomføre fjellsikring i Granstunnelen. Sørgående løp blir stengt fra mandag 27/10 kl. 12.00 til onsdag 29/10 kl. 18.00. Nordgående løp er åpent som normalt. Omkjøring om Gran sentrum for sørgående trafikk.
Stenger Molde ferjekai natt til fredag – erstattes av avganger Hollingsholmen-Vestnes22.10.2025 15:04:45 CEST | Pressemelding
Arbeidene med oppgradering til nytt hydraulisk aggregat krever at ferjekaia stenges mellom kl. 22:45 torsdag 23. oktober og kl. 06:30 fredag 24. oktober.
Nye tall: Sjøtransport er vesentlig mer klimavennlig enn lastebil22.10.2025 09:59:05 CEST | Pressemelding
Klimautslippene fra sjøtransport er mye lavere enn utslippene fra vegtransport – og bare halvparten at det som er beregnet tidligere.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom